Turner lanceert de LLO Versneller voor onderwijsinstellingen

08 februari 2024 Consultancy.nl

Leven Lang Ontwikkelen (LLO) is een van de belangrijkste pijlers voor onderwijsinstellingen, maar loopt in de praktijk vaak vast in de executie. Om daar verandering in te brengen, heeft Turner de LLO Versneller gelanceerd. Met de aanpak kan worden vastgesteld hoe volwassen de interne LLO-organisatie is én welke stappen nog gezet moeten worden.

De digitale wereld van de 21e eeuw verandert almaar sneller, en daarmee ook de vaardigheden die nodig zijn om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het steeds belangrijker dat professionals doorlopend blijven werken aan hun kennis en vaardigheden, oftewel: een Leven Lang Ontwikkelen.

Vandaar dat vrijwel alle onderwijsinstellingen LLO inmiddels als belangrijke pijler hebben opgenomen in hun strategie. Extra aanleiding om juist nu aan de slag te gaan is de Nationale LLO Katalysator, een brede publiek-private samenwerking die €392 miljoen toegekend heeft gekregen vanuit het Nationaal Groeifonds.

Turner lanceert de LLO Versneller voor onderwijsinstellingen

Het zetten van de stap naar de praktijk blijkt echter een flinke uitdaging. “Onderwijsinstellingen die serieus werk maken van LLO moeten eigenlijk deels een nieuwe school inrichten. Daar komt ontzetten veel bij kijken”, vertelt Alex Crezee, partner bij Turner.

Ongericht

Een deel van de uitdaging zit in de complexiteit van het aanvraagproces voor een subsidie bij het Nationaal Groeifonds, maar een groter probleem is dat de activiteiten van onderwijsinstellingen rond LLO vaak “nogal ongericht” zijn, vertelt Nicolai Manie, die als senior manager bij Turner is gespecialiseerd in het hoger onderwijs.

“Er is geen duidelijk beginpunt en de meeste instellingen hebben ook geen concrete finishlijn geformuleerd, zodat bestuurders of directies ook niet precies weten wanneer zij tevreden moeten zijn met het resultaat”, legt hij uit.

Aan de strategiekant gaat het vaak nog wel goed. “Maar in de doorvertaling naar de executie – wat het echt betekent voor de organisatie, processen, governance en meer – stokt het”, zo schetst hij.

Van papier naar praktijk

Met de LLO Versneller wil Turner de beweging weer op gang brengen. De nieuwe propositie moet onderwijsinstellingen helpen om hun ambities rondom LLO “van het papier af te krijgen en in de praktijk te brengen”, aldus Crezee.

“Het is ons streven om die instellingen te helpen bij het concretiseren van hun doelen en om structuur aan te brengen in hoe je LLO gaat organiseren”, vult Manie aan. “Heel belangrijk, want dan weet je waar je op moet sturen, in plaats van dat je louter intuïtief bezig bent.”

Met de LLO Versneller kunnen onderwijsinstellingen de volwassenheid van de interne LLO-organisatie vaststellen en tevens in kaart brengen welke stappen nog moeten worden gezet.

Bouwstenen

De aanpak bestaat uit een aantal “logische bouwstenen”, waaronder de missie, visie en strategie. “Een andere betreft de LLO-organisatie”, licht Jop Gerkes toe, manager bij Turner. “Hoe is LLO nu georganiseerd? Wie draagt de verantwoordelijkheid? Hoe ziet de formatie eruit?”

“Om het werkend te krijgen, moet je het klein en concreet maken, zoals altijd in strategie-executie.”

Weer een andere bouwsteen gaat over de vraagarticulatie en het ontwerp van het LLO-onderwijs. Gerkes: “Waar is behoefte aan? Hoe geeft de instelling invulling aan die behoefte? Wat bieden de instellingen aan?”

Ook zoomt het model in op de marketing, werving en sales. Zo wordt bekeken hoe de LLO-activiteiten aan de man kunnen worden gebracht en worden de administratie en informatiesystemen in beeld gebracht.

“En tot slot kijken we uiteraard ook naar de onderwijslogistieke uitvoering: het plannen en roosteren, de communicatie met deelnemers en dergelijke”, voegt Gerkes toe.

Klein en concreet

De opzet van de LLO Versneller is gestoeld op Turners ervaringen bij een groot aantal onderwijsinstellingen waarmee het de afgelopen jaren samengewerkte aan organisatievraagstukken. Ook kan het bureau inmiddels al de eerste ervaringen delen van de inzet van de aanpak zelf.

“Zuyd Hogeschool heeft een nieuwe strategie opgesteld, waarin LLO een prominente plaats heeft gekregen”, vertelt Manie. “Ook daar was sprake van een deels ongerichte ambitie. Met de LLO Versneller hebben we structuur aangebracht door vier specifieke onderwijsdomeinen onder de loep te nemen. Dat wordt momenteel binnen de domeinen uitgewerkt in actieplannen.”

Crezee op dit moment betrokken bij LLO-projecten op twee verschillende mbo’s. Hij gebruikt de LLO Versneller om directeuren en teamleiders te helpen met het zetten van de volgende stappen. “Met de LLO Versneller brengen we overzicht en hakken we de te zetten stappen in kleine, behapbare stukjes.”

Het sluit nauw aan op de filosofie van de specialist in strategie-executie, legt hij uit. “Niet in één keer alles willen oplossen, maar eerst kleinere, specifieke onderwerpen behandelen. Om het werkend te krijgen, moet je het klein en concreet maken, zoals altijd in strategie-executie.”

More on: Turner
Netherlands
Company profile
Turner is a Netherlands partner of Consultancy.org