Strategy& adviseert Voedselbanken Nederland over werving vrijwilligers

14 februari 2024 Consultancy.nl

Goede doelen hebben steeds meer moeite om voldoende vrijwilligers te vinden. Zo ook Voedselbanken Nederland. Strategy& onderzocht pro bono hoe de stichting meer mensen kan aantrekken.

In deze tijden van economische tegenwind en hoge inflatie is het voor meer en meer mensen moeilijk om in de eigen vaste lasten te voorzien. Meer dan een miljoen Nederlanders leeft inmiddels onder de armoedegrens.

Dat merken ze ook bij Voedselbanken Nederland: de 173 bij de stichting aangesloten voedselbanken hielpen in 2022 zo’n 197.000 Nederlanders – ruim een derde meer dan het jaar ervoor. In totaal deelden de voedselbanken dat jaar ruim 65 miljoen producten uit, ter waarde van zo’n €86 miljoen.

Strategy& adviseert Voedselbanken Nederland over werving vrijwilligers

Deze sterk stijgende vraag naar hulp staat in schril contrast met het dalende aantal mensen dat zich aanbiedt om als vrijwilliger te werken voor de voedselbank. Mede daardoor worden de werkzaamheden met de dag moeilijker te organiseren.

“De voedselbanken doen fantastisch werk. Maar letterlijk iedereen, van medewerkers in de filialen tot de hele RvB, is vrijwilliger”, schetst Xavier van Ardenne, associate bij Strategy&, de strategietak van accountants- en advieskantoor PwC.

“Dat vergroot de impact van het slinkende vrijwilligersaanbod enorm, wat weer extra belemmeringen oplevert voor de andere uitdagingen waar Voedselbanken Nederland voor staat,” legt Van Ardenne uit. “Voedselbanken Nederland heeft juist financiële en logistieke specialisten nodig om alles in goede banen te leiden, en die zijn er natuurlijk nauwelijks.”

Op vrijwillige basis blijken dat soort functies nog moeilijker in te vullen. Tegelijkertijd neemt de werkdruk alleen maar toe door andere uitdagingen, zoals een afnemend aanbod door beter voorraadbeheer bij supermarkten, een groeiend aantal hulpvragen en nieuwe initiatieven die concurreren om dezelfde voedselstromen.

Kortom, een flinke uitdaging voor Voedselbanken Nederland. Strategy& hielp de stichting pro bono bij het aangaan van deze uitdaging. De belangrijkste vraag: hoe kan Voedselbanken Nederland gekwalificeerde professionals werven zónder hen te hoeven betalen?

Waarde in overvloed

Aan het begin van het traject nodigde de stichting Strategy& en de PwC-collega’s die de klus zouden ondersteunen uit om eerst zelf maar eens een kijkje te komen nemen op de werkvloer. En waar de voedselbank geen salaris biedt, zag Van Ardenne daar met eigen ogen dat de stichting haar vrijwilligers wel degelijk veel te bieden heeft.

“Als je geen geld kunt bieden, moet je mensen verleiden met een ander soort waarde.”

“De energie, de gedrevenheid, de overtuiging, de manier waarop mensen samenwerken en de vanzelfsprekendheid waarmee iedereen doet wat er gedaan moet worden is ongelooflijk waardevol. En heeft ons echt geïnspireerd. Letterlijk, omdat het ons in de juiste richting stuurde voor een oplossing”, vertelt Van Ardenne.

“Want als je geen geld kunt bieden voor hooggekwalificeerde arbeid, moet je mensen verleiden met een ander soort waarde”, legt hij uit. En andere soorten waarde is iets wat ze bij Voedselbanken Nederland in overvloed hebben.”

Unieke ervaring

De strategische oplossing die Strategy& ontwikkelde begon dan ook bij de immateriële opbrengst van de ervaring – zowel voor de professionals die zich vrijwillig inzetten als voor de werkgever die ze gratis ter beschikking stelt.

“Hoewel er geen financiële compensatie tegenover staat, genereert het een speciale immateriële opbrengst”, aldus Van Ardenne. “Zoals een unieke werkervaring en een groot gevoel van sociale voldoening bij degenen die ‘gedetacheerd’ zijn. Plus de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en het netwerk van de werknemer en de organisatie uit te breiden.”

Talent uitlenen trekt nieuw talent aan

Ook zag Strategy& een sterk positief effect op de reputatie en maatschappelijke impact van de helpende organisatie, wat hen zelf weer helpt bij het binnenhalen van talent in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Het adviesbureau voerde tevens een uitgebreide doelscan uit, waