H&M werkt met Guidehouse aan verduurzamen van leveranciers

15 maart 2024 Consultancy.nl

De Zweedse kledinggigant H&M werkt samen met consultancykantoor Guidehouse aan het verduurzamen van zijn leveranciers.

Naast fast food, bestaat er ook zoiets als fast fashion. Dat zijn kledingstukken die onder bedenkelijke omstandigheden worden geproduceerd en tegen bodemprijzen worden verkocht. Logischerwijs draagt fast fashion niet bij aan een duurzame samenleving waarin werknemers kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden.

Ook eindigt veel onverkochte fast fashion in kledingbergen, zoals in de Chileense Atacama-woestijn of in Ghana. Het is schrijnend genoeg goedkoper om fast fashion weg te gooien dan te recyclen.

H&M werkt met Guidehouse aan verduurzamen van leveranciers

H&M is één van de grootste producenten van fast fashion. Vorig jaar bleek dat het bedrijf dat deels probeert te verbloemen door middel van greenwashing. Het Amerikaanse Mediaplatform Quartz toonde aan dat H&M met cijfers sjoemelde om betere milieuscores te verkrijgen.

Leveranciers

Circa 99% van CO2-uitstoot waarvoor H&M verantwoordelijk is, zijn indirecte emissies. Dat is de uitstoot die onder meer wordt veroorzaakt door ketenpartners. In de praktijk zijn de leveranciers van H&M dus verantwoordelijk voor heel wat van die CO2-uitstoot. Wil het bedrijf verduurzamen, dan moeten zijn leveranciers dat dus ook.

Om die reden is H&M recent een samenwerkingsverband gestart met DBS – een financiële instelling uit Singapore – om leningen te verstrekken aan leveranciers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen. Deze leningen worden volgens de initiatiefnemers verstrekt onder “zeer gunstige” voorwaarden.

Via een speciaal ontwikkelde tool kunnen leveranciers van H&M in kaart brengen waar kansen voor verduurzaming liggen. Ze worden hierbij ondersteund door Guidehouse, dat in opdracht van H&M adviesdiensten zal verlenen aan de leveranciers. Naast het uitvoeren van technische analyses zullen de consultants ook helpen bij het selecteren van technologieën ten behoeve van verduurzamingen en het opstellen van roadmaps.

“We zien dat de kledingsector zich inzet om klimaatverandering aan te pakken”, zegt Ulrika Leverenz, die aan het roer staat van de groene investeringspraktijk van H&M. “Maar we zien ook dat voor echte impact gezamenlijke financiering en technische ondersteuning vereist is. Daar willen we graag aan bijdragen.”

“DBS is verheugd om de leveranciers van H&M toegang te bieden tot duurzame financiering”, aldus Tan Su Shan, Head Institutional Banking bij DBS. “Door ze rechtstreeks leningen te verstrekken kunnen ze hun bedrijfsvoering verduurzamen. Zo dragen we bij aan het verminderen van de wereldwijde CO2-uitstoot.”