Deloitte: EU voetbalmarkt gedomineerd door vijf competities
Elk jaar analyseert Deloitte de status van de Europese voetbalmarkt in het rapport “Football Money League”. De meest recente versie, Football Money League 2011/2012, onthult dat ’s werelds grootste sport nog altijd sterk groeit en andere sporten – vanuit een financieel perspectief – ver achter zich laat.
Alex Byars, consultant bij Deloitte’s Sports Business Group, zegt: “We schatten dat de omvang van de Europese voetbalmarkt, in termen van totale omzet, €16.3 miljard bedroeg in 2010. Vergelijken we dit met de NFL-omzet van $8 miljard, dan beseffen we hoe groot voetbal is.” Aan deze omzet droegen de vijf grootste Europese competities (Engeland, Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk) €8.4 miljard bij. De Engelse Premier League was in omzet de grootste competitie (€2.5 miljard), en liet daarmee de Duitse Bundesliga (€1.7 miljard) ruim achter zich.
Spanje domineert de clubomzet
Volgens het onderzoek van het adviesbureau voeren de Spaanse clubs Real Madrid en FC Barcelona de Europese clubranglijst in termen van omzet aan (respectievelijk €438.6 miljoen en €398.1 miljoen). Manchester United volgt op de derde plaats met een omzet van €349.8 miljoen. De omzetranglijst wordt verder gedomineerd door Engelse clubs. Arsenal (€274.1), Chelsea (€255.9), Liverpool (€225.3), Manchester City (€152.8), Tottenham Hotspur (€146.3) en Aston Villa (€109.4) bezetten de vijfde, zesde, achtste, elfde, twaalfde en twintigste plek. Deloitte concludeert dat “de bekwaamheid van Engelse clubs om in al hun omzetstromen geld te verdienen ertoe heeft geleid dat ze zeven Money League-posities bezitten – het grootste aantal van een individueel land – waaronder zes in de top twaalf.”
TV-rechten belangrijk voor omzet
Voetbal op het hoogste niveau wordt in de eerste plaats gefinancierd door televisieomzet. Deloitte’s eerste Money League in 1996/1997 rapporteerde dat de toenmalige leider Manchester United een omzet had van €134 miljoen, waarvan €19 miljoen (14%) was gerelateerd aan televisierechten. In 2009/2010 was de totale omzet van de club gegroeid tot bijna drie keer zoveel, €350 miljoen, maar de televisieomzet was bijna zeven keer zo groot geworden en vormde met €128 miljoen 37% van het totaal.