Kersverse Summiteer Ine Bakker brengt organisaties in beweging

29 augustus 2024 Consultancy.nl

Bij KPN raakte Ine Bakker “verslaafd” aan het creëren van mensgerichte oplossingen voor abstracte problemen. Na negen jaar is ze nu overgestapt naar Summiteers: “Ik wil mijn expertise graag inzetten om andere bedrijven verder te helpen én zelf blijven leren met gelijkgestemde professionals.”

De eerste keer dat Ine Bakker besloot een nieuwe weg in te slaan, was nog vóórdat ze begon aan haar loopbaan. Ze had net haar master Ondernemingsrecht afgerond, maar merkte dat ze toch iets anders wilde.

“In het recht kan je veel tijd kwijt zijn met voorkomen, bestraffen of schadeloos stellen”, vertelt Ine. “Ik kwam tot de realisatie dat ik meer energie krijg wanneer ik bezig ben om zaken beter te maken voor organisaties en individuen.”

Daarom koos ze voor een tweejarig Business en Digital Management Traineeship bij EVG Start. Na een eerste opdracht voor Air France KLM Martinair Cargo kwam ze terecht bij KPN. Het bleek de start van een lange carrière bij het telecombedrijf.

“KPN is een dynamische organisatie met veel mooie uitdagingen”, geeft Ine aan. “Ik kreeg na mijn traineeship het aanbod een groot transformatieprogramma voor de zakelijke markt te begeleiden. Vervolgens heb ik steeds nieuwe kansen gekregen om mee te werken aan strategische organisatievraagstukken en -trajecten.”

Ze genoot van de uitdaging die dit bood. “Ik ben toch wel verslaafd geraakt aan de kick die je krijgt wanneer je een abstract probleem of hulpvraag kunt begeleiden tot een succesvolle oplossing die de organisatie of klanten écht verder helpt.”

Andere bedrijven verder helpen

Na negen mooie jaren bij KPN vond Ine het tijd voor een volgende stap: “Ik was nieuwsgierig naar de uitdagingen die bij andere bedrijven spelen.”

“Ik wil de kennis en ervaring die ik bij KPN heb opgedaan graag inzetten om organisaties een stap verder te brengen”, licht ze toe. “Daarnaast wil ik mijn kennis van strategie-executie verder uitbreiden en blijven leren met gelijkgestemde professionals.”

“Summiteers sprong eruit uit door hun visie op het adviesvak.”

Daarom viel haar oog al snel op de adviesbranche. “Na lang binnen een grote organisatie te hebben gezeten, keek ik met name naar kleinere bureaus gespecialiseerd in strategie-executie.”

Eigen identiteit

Zo kwam Summiteers op haar netvlies. “Summiteers sprong eruit uit door hun visie op het adviesvak. En nadat ik sprak met medeoprichter Dolf L’Ortye werd nog duidelijker dat Summiteers een heel uitgesproken beeld heeft over wie ze wel en niet willen zijn als consultancybedrijf. Hierin durven ze echt een eigen identiteit aan te nemen.”

Een cruciaal element daarin, zo legt ze uit, is dat Summiteers zich niet alleen richt op de inhoud en het proces, maar ook op gedrag. “Ik geloof heel erg dat je zelfs met hoogwaardige inhoud en een strak proces nooit ergens komt zolang er geen effectieve samenwerking is.”

Met deze aanpak kiest het bureau niet voor de makkelijke weg. “Summiteers gaat de – soms confronterende – gesprekken met opdrachtgevers over noodzakelijke ontwikkelingen in cultuur en gedrag niet uit de weg”, aldus Ine. “Dat vind ik heel krachtig.”

Bovendien leidt de makkelijke weg zelden tot duurzaam resultaat. “Als je professionele ontwikkeling onderdeel maakt van een traject, is de kans vele malen groter dat het resultaat blijvend is. Gedrag altijd expliciet meenemen had mij veel hoofdpijn bespaard in trajecten waar ik als startende projectmanager en adviseur bij betrokken was.”

Beweging op gang brengen

Gedurende haar jaren bij KPN zag Ine al keer op keer hoe belangrijk het is om oog te hebben voor de menselijke kant van verandering. “Bij de vele IT- en reorganisatietrajecten die ik heb gedaan, heb ik geleerd dat het onmisbaar is om beweging te krijgen in een complexe en dynamische organisatie.”

“Ik zit als externe adviseur nu aan de andere kant van de tafel. Ik kijk enorm uit naar deze nieuwe dynamiek.”

“Op een creatieve en laagdrempelige manier breng ik mensen bij elkaar, maken we weerstand bespreekbaar, leggen we gezamenlijke belangen bloot, worden goede ideeën verenigd en creëer je zo samen draagvlak en eigenaarschap”, vertelt ze over haar aanpak.

“En pas wanneer iedereen eenduidig kan uitleggen hoe en waarom we een bepaalde verandering gaan doorvoeren ben ik tevreden”, benadrukt ze.

De mens centraal

Als gecertificeerd customer experience professional zet Ine de mens ook altijd centraal in de oplossing waaraan wordt gewerkt: “Ik probeer de klant- of medewerkersreis altijd onderdeel te maken van wat ik doe.”

“Ik heb ervaren dat wanneer je klantgericht denken expliciet onderdeel maakt van het probleem dat je wil oplossen, dit leidt tot meer solide en creatieve ideeën, die naast meerwaarde voor de klant óók meerwaarde voor de organisatie creëren”, legt ze uit.

Ze ziet echter dat veel organisaties nog te ver van hun klanten af staan. “Dit gat overbruggen is vaak een uitdaging. Ik hou organisaties daarbij graag een spiegel voor: welk probleem proberen we op te lossen en voor wie? Bij strategie-executie heb je áltijd klant- en/of medewerkerimpact.”

Leuke dingen doen…

Kortom, genoeg ideeën én uitdagingen voor Ine om zich de komende tijd in vast te bijten bij Summiteers. “Ik zit als externe adviseur nu aan de andere kant van de tafel. Ik kijk enorm uit naar deze nieuwe dynamiek, de afwisseling in het werk en de nieuwe sectoren waar ik mee in aanraking ga komen.”

Ook ziet ze mooie kansen bij het onlangs gelanceerde spin-off label The Ascent. “Met The Ascent heeft Summiteers een krachtige training in adviesvaardigheden ontwikkeld. De trainingen worden gegeven door de Summiteers-consultants, het lijkt me ontzettend leuk om hieraan bij te dragen!”

En tot slot verheugt ze zich op de samenwerking én gezelligheid met haar nieuwe collega’s. “Iets wat me meteen aansprak aan Summiteers was de bedrijfscultuur: kleinschalig, ondernemend, nuchter, informeel – en met het uitgangspunt dat werk in de basis moet draaien om het doen van leuke dingen met leuke mensen. Daar kijk ik nog wel het meeste naar uit!”

More on: Summiteers
Netherlands
Company profile
Summiteers is a Netherlands partner of Consultancy.org