Albert Heijn en Merkle winnen award voor Kerst-campagne

12 oktober 2023 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Albert Heijn heeft de ‘Marigold Award’ in de wacht gesleept voor zijn unieke campagne, waarmee het supermarktconcern tijdens de kerst van vorig jaar zijn klanten wist te verrassen met een bijzondere, online ervaring. De campagne werd mede mogelijk gemaakt door digital agency Merkle.

Dit jaar vond het award-evenement voor het eerst plaats onder de nieuwe naam ‘Marigold Awards’ (voorheen de Selligent Awards). Het initiatief zet de beste loyaliteits- en digitale marketingcampagnes van bedrijven in het zonnetje, door ingezonden cases van overal ter wereld te beoordelen. Dat leverde deze editie winnaars op in vijf categorieën.

Een van de categorieën vormde de zogeheten 'Wow'-categorie, die is gewonnen door ’s lands bekendste supermarktketen Albert Heijn. Met een bijzondere marketingcampagne tijdens de kerst- en feestdagen wist Albert Heijn shoppers vorig jaar een “magische online ervaring” te bieden, zo luidde het lovende jury-oordeel.

Albert Heijn en Merkle winnen award voor Kerst-campagne

Het doel van de Albert Heijn-campagne was om een positiviteitsscore van 70% te behalen. Met een slim ontwerp en een pakkend verhaal lukte het de marketeers zelfs om een score van 73% neer te zetten, 20% hoger dan het gemiddelde. Ook op andere kpi's werd bovengemiddeld hoog gescoord, zoals het websiteverkeer (gemeten aan de hand van de click-through rate) en de respons op verstuurde mailings (gemeten in de in- en uitschrijvingspercentages).

Samenwerking met Merkle

De positieve resultaten zijn het gevolg van de gezamenlijke inspanningen van marketeers van Albert Heijn en digital agency Merkle. Samen met de adviespartner werd eind vorig jaar een creatieve e-mailcampagne ontwikkeld, die inspiratie, personalisatie, gebruiksgemak, loyaliteit en experience design heeft weten te combineren.

Voor deze campagne werden twee speciale kersteditie-e-mails verstuurd naar loyale klanten van Albert Heijn. De eerste email moedigde klanten aan om na de Sinterklaasperiode in de kerstsfeer te komen, de tweede e-mail richtte zich op het bieden van inspiratie voor geweldige kerstgerechten (met een beetje hulp van Albert Heijn).

Het doel van de campagne was om Albert Heijn te positioneren als ‘de beste plek’ om de mooiste kerstproducten voor ieder budget te vinden, zodat de feestdagen voor klanten onvergetelijk zouden worden. “Albert Heijn heeft samen met Merkle unieke shopping-aanbevelingen gedaan en de merkloyaliteit weten te verhogen door middel van spelletjes en dynamische ervaringen”, aldus de jury van de Marigold Awards.

De tweede plaats in de ‘Wow’-categorie ging naar Würth uit Frankrijk, voor hun campagne om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden, door onder meer gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen en door op maat gemaakte loyaliteitsprogramma’s te ontwikkelen.