De evolutie van Business Informatiemanagement (BIM)

07 augustus 2024 Consultancy.nl

Het vak van business informatiemanagement is de afgelopen jaren sterk in ontwikkeling. Jasper Maas, een autoriteit binnen het domein, neemt ons mee langs de evolutie van business Informatiemanagement en de laatste ontwikkelingen op het gebied van de Business Information Service Library.

Automatiseren is in het begin vooral gedaan vanuit de gedachte dat je minder personeel nodig hebt, minder fouten maakt en uiteindelijk goedkoper en beter je werk kunt doen. We weten ook allemaal dat dit heel snel veranderd is.

Waar begin 2000 nog weinig mensen een mobiele telefoon hadden en internet thuis nog niet voor iedereen beschikbaar was (en als het wel beschikbaar was dan was het tergend langzaam), zijn we nu in een tijdperk waar (bijna) iedereen een smartphone heeft, internet thuis, laptops en tablets heeft en daarmee prima overweg kan.

Jasper Maas

Het automatiseren begon vooral vanuit de oplossing. Een IT-bedrijf had een applicatie die het werk van mensen makkelijker maakte, of zelfs overbodig. De focus lag hierbij meestal op een oplossing voor een zeer algemeen probleem.

Nieuwe vragen en uitdagingen

Deze oplossingen maken mensen bewust van nieuwe vragen (welke ze misschien eerder onbewust ook al wel hadden), bijvoorbeeld mensen die thuis (of op het strand) willen kunnen werken, steeds vaker op een eigen device, en meestal ook nog op het tijdstip dat hen uitkomt. Hoe houd je dan grip op je informatievoorziening (IV)?

We hebben het dan over business informatiemanagement (BIM). Dit is het domein tussen business en IT dat, vanuit de business, het gat dicht. In Nederland is dit nog redelijk vanzelfsprekend. We zien business informatiemanagement (of eerder informatiemanagement en functioneel beheer) als een belangrijk domein, dat los staat van IT en onderdeel is van de business.

De rest van de wereld erkent dit vaak niet als domein. Aangaande het behouden van de regie worden wel overal dezelfde problemen ervaren.

De evolutie van Business Informatiemanagement (BIM)

 Bron: De functioneel beheerder en BiSL.

Als we dan kijken naar de oplossing dan zien we dat dit vaak vanuit IT wordt bedacht. De meeste (internationale) frameworks (denk bijvoorbeeld aan ITIL of TOGAF) hebben veel aandacht voor het borgen dat IT het juiste doet en dus de meeste waarde creëert (voor de business?). Dit lost gelukkig een hoop problemen (vooral bij de oplossing) op, maar helpt de business niet direct om regie te houden.

Gelukkig geven deze frameworks wel steeds meer aandacht aan de vraag. Zo zie je bijvoorbeeld in ITIL tegenwoordig aandacht voor onder andere businessanalyse. De vraag blijft dan nog steeds hoe je als business in controle blijft.

Ontwikkelingen in BIM

In het domein business informatiemanagement zijn er de nodige ontwikkelingen. De meeste mensen in dit domein hebben wel kennis van de Business Information Service Library (BiSL). Dit model, een geregistreerd handelsmerk van de Van Haren Group, is inmiddels al een aantal keer geüpdatet.

Daarnaast is het model Digital Information Design (DID) alweer een tijdje geleden toegevoegd, dat vooral veel meer handvatten geeft voor de strategische laag (welke in BiSL in de praktijk meestal niet veel aandacht krijgt).

Hiermee is er dus een belangrijke aanvulling op BiSL beschikbaar, welke veel handvatten geeft voor vooral strategische praktijkvraagstukken. Van DID is ook een practitioner publicatie beschikbaar welke meer vertaling geeft naar het gebruik in de praktijk.

BiSL Practitioner: Een brug naar de praktijk

Recent is er ook BiSL practitioner toegevoegd aan de reeks van best practices in het BIM-domein. Hiermee is een goede brug voor BiSL naar de praktijk beschikbaar. Niet alleen wordt er gekeken naar de toepassing van BiSL in de praktijk, maar ook wordt er onder andere aandacht gegeven aan de relatie met andere frameworks. De insteek is hierbij vooral om te kijken hoe we in de praktijk de meeste waarde krijgen, bijvoorbeeld door het combineren van modellen.

Voor BiSL Practitioner is inmiddels ook een certificering beschikbaar.

Sinds dit voorjaar (2024) is de 4e editie van BiSL beschikbaar – de grootste toevoegingen zijn op het vlak van het BiSL Practitioner-niveau.

KNVI Interessegroep Open Standards

In februari zijn de verenigingsactiviteiten van de ASL BiSL Foundation overgegaan naar de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI). Deze activiteiten zijn geborgd binnen de KNVI Interessegroep Open Standards. Het doel van de interessegroep is om de professionals van KNVI te ondersteunen door een onafhankelijke verzameling van aanbevolen standaarden aan te bieden welke ook voldoen aan vooraf opgestelde criteria.

Uitgangspunt is om de verbinding tussen andere standaarden te vinden vanuit BiSL. De publicatie ‘De functioneel beheerder en BiSL’ is hiervoor het beginpunt, waar al enkele verbindingen worden gelegd.

Over de auteur: Jasper Maas werkt op het kruispunt van business en IT. Met vele jaren ervaring als consultant en trainer legt hij nu vooral de nadruk op de praktische toepassing van zijn kennis. Hij is auteur van ‘De functioneel beheerder en BiSL: Handboek voor de BiSL Practitioner’ en wordt in de markt gezien als een autoriteit op het gebied van business informatiemanagement.