Ensur: Van een startup naar een bekend gezicht in het advieslandschap

06 mei 2024 Consultancy.nl 7 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het van oorsprong Belgische Ensur heeft in de afgelopen drieënhalf jaar een opmerkelijke groei doorgemaakt in de Nederlandse markt. Van startup naar 30 werknemers: wat schuilt achter het succes? We spraken directeur Rick Goossens over waar het bureau zich in Nederland mee bezig houdt, hoe het zich onderscheidt en de gigantische Wtp-opgave die de pensioensector te wachten staat.

Ensur werd in 2014 opgericht in België, als een gespecialiseerd business consultancykantoor voor verzekeraars. Inmiddels tien jaar later, is Ensur uitgegroeid naar een team van tegen de honderd consultants werkzaam in België en Nederland, waar het in 2020 voet aan de grond zette.

“Ensur heeft zich de afgelopen drieënhalf jaar boven verwachting ontwikkeld in de Nederlandse markt”, zegt Rick Goossens, directeur bij het adviesbedrijf. “Zowel in aantal medewerkers als in onze klantenportefeuille.”

Van een startup naar een bekend gezicht in het advieslandschap

Rick Goossens

“Maar groeien in omvang is niet onze belangrijkste doelstelling”, voegt hij daar direct aan toe. “We willen vooral groeien tot een ‘trusted advisor’ en transformatiepartner voor partijen binnen de sectoren waar we ons op richten. We hebben ons ontwikkeld van een consultancyorganisatie die rollen invult naar een partij die de regie en verantwoordelijkheid neemt voor complexe transformatieprojecten.”

Het juiste DNA

Talent staat aan de basis van de succesvolle uitbreiding en professionalisering van Ensur. “We zoeken heel bewust naar mensen met het echte ‘Ensur-DNA’. Mensen met een delivery mindset, een bepaalde vorm van entrepreneurship en die erin geloven dat je samen echt verder komt. In ons selectieproces hanteren we ook de slogan ‘hire for attitude, train for skills’. Dit heeft echt bijgedragen aan de organisatie die we nu zijn!”

Daarbij staat diepe sectorkennis centraal. Ensur onderscheidt zich door een exclusieve focus op verzekeren en pensioen. “Deze focus maakt dat we precies weten wat er speelt bij onze opdrachtgevers. Hierdoor kunnen we effectieve en op maat gemaakte ondersteuning bieden bij hun grootschalige, complexe – en veelal digitale – transformaties.”

“Onze mensen hebben allemaal kennis van en ervaring in de sector waarin ze voor onze klanten opdrachten doen”, legt Goossens uit. “Dit stelt hen beter in staat om de dialoog met de klant te voeren, sneller risico’s te onderkennen en betere besluiten te nemen. Bovendien investeren we doorlopend in de vaardigheden van onze mensen. Dat doen we door middel van trainingen, seminars, kennisdeling en het delen van best practices binnen het team.”

Deze focus op expertise hanteert Ensur bedrijfsbreed, dus ook in thuismarkt België. “Het is een van de cruciale kernwaarden van onze hoogwaardige dienstverlening”, zegt Goossens. Andere kernwaarden zijn transparantie, leveren, passie en creativiteit.

Trackrecord in ons land

De marktintrede van Ensur in ons land gaat voorspoedig. Het bedrijf heeft meegewerkt aan zo’n 25 succesvolle bedrijfstransformaties in met name de verzekerings- en pensioenenmarkt.

“We ondersteunen onze klanten met een breed scala aan diensten, maar in de meeste gevallen helpen we klanten bij de delivery van de transformatie, vaak op het snijvlak van business en IT”, legt Goossens uit. “Klanten hebben onze consultants leren (her)kennen als professionals die zorgen voor resultaat en regie op basis van domeinkennis en iets wat wij zelf noemen ‘delivery DNA’.”

“Wij krijgen regelmatig van klanten te horen dat we ‘the extra mile gaan’ voor hun belangen.”

In de praktijk betekent dit dat de consultants van Ensur de handen uit de mouwen steken voor concrete resultaten, en hun hand er niet voor omdraaien om zaken op te pakken die niet direct bij de opdracht horen. Goossens: “Wij krijgen regelmatig van klanten te horen dat we ‘the extra mile gaan’ voor hun belangen. Alles wat nodig is om resultaat te halen. Dat wordt enorm gewaardeerd in de markt.”

