Schiphol start innovatieproject Airport Innovation Runway

05 juli 2024 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel

Schiphol ondergaat de komende jaren een belangrijke transformatie waarin innovatie, digitalisering en duurzaamheid centraal staan. De luchthaven is nu samen met nlmtd en TNW (The Next Web) gestart met Airport Innovation Runway, een belangrijk project binnen de innovatieportefeuille.

De noodzaak voor innovatie binnen de luchtvaartsector is duidelijk. De branche staat voor grote uitdagingen, waaronder strengere milieuregels, toenemende passagiersaantallen, het efficiënter maken van de operaties en tegemoet komen aan hogere verwachtingen van passagiers.

Samen met innovatiepartners nlmtd en The Next Web werkt Schiphol sinds begin 2023 aan innovatieve oplossingen die de luchthaven klaarmaken voor de toekomst.

Eerder zijn uit deze samenwerking innovatieprojecten voortgekomen gericht op de ontwikkeling van autonome shuttlebussen en bagagekarretjes, richting geven aan de energietransitie, het ontwikkelen van AI prototypes en robots voor het tillen van bagage. Deze helpen de mensen die op Schiphol werken met de fysieke en logistieke belasting waarmee zij in hun dagelijkse werkzaamheden te maken krijgen.

Nieuwe GPU-aansluitingen

De eerste uitdaging binnen het programma Airport Innovation Runway is de ontwikkeling van autonome aansluitingen voor vliegtuig-naar-grondstroom (GPU’s). Dit project maakt deel uit van een bredere visie waarin Schiphol streeft naar volledige automatisering van grondoperaties tegen 2050.

Het doel hiervan is om zelfrijdende, emissievrije voertuigen en volledig geautomatiseerde processen te integreren, wat zal bijdragen aan een soepelere, efficiëntere en vooral duurzamere en gezondere werking van de luchthaven. De centrale vraag van het Airport Innovation Runway is: Hoe kunnen we een oplossing ontwerpen om vliegtuigen autonoom op grondstroom aan te sluiten wanneer ze geparkeerd staan op een standplaats tijdens turnaround, en de meest riskante aannames testen als prototype?

Momenteel worden vliegtuigen handmatig verbonden met stroomvoorzieningen tijdens de ‘turnaround’, een proces dat fysiek belastend en risicovol is voor het grondpersoneel. Bovendien vereist nieuwe Europese regelgeving dat vliegtuigen binnen vijf minuten na aankomst worden aangesloten op grondstroom om de uitstoot van schadelijke stoffen te minimaliseren.

Meerwaarde van autonoom

De overgang naar autonome aansluitoplossingen moet deze fysieke belasting verminderen en zorgen voor een snellere en efficiëntere afhandeling. Dit draagt bij aan een lagere uitstoot van schadelijke stoffen doordat motoren en APU’s (Auxiliary Power Units, energie die niet van de grond komt) sneller kunnen worden uitgeschakeld. Daarnaast biedt automatisering een oplossing voor personeelstekorten.

In het kader van dit programma zijn voor de komende tijd verschillende ontwerpopties voorgesteld voor autonome aansluitingen, zoals een mobiel platform dat de stroomkabel oppakt en aansluit op de vliegtuigstekker, een vaste robotarm op het platform die flexibel genoeg is om verschillende posities van vliegtuigstekkers te bereiken en een robotarm gemonteerd op een mobiele GPU-unit die de stroomkabel aansluit.

De eerste fase van de Airport Innovation Runway is van start gegaan. Deze richt zich op creatieve concepten en technische haalbaarheid. Advieskantoor nlmtd en The Next Web begeleiden het traject.

Ambities van Schiphol

Schiphol heeft een duidelijke visie voor 2050, waarin de luchthaven wil opereren met een vloot van zelfrijdende, emissievrije voertuigen en volledig geautomatiseerde processen. Dit zal niet alleen de duurzaamheid en de operationele efficiëntie verbeteren, maar ook de veiligheid en het welzijn van het personeel. Dit moet een naadloze, voorspelbare en tijdige reiservaring voor passagiers mogelijk maken.