Connected health-producten steeds belangrijker voor omzet van life sciences

14 augustus 2024 Consultancy.nl

Op het internet aangesloten gezondheidsproducten spelen een steeds belangrijkere rol in de omzet van life sciences-bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini.

Een voorbeeld van een verbonden gezondheidsproduct zijn apps die ervoor te zorgen dat patiënten zich aan de juiste geneesmiddelendosering houden. Op die manier hoeft een patiënt minder vaak naar een medisch specialist voor medicijncontrole. Dat scheelt de patiënt tijd en de maatschappij geld.

En dat is steeds belangrijker. Over de hele wereld is de gemiddelde levensverwachting de laatste eeuw flink gestegen. Doordat mensen steeds ouder worden, is de gemiddelde zorgvraag eveneens gestegen. Daarmee staan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg onder toenemende druk.

Life science industrys revenue from connected health products as a share of total revenue

Source: Capgemini Research Institute, Connected Health Survey

Voor zijn studie nam Capgemini wereldwijd meer dan 400 fabrikanten van met het internet verbonden gezondheidsproducten onder de loep – denk naast doseringsapps ook aan observatiecamera’s, alarmknoppen en horloges die iemands bloeddruk en hartslag kunnen meten.

In het rapport is te lezen dat verbonden gezondheidsproducten steeds belangrijker zijn voor de bedrijven die ze maken. Afgelopen jaar waren ze gemiddeld genomen goed voor 17% van hun totale omzet, in 2028 is dat percentage naar verwachting gestegen naar 22%.

Op dit moment heeft 27% van de bedrijven uit de life science-sector reeds met het internet verbonden gezondheidsproducten op de markt gebracht. 36% van de organisaties verkeert nog in de testfase, terwijl 37% in de strategische voorbereidingsfase zit.

Share of executives who agree with the statements

Source: Capgemini Research Institute, Connected Health Survey

“Organisaties hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt op het gebied van met het internet verbonden gezondheidsproducten”, zegt Thorsten Rall van Capgemini. “Het benutten van het potentieel van deze technologische oplossingen kan organisaties veel concurrentievoordeel opleveren.”

Bedrijfsomvang

Met het lanceren van een technologisch product gaat een flinke investering gepaard. Niet voor niets komt in het onderzoek naar voren dat de tak voor connected gezondheidsproducten bij grote bedrijven gemiddeld genomen volwassener is dan bij kleine bedrijven.

Connected health-producten steeds belangrijker voor omzet van life sciences

Source: Capgemini Research Institute, Connected Health Survey

Toch zijn er ook bepaalde gebieden waarop dit verband niet of in mindere mate van toepassing is. Zo noemt 48% van de leidinggevenden van grote bedrijven de productdesignaspecten van zijn praktijk volwassen, terwijl dat opgaat voor 50% van de leidinggevenden van kleine bedrijven.

Generatieve AI kan bedrijven helpen om de volwassenheid op te schroeven, vertelt Rall. “Daarnaast zal deze technologie ook de ontwikkeling van geneesmiddelen versnellen en de patiëntenzorg verbeteren. Het leggen van een gedegen datafundament is daarbij wel cruciaal.”

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.