Eindhoven Airport begint eind 2024 met bouw van nieuwe terminal
Eindhoven Airport heeft de plannen voor de uitbreiding van de terminal goedgekeurd. Verschillende organisaties, waaronder drie ingenieurs- en adviesbureaus, ondersteunen de verbouwing.
Tot en met het einde van de jaren 90 deed Eindhoven Airport hoofdzakelijk dienst als militaire vliegbasis. Alleen burgerluchtvaartmaatschappij KLM vloog dagelijks van het vliegveld naar Amsterdam (Schiphol) om reizigers – veelal Philips-medewerkers – toegang bieden tot internationale vluchten.
Sinds de millenniumwisseling is de omvang van de burgerluchtvaart op Eindhoven Airport enorm toegenomen. In 2000 telde de luchthaven jaarlijks meer dan 330.000 passagiers, in 2010 waren dat er zo’n 2,1 miljoen, afgelopen jaar maar liefst 6,8 miljoen.
Momenteel heeft de terminal van het Eindhovense vliegveld een capaciteit van 5 miljoen passagiers per jaar. Gelet op de huidige passagiersaantallen is een uitbreiding van het complex dus broodnodig (eigenlijk is dat al een aantal jaar zo: sinds 2017 verwelkomt het vliegveld jaarlijks meer dan 5 miljoen passagiers).
Om de hogere passagiersaantallen goed te kunnen verwerken, schakelde Eindhoven Airport architectenbureau EGM en ingenieurs- en adviesbureaus IV en Peutz in. Samen werkten de vier partijen aan het ontwerp van de nieuwe terminal.
In totaal wordt het luchthavengebouw met 12.000 vierkante meter uitgebreid. Aan het deel van de terminal na de securitycheck wordt ongeveer 10.000 vierkante meter toegevoegd. Aan het gedeelte voor de securitycheck gaat het om een uitbreiding van zo’n 2.000 vierkante meter.
De terminal krijgt onder andere een nieuwe entree. Daarnaast krijgt het gebouw meer gates en wordt het deel van de terminal voor vluchten met een bestemming buiten het Schengengebied verruimd.
Tevens worden de bagagefaciliteiten van Eindhoven Airport verbeterd. Zo wordt de bagagehal vernieuwd. Ook wordt een ondergrondse bagagekelder toegevoegd aan het luchthavengebouw. Op die manier kan bagage sneller en efficiënter worden afgehandeld.
Door de forse uitbreiding van het luchthavengebouw ontstaat meer ruimte voor horecagelegenheden op het Noord-Brabantse vliegveld.
Extra hulp
Naast EGM, IV en Peutz, zijn er nog verschillende andere organisaties betrokken bij de grootschalige verbouwing van Eindhoven Airport. Het gaat onder meer om ingenieurs- en adviesbureau Archimedes, dat ook betrokken was bij eerdere uitbreidingen van de luchthaven.
Landschapsarchitectenbureau MTD draagt ook zijn steentje bij aan de verbouwing. De organisatie zal zich ontfermen over het voorplein van het luchthavengebouw, waarop veel groenvoorzieningen zullen worden geplaatst. Niet alleen voor de sier, ook omdat dit duurzamer is.
Duurzaamheid
In het ontwerp van de nieuwe terminal speelt duurzaamheid op nog veel meer manieren een belangrijke rol. Zo worden veel materialen van de bestaande terminal hergebruikt, terwijl de constructie van het deel na de securitycheck zal bestaan uit hout.
De temperatuur in de terminal wordt geregeld met twee warmte-koudeopslaginstallaties. Ook worden zo’n 1.100 zonnepanelen geplaatst op het dak. In de kelder komt een waterbassin, waarin regen wordt opgevangen. Het hemelwater wordt vervolgens gebruikt voor het spoelen van de toiletten.
2027
Het lijkt erop dat de verbouwing van het luchthavengebouw eind dit jaar zal starten. Volgens de huidige planning moet de nieuwe terminal in 2027 klaar zijn.
Vanaf februari van dat jaar sluit Eindhoven Airport overigens voor zo’n vijf maanden zijn deuren. Ook de start- en landingsbanen behoeven namelijk een grote renovatie. Eindhoven Airport hoopt tijdens deze verbouwing een deel van de vluchten te kunnen verplaatsen naar Maastricht.