Dutch AI begeleidt bedrijven bij realiseren van AI-ambities
De consultancywereld is een nieuwe speler rijker: Dutch AI. Met een team van zo’n twintig data scientists en machine learning engineers begeleidt Dutch AI opdrachtgevers bij de adoptie van kunstmatige intelligentie.
Het initiatief voor Dutch AI werd genomen door drie leiders: Jet Smits en Kemal Yilmaz (van data science-consultancy InIn) en Kees van den Tempel (oprichter AI-Labs en voormalig partner van Native Consulting). Het drietal vond elkaar in de gedeelde passie voor responsible AI. Samen willen ze Dutch AI uitbouwen tot dé autoriteit binnen het domein.
“Dutch AI helpt organisaties langs de gehele cyclus van AI, van het verkennen van kansen, het opstellen van een businesscase en het verkennen van risico’s, tot het bouwen van AI-modellen en de implementatie daarvan. Onze Academy zorgt voor inzicht en kennisoverdracht”, aldus Smits.
Hoe het allemaal begon
Smits en Yilmaz stonden begin 2021 samen aan de basis van InIn. Het data science-adviesbureau heeft een focus op big data-projecten en was er vroeg bij op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Ongeveer een jaar geleden ontmoette het duo Kees van den Tempel. Ze kwamen in gesprek over een gezamenlijke drive: gave AI-projecten realiseren. Het klikte zo goed dat ze meer en meer gingen samenwerken. Tot het punt dat ze bedachten dat ze een nieuw bedrijf moesten oprichten: Dutch AI werd geboren, een partner op het gebied van AI.
“Toen Kees bij InIn op gesprek kwam klikte het direct”, vertelt Yilmaz. “Soms weet je direct wanneer passies, drijfveren, ambities en kansen samenkomen. Dus enkele creatieve sessies en projecten later zagen wij onze kans schoon en hebben we in recordtempo Dutch AI opgetuigd. Kees heeft als ervaren ondernemer veel meegemaakt en deelt zijn lessen graag met anderen, via lezingen, workshops en trainingen. Zijn expertise en netwerk zijn een waardevolle aanvulling op onze capaciteiten.”
Na in 2012 Native Consulting te hebben opgericht, liet Van den Tempel het bedrijf uitgroeien tot een toonaangevend IT-adviesbureau voor lokale overheden. In 2019 verkocht hij zijn aandelen in de firma om zich meer te richten op artificial intelligence en machine learning.
Over de nieuwe uitdaging zegt hij: “Het is zo leuk om met een jonge ploeg te werken in een vakgebied dat volop in beweging is. Bij Dutch AI komt mijn passie voor kunstmatige intelligentie helemaal tot zijn recht.”
De kansen van AI
AI wordt al jaren gezien als een disruptieve technologie voor zo goed als alle sectoren. Sinds de lancering van ChatGPT is de aandacht voor de technologie in een stroomversnelling geraakt. Organisaties van iedere omvang verkennen momenteel de kansen die AI kan bieden, maar verdwalen daarbij regelmatig in het grote oerwoud aan mogelijk toepassingsgebieden.
“Als consultancy helpen we organisaties bij het maken van strategische beslissingen over waar en hoe AI kan worden toegepast”, zegt Smits. Yilmaz voegt toe: “Bij Dutch AI hebben we uitgebreide ervaring in strategieontwikkeling, responsible AI, ethiek, veiligheid en wetgeving.”
Als de koers en use cases helder zijn, wordt overgegaan tot de implementatiefase. Smits: “Ons team van AI- en ML-engineers ontwerpt op maat gemaakte AI-oplossingen die aansluiten op de doelen van de klant. Onze consultants verzorgen vervolgens de gebruikerstrainingen en de uitrol binnen de organisatie. We leren iedereen in de organisatie om verantwoord om te gaan met de mogelijkheden van AI. Op die manier zijn consultancy en implementatie altijd nauw met elkaar verbonden.”
Vanuit AI Labs heeft het founding team van Dutch AI al ruim vijftig organisaties begeleid bij dit soort trajecten. “Het implementeren van AI-modellen binnen organisaties is aan ons wel toevertrouwd”, zegt Yilmaz.
Dutch AI zal bij projecten nauw samenwerken met InIn. “De kernexpertise van InIn is data science. En data speelt een cruciale rol bij het leveren van de data die nodig is om AI-modellen te trainen en te valideren.”
Vanuit de intensieve samenwerking ligt de focus van Dutch AI de komende periode op het toevoegen van waarde aan organisaties en het toegankelijk maken van AI voor iedereen. “Tijdens de masterclasses, workshops en opleidingen worden klanten getraind om een mening te vormen over AI binnen hun eigen branche, waarna ook consultancy- en implementatiediensten beschikbaar zijn.”
“AI heeft de toekomst, maar met zoveel kansen komen ook uitdagingen. Organisaties moeten echt goed nadenken voordat ze stappen zetten, en de implementatie is lastig. Dutch AI heeft diepe expertise in huis. Samen halen we kracht uit AI en helpen we organisaties verantwoord om te gaan met de mogelijkheden ervan”, besluiten de drie leiders.