PwC rolt AI-assistent Copilot uit naar alle 4.800 werknemers

21 mei 2024 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel

PwC heeft Microsoft Copilot beschikbaar gemaakt voor alle medewerkers in ons land. De Nederlandse organisatie is hiermee het eerste Europese kantoor binnen het netwerk dat de AI-assistent volledig heeft uitgerold.

De uitrol naar de circa 4.800 werknemers door het land volgt op een succesvolle pilotfase, waarin Microsoft Copilot werd getest onder een groep van zo’n 400 medewerkers.

Tijdens deze pilotfase konden de PwC’ers Copilot onder meer gebruiken voor het maken en bewerken van documenten, het maken van transcripten van Teams-vergaderingen, het snel doorzoeken van informatie in documenten en het slim bijwerken van mails.

PwC rolt AI-assistent Copilot uit naar alle 4.800 werknemers

De pilotgebruikers lieten aan het management van PwC weten dat ze zeer tevreden zijn met Copilot. In een enquête gaf meer dan 50% van de gebruikers aan dat ze sneller konden werken met de AI-assistent. Bij de taken die Copilot ondersteunt gaat het om een tijdsbesparing tot 25%.

De respondenten denken daarnaast dat Copilot nog meer taken kan ondersteunen dan enkel de use cases die zijn meegenomen in de pilot. Meer dan de helft denkt bovendien dat Copilot over de hele linie ondersteuning kan bieden bij meer dan 10% van hun taken. Het gaat hierbij om zowel taken voor opdrachtgevers (projectwerkzaamheden) als interne taken zoals het maken van offertes, het bijhouden van uren, het in orde maken van de administratie, enzovoorts.

“Vanaf de release van Copilot in november vorig jaar heeft PwC, als partner van Microsoft, een testfase gedraaid met collega’s die dagelijks Microsoft-tools gebruiken in hun werk. De reacties over de testfase zijn ontzettend positief en de resultaten laten zien dat Copilot de individuele productiviteit versterkt”, zegt Marcel Jakobsen, Chief Digital Officer bij PwC. “We hebben daarom de AI-assistent beschikbaar gemaakt voor al onze medewerkers.”

Werken met AI

Microsoft Copilot is niet de eerste AI-tool die PwC beschikbaar stelt aan zijn medewerkers. Begin 2023 werd ChatPwC gelanceerd, een eigen generatieve AI-tool waarmee medewerkers kunnen chatten en teksten kunnen vertalen, herschrijven en samenvatten. Daarnaast hebben afdelingen eigen AI-tools ontwikkeld die het werken makkelijker en eenvoudiger maken.

Jakobsen: “We zien AI niet als een tool om simpelweg te implementeren. Het helpt ons om fundamenteel anders naar onze werkzaamheden te kijken. Het helpt ons werk makkelijker te maken en repetitieve en administratieve taken te verlichten. Hiermee komt er tijd vrij om met die inzichten aan de slag te gaan voor zelfontwikkeling en creativiteit, en daar ligt de aantrekkingskracht van AI.”