Summiteers lanceert nieuw trainingslabel: The Ascent

18 juni 2024 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Summiteers heeft The Ascent gelanceerd, een nieuw label dat professionals helpt met het versterken van hun adviesvaardigheden. 

Al sinds de beginjaren werkt Summiteers volgens een aanpak die advies combineert met kennisoverdracht. “We vonden het altijd belangrijk om onze klanten de kennis te geven die ze nodig hebben om complexe veranderprogramma’s en projecten succesvol te kunnen uitvoeren”, zegt Dolf L’Ortye, één van de oprichters van Summiteers. 

De afgelopen jaren nam de vraag naar trainingen op adviesvaardigheden toe, wat Summiteers noopte om een nieuw label in het leven te roepen: The Ascent.

Summiteers lanceert nieuw trainingslabel: The Ascent

“We krijgen zeer regelmatig vanuit onze klanten de vraag naar opleiding(en), met The Ascent kunnen we daar nu een heel mooi aanbod tegenover zetten. Het voelt als een hele logische volgende stap in onze ontwikkeling”, geeft L’Ortye aan.

Een dienst voor alle professionals 

“We hebben de afgelopen jaren al regelmatig incompanytrainingen verzorgd voor klanten“, vervolgt hij zijn uitleg: “We kregen hier zulke positieve feedback over dat we besloten hebben om het uit te bouwen tot een dienst die openstaat voor alle professionals.” 

De doelgroep van The Ascent beslaat professionals die in hun dagelijkse werk betrokken zijn bij het faciliteren van beslissingen en het in gang zetten van veranderingen, ongeacht hun specifieke functie of sector. Kortom, professionals actief in uiteenlopende sectoren en rollen kunnen bij The Ascent terecht voor het ontwikkelen van hun adviesvaardigheden.

In het bijzonder richt het programma zich op mensen met minimaal vijf jaar werkervaring, die een rol vervullen waarbij adviesvaardigheden gevraagd worden. Belangrijke eigenschappen van deelnemers zijn onder andere “de bereidheid om kritisch naar zichzelf te kijken, een sterk commitment aan hun eigen leerproces en de moed om uitdagingen aan te gaan, zelfs als deze soms oncomfortabel zijn”, legt L’Ortye uit. 

Het nieuwe trainingslabel zal de kennis van deelnemers gaan verrijken. Daarbij zal de focus liggen op gebieden als bijvoorbeeld de rol en het werk van een adviseur, vertrouwen als leidraad in je professionele relaties, werken vanuit kwetsbaarheid, gesprekstechnieken (onder andere omgaan met weerstand) en probleemoplossend vermogen.

Uitgebreid en compleet leertraject

L’Ortye benadrukt hoe The Ascent daarbij meer biedt dan enkel een eenmalige training. “The Ascent biedt een uitgebreid en compleet leertraject, waarin ruimte is voor ieder individu om zijn vaardigheden structureel te ontwikkelen. Een traject gericht op ervaren en inslijten zodat er ook echt iets verandert. We geven niet alleen plenaire trainingen, maar verzorgen bijvoorbeeld ook 1-op-1 coaching, doen cases en we werken met trainingsacteurs.” 

Bovendien komt het programma voort uit de ruime praktijkervaring van de Summiteers-adviseurs zelf. “The Ascent is geheel gebaseerd op hoe wij naar het vak van adviseur kijken. Hoe wij ons werk doen. Er zit een enorme hoeveelheid ervaring achter. De adviseurs van Summiteers geven dan ook de trainingen”, aldus L‘Ortye.

“En dat op een manier die bij Summiteers past: pragmatisch, geen onzin, met humor en impact gericht.”

Zuivere positionering 

Op de vraag waarom Summiteers er eigenlijk voor heeft gekozen om een afzonderlijk label op te tuigen – naast de bestaande labels Summiteers (organisatieadvies) en Maisters (young professionals) – geeft L‘Ortye aan dat dat een bewust besluit is geweest: “Het is voor ons belangrijk om de positionering zuiver te houden.” 

“Summiteers is een adviesbureau gespecialiseerd in strategie-executie. Maisters is een young professional programma. The Ascent is het label waaronder we opleidingen aanbieden voor een breed publiek. Zo houden we het zuiver en herkenbaar.”