Boutique AI-bureau Transformers Group van start

20 februari 2024 Consultancy.nl

De Nederlandse digitale adviesmarkt is een nieuwe speler rijker. Transformers Group ontwikkelt digitale producten voor organisaties en is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie.

Oprichters Bram Kok en Floris Hoogenboom hebben samen de ambitie om organisaties te helpen met het succesvol laten landen van een van de meest veelbelovende technologieën van vandaag en de toekomst: kunstmatige intelligentie.

Kok deed in de afgelopen jaren uitgebreide ervaring op met AI en productmanagement. Ook Hoogenboom is een expert in AI. Hij was hiervoor verantwoordelijk voor de toepassing van AI op Schiphol. Onder het brede publiek geniet ook enige bekendheid als oprichter van de AI-stemwijzer OpenVerkiezingen.nl en spreker in de media.

Boutique AI-bureau Transformers Group van start

Bram Kok en Floris Hoogenboom

Het tweetal leerde elkaar kennen op Schiphol, waar ze beiden werkten aan AI- en analyticsvraagstukken, met als missie om van Schiphol een autonome vluchthaven te maken in 2050. Daar ontsprong ook hun gedeelde visie op de technologie. “De echte uitdaging van AI zit niet in de technologie, maar in de succesvolle adoptie en transformatie van organisaties”, zegt Hoogenboom.

“Hiervoor is snel kunnen itereren en experimenteren essentieel”, voegt Kok toe. “Deze gezamenlijke visie vormde de basis voor Transformers Group.”

De oprichters hebben die visie een centrale plek gegeven binnen hun aanpak en de dienstverlening van Transformers Group. “We onderscheiden onszelf door een sterke focus op de beleving en adoptie van AI-oplossingen”, zegt Hoogenboom.

“Klanten kunnen bij ons terecht voor de ontwikkeling van digitale producten waarin kunstmatige intelligentie een belangrijke rol speelt. Dit kan variëren van volwaardige softwaresystemen en webapplicaties tot de ontwikkeling van een AI-algoritme of een prototype om een nieuw idee te valideren.”

Voor het ontwikkelen van digitale producten maakt Transformers Group gebruik van een eigen platform. “Binnen veel organisaties zit juist de technologie in de weg, waardoor ze niet goed en snel een product kunnen bouwen. Ons platform zorgt dat nieuwe producten razendsnel ontwikkeld en uitgerold kunnen worden.”

Kok: “Met het platform haal je de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van AI in huis – zonder complexiteit – en kun je je focussen op de echt grote uitdaging: het realiseren van adoptie in jouw organisatie.”

Implementatie

Het doel van ieder digitaal product is een succesvolle implementatie met impact binnen de organisatie. Dit wordt behaald door een sterke nadruk op productmanagement, experimenteren en een startup-mindset. “We leveren binnen enkele weken een werkend proof of concept en gaan daarna intensief met de eindgebruiker aan de slag om het product verder te ontwikkelen.”

Dit gebeurt onder andere met A/B-tests, user feedback en UX-analyses. “Zo heb je binnen enkele iteraties een werkende oplossing met kunstmatige intelligentie, die aansluit bij de behoefte van de gebruikers.”

Slechts weken na de lancering, heeft Transformers Group al zijn eerste klanten mogen verwelkomen. “Zo hebben we samen met een zorginstelling een AI-zorgbuddy ontwikkeld, en werken we aan een app die monteurs gebruiken bij het onderhoud van machines”, zegt Kok.

“En er lopen gesprekken met verschillende adviesbureaus om als AI-implementatiepartner op te treden. We merken dat er erg veel behoefte is in de markt om concreet aan de slag te gaan met kunstmatige intelligentie, en onze aanpak om binnen enkele weken een werkende eerste versie te kunnen testen wordt enthousiast ontvangen.”