En dat maakt dat tal van financiële partijen maar wat graag bij Ensur aankloppen. Goossens: “Momenteel bedienen we in Nederland met zo’n dertig consultants dertien klanten, waaronder pensioenuitvoerders, verzekeraars die actief zijn in zowel pensioen, leven als schade, pensioenfondsen en softwareleveranciers.”

Een van deze klanten is een pensioenuitvoerder die bezig is met de implementatie van de Festina Finance Life & Pensions-solution. “We zijn vanaf het allereerste moment betrokken geweest namens Festina Finance. In eerste instantie als begeleider/adviseur tijdens het selectieproces. Na de keuze voor de Festina-oplossing bekleedden we de rol van programmamanager en regievoerder van de nieuwe blauwdruk voor pensioenprocessen”, legt Goossens uit.

Als verder voorbeeld noemt hij de rol die Ensur speelt bij een vooraanstaande verzekeringsmakelaar. “Daar maken we, op het gebied van schadeverzekeringen met meerdere businessanalisten juist op inhoud – het uitwerken van complexe processen in underwriting, claims en distributie – het verschil. En helpen we de klant zijn ambities waar te maken.”

Ondersteuning bij Wtp-transities

Bij TKP is Ensur de trekker van een Wtp-transformatieprogramma. Wtp staat voor de Wet toekomst pensioenen, een Nederlandse wet die een grondige herziening van ons pensioenstelsel teweeg heeft gebracht.

De impact van Wtp is volgens Goossens bijna niet te overzien voor de sector. “Een grote verandering staat de sector te wachten, op alle denkbare vlakken – strategie, operating model, systemen, processen, communicatie met deelnemers en meer. En dat terwijl fondsen en uitvoerders onder grote tijdsdruk staan, en er nog erg veel onzekerheid is over bijvoorbeeld detailwetgeving.”

“Onze mensen en ons Ensur-DNA zijn en blijven de basis van onze kwaliteit.”

Ensur heeft de ambitie om een leidende speler te worden in het Wtp-segment van de consultancymarkt. “Wij helpen op dit moment al verschillende fondsen en uitvoerders bij de bijzondere transformatie die de implementatie van Wtp is. Dit doen we door leiding te geven aan Wtp-transformatieprogramma’s, projecten of werkstromen, maar ook door diepgaande expertise en een passende aanpak.”

De ambities

Wat Ensur in slechts enkele jaren tijd in Nederland heeft weten te bereiken, vervult Goossens in ieder geval met trots. “Er is schijnbaar veel behoefte aan een kleinere, persoonlijke en gespecialiseerde partij die echte domeinkennis heeft – echt verstand heeft van transformatie en daarmee echte impact maakt!” 

Vanuit het fundament dat de afgelopen jaren is gelegd mikt Ensur op verdere groei. “Uiteraard willen we onze footprint uitbreiden door het leiden en uitvoeren van nog meer relevante transformaties, voor nog meer klanten in zowel de pensioen-, leven-, schade-, inkomen- als zorgmarkt. Maar groei is geen doel op zich, we zijn heel zuinig op het team en de unieke manier waarop we klanten helpen. Onze mensen en ons Ensur-DNA zijn en blijven de basis van onze kwaliteit (en groei).”

In lijn daarmee, zet het bureau primair in op de inhoud. “We werken momenteel vooral vanuit een businessperspectief, en willen onze capability verdiepen door het explicieter ontwikkelen en toevoegen van onze IT delivery-expertise.” 

“Daarnaast hebben we onlangs een eerste stap gezet op het terrein van governance, risk & compliance. Samen met onze partner Cruxer, die een digitale oplossing biedt voor een integraal risicobeheersing-framework, kunnen we verschillende wetgevende kaders doorvoeren in de bedrijfsvoering.”

Zo biedt Ensur nu bijvoorbeeld een heel specifieke DORA-readiness assessment- en implementatiepropositie aan. Goossens: “Uiteraard zijn dit pas eerste stappen op deze domeinen, maar we gaan dit net als alles bij Ensur, stap voor stap, samen met onze klanten, met hele goede mensen, heel gericht verder uitbreiden.”