Groenewout ondersteunt warehouse redesign bij Broekman Logistics

06 maart 2024 Consultancy.nl

Broekman Logistics heeft op de locatie in Born een nieuwe spare parts-operatie voor Liebherr gelanceerd. Om de onderdelenlogistiek zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, schakelde Broekman Logistics de hulp in van Groenewout.

Als allround logistiek dienstverlener, met kantoren in de Benelux, Centraal-Europa en India, biedt Broekman Logistics end-to-end supply chain-oplossingen voor klanten wereldwijd. De divisie Contract Logistics is gespecialiseerd in de opslag en distributie van onder andere machines.

Vanuit het 60.000 vierkante meter tellende warehouse in Born verzorgde de divisie 18 jaar lang de logistiek voor Kubota, een Japanse fabrikant van graafmachines. “Dat begon met enkele machines en groeide uit naar zo’n 30.000 machines per jaar”, zegt Jos Kanters, Director Contract Logistics bij Broekman Logistics.

Groenewout ondersteunt warehouse redesign bij Broekman Logistics

Kubota wilde verder groeien, maar de locatie in Born bood daarvoor onvoldoende ruimte. “In overleg met de klant zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe locatie. Die werd gevonden in Weert, waar we een nieuw, dedicated warehouse voor hun operatie hebben gerealiseerd”, vertelt Kanters.

Spare parts Liebherr

Met de verhuizing van de logistieke operatie voor Kubota kwam ruimte in Born vrij – letterlijk en figuurlijk. En dat vuurtje verspreidde zich snel, want niet veel later klopte Liebherr aan. “Zij zochten uitbreiding voor hun Europese spare parts-divisie”, aldus Kanters.

In 2022 sloten Liebherr en Broekman een overeenkomst voor de onderdelenlogistiek voor Benelux en Frankrijk. Het warehouse in Born was echter nog niet optimaal ingericht voor de nieuwe klant. “Voor Kubota verzorgden we hier vooral de opslag en afmontage van graafmachines – een operatie die volledig op vloerniveau plaatsvindt. De opslag en distributie van spare parts stelt heel andere eisen aan de inrichting.”

Van data tot efficiënt proces

Het warehouse moest dus op een compleet andere manier worden ingericht; met onder andere palletstellingen, legbordstellingen, inpaktafels en ontvangst- en verzendlocaties. Voor die metamorfose besloot Broekman de expertise van Groenewout in te schakelen.

Kanters: “We kregen het pakket en de data van Liebherr. Om dat bij elkaar te brengen en de juiste keuzes te kunnen maken, heb je ervaring nodig. Groenewout heeft die ervaring als geen ander. Zij zijn in staat om op basis van de harde data inzichtelijk te maken hoe je 1 miljoen orderregels tot een efficiënt logistiek proces converteert, inclusief investerings- en operationele kosten.”

Meerdere scenario’s

Groenewout assisteerde in eerste instantie bij het inzichtelijk maken van de processen voor Liebherr. In korte tijd werd een data-analyse verzorgd, die werd vertaald naar meerdere scenario’s. “Die scenario’s waren bovendien in compacte en begrijpelijke vorm uitgewerkt. Dat stelt ons in staat om de concepten ook intern en naar de klant duidelijk te maken”, legt Kanters uit.

In het geval van Liebherr kwam dit bijzonder goed van pas, aangezien dit voor de Duitse fabrikant de eerste outsourcingervaring is. “Als Broekman zijn we succesvol met first time outsourcing. We merken dat het extra belangrijk is dat je de klant betrekt bij iedere stap en inzichtelijk maakt welke mogelijkheden er zijn. Je gaat immers een langdurig partnership aan. Een duidelijke en open communicatie is dan cruciaal.”

Groenewout ondersteunt warehouse redesign bij Broekman Logistics

Jos Kanters, Broekman Logistics

Ook de financiële onderbouwing van de verschillende scenario’s ziet Kanters als een enorm pluspunt van Groenewout: “Voor elk scenario heeft Groenewout op voorhand inzichtelijk gemaakt wat de OPEX (operationele kosten) en de CAPEX (investeringskosten) zouden zijn. Die indicatie is zeer nauwkeurig gebleken. Het bewijs dat ze zeer deskundig zijn binnen hun vakgebied.”

Nadat Broekman en Liebherr overeenstemming hadden bereikt over het gewenste scenario, hielp Groenewout bij de tendering en installatie van de diverse nieuwe systemen. “Dat moest onder relatief hoge tijdsdruk, vanwege de afspraken die we hadden gemaakt met Liebherr”, blikt Kanters terug. “De hulp van Groenewout kwam ook hier goed van pas, aangezien de druk op ons eigen facilitaire team als gevolg van alle werkzaamheden al hoger lag dan normaal.”

Divers en snel

Het logistieke proces zelf is relatief eenvoudig en conventioneel, met inslag in de legborden en op de 20.000 palletlocaties in de palletstellingen, manueel bediend intern transportmaterieel, orderpicking, inpaktafels en outbound.

De kracht van het concept zit volgens Kanters veel meer in de combinatie van diversiteit en snelheid: “Diversiteit in zowel het grote aantal sku’s – 45.000 – als in de grootte van die sku’s. De artikelen lopen uiteen van een schroefje tot hele grote machinedelen. Daarbij is de snelheid van leveren een enorm pluspunt. Goederen die tot 17:00 uur worden besteld, worden nog dezelfde dag om uiterlijk 18:00 uur richting de klant verzonden.”

In overleg met Liebherr koos Broekman er bewust voor om de nieuwe operatie gefaseerd in gebruik te nemen. “Zo voorkom je een big bang, die vrijwel altijd tot ellende leidt.”

Inmiddels is het vernieuwde warehouse in Born volledig operationeel en loopt de logistiek op rolletjes. “Of we dit ook zonder de hulp van Groenewout hadden gerealiseerd? Waarschijnlijk wel, maar ik ben ervan overtuigd dat we mét Groenewout sneller en vakkundiger bij de eindstreep zijn gekomen”, besluit Kanters.

More on: Groenewout
Netherlands
Company profile
Groenewout is a Netherlands partner of Consultancy.org