Skopos helpt interieurbedrijf met digitale transformatie

18 juni 2024 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel

Skopos heeft de Zuiver Interior Group ondersteund bij hun digitale transitie. Een korte terugblik op het succesvolle project, waarbij een volledig nieuw en toekomstbestendig IT-landschap is neergezet.

Als vooraanstaande speler in de interieursector, met collecties verkocht in meer dan tachtig landen, levert Zuiver Interior Group eigentijdse en stijlvolle interieurproducten aan consumenten overal ter wereld. Zuiver is de afgelopen jaren sterk gegroeid en het bedrijf stond daardoor voor de uitdaging om deze groei te ondersteunen met efficiënte bedrijfsprocessen en geoptimaliseerde informatiestromen.

Voor expertise op dit gebied kwam Zuiver uit bij Skopos, een specialist in ERP- en bedrijfssoftware. "We kregen de naam van Skopos door via één van de ERP-leveranciers die we hadden aangeschreven, en het gevoel was direct uitstekend”, blikt Richard Aznar Webster, waarnemend CEO van Zuiver, tevreden terug.

Skopos helpt interieurbedrijf met digitale transformatie

De afgelopen periode heeft Skopos het interieurbedrijf bijgestaan in hun omvangrijke IT-transformatie. Raymond van der Putten, Director Operations bij Zuiver, legt uit: “Skopos heeft eerst de hele projectstructuur samen met ons opgezet. Daarna hebben ze met een blauwdruk onze huidige werkwijze en processen in kaart gebracht.”

“Heel waardevol en zelfs noodzakelijk als je je bedrijfsblindheid wilt opheffen. We hebben ons verbaasd over onze eigen complexiteit”, voegt Van der Putten toe.

De experts begeleidden Zuiver vervolgens bij het selectieproces voor de benodigde systemen, waarbij de blauwdruk als uitgangspunt diende. Het resultaat was de keuze voor SAP Business One als ERP-systeem, naast andere applicaties zoals een Product Information Management-systeem, een Digital Asset Management-applicatie en een iPaaS-oplossing (om alles slim aan elkaar te koppelen).

“We zaten te popelen om alles tegelijk op te pakken, maar mede op advies van Skopos hebben we het in stapjes gedaan. Ook daarin zit weer hun toegevoegde waarde: zonder externe hulp waren we onszelf voorbij gelopen”, wijst Van der Putten erop hoe Skopos met hen meedacht.

Samen met Skopos maakte Zuiver solide afspraken met leveranciers. Het digitale transformatieproject, intern bekend als 'het Juicy-project', betrok actief medewerkers van verschillende afdelingen om een breed draagvlak te creëren. “Skopos adviseerde ons om direct vanaf de start zoveel mogelijk mensen aan te haken, om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren”, legt Van der Putten uit.

De nauwe samenwerking en betrokkenheid van medewerkers hebben geresulteerd in een “vlotte implementatie” van het nieuwe en toekomstbestendige IT-landschap. Na livegang kon Zuiver bovendien al snel de voordelen van de nieuwe systemen plukken: “Efficiëntere processen, een optimalisatie van de organisatiestructuur en nieuwe vormen van samenwerking hebben bijgedragen aan een versterking van de interne samenhang en een verbeterde klantinteractie”, concludeert de operations director.

Of in de woorden van Webster: “Het Juicy-project heeft ons niet alleen een modern IT-landschap opgeleverd, maar ook een bedrijfscultuur waarin innovatie en samenwerking centraal staan.”

Van der Putten laat tot slot weten: "Niemand van ons had ervaring met dit soort transformatietrajecten, maar dankzij de begeleiding van Skopos hebben we het project succesvol afgerond en kunnen we nu trots zijn op ons vernieuwde IT-landschap en de voordelen die het met zich meebrengt.”