Automotive-executives maken zich zorgen over winstgevendheid
Wereldwijd kijken executives uit de automotivesector met weinig optimisme naar de komende vijf jaar, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. Alleen in China ziet de branche de toekomst vol vertrouwen tegemoet.
Voor zijn studie nam het accountants- en adviesbureau een enquête af onder zo’n 1.000 leidinggevenden uit de mondiale automotivebranche. De meeste respondenten uiten hun zorgen over de economie: verstoorde toeleveringsketens, de energiecrisis, hoge inflatiecijfers en consumenten die hun handen op de knip houden.
Als gevolg hiervan zijn leiders een stuk minder optimistisch over de vooruitzichten. Slechts 24% van de Europese leidinggevenden is (zéér) positief over de winstgevendheid van hun organisaties voor de komende vijf jaar, bij de vorige meting van KPMG lag dat percentage nog op 31%.
In Japan is het sentiment nog sterker omgeslagen. Bij het vorige onderzoek had 32% van de Japanse ondervraagden zéér veel vertrouwen in de vijfjarige winstgevendheid van hun bedrijven, nu gaat het maar om 10%. Ook in de Verenigde Staten is het vertrouwen afgenomen: van 48% naar 43%.
Eén van de kopzorgen van autofabrikanten is de lage winstgevendheid van elektrische auto’s, omdat veel investeringen juist naar dit segment gaan.
“De sector vraagt zich af wanneer bedrijven rendement op de investering zullen gaan zien”, vertelt Gary Silberg, die aan het hoofd staat van de mondiale automotivepraktijk van KPMG. “Op dit moment verliezen bijna alle autofabrikanten geld aan hun elektrische auto’s.”
“Slechts één jaar geleden was de branche positief over de vooruitzichten voor het transformeren van de industrie met nieuwe soorten auto’s”, schetst Silberg. “De sector is nog steeds een beetje optimistisch, maar vooral nuchterder over hoe moeilijk het zal zijn om deze transitie in goede banen te leiden en winstgevend te blijven.”
De daling in vertrouwen past binnen de algehele zorgen over de bredere economie. Wereldwijd maakt maar liefst 74% van de leidinggevenden zich (zéér veel) zorgen over de impact van negatieve economische ontwikkelingen – zoals hogere rentes – op hun bedrijven.
Overigens zijn niet alle regio’s pessimistischer. China is een belangrijke uitzondering. Bij de vorige meting had 28% van de Chinese automtive-leiders zéér veel vertrouwen in de winstgevendheid van hun organisaties voor de komende vijf jaar, dat is nu gestegen naar 36%.
Dit heeft vooral te maken met de ontwikkeling van de economie en het feit dat China een groot deel van de grondstoffen voor batterijen voor e-voertuigen in bezit heeft.
Lees verder: Innovatie en recycling cruciaal voor beantwoorden groeiende vraag naar accu’s.
Ook worden Chinese elektrische auto’s steeds populairder in het buitenland, waaronder in Europa.
Uit het onderzoek van KPMG komt verder voren dat veel fabrikanten van plan zijn om de gestegen kostprijzen door te geven aan de consument. Wereldwijd denkt 64% van de leidinggevenden dat de prijzen in 2024 met 5% tot 10% zullen toenemen, terwijl 13% aangeeft rekening te houden met een prijsstijging van meer dan 10%.
“Autofabrikanten moeten echter wel zorgvuldig overwegen in hoeverre deze verwachtingen realistisch zijn”, waarschuwt Silberg. “Door de toenemende concurrentie en de afnemende inflatiedruk zal de mogelijkheid om in 2024 meer te vragen voor een auto enigszins beperkt zijn.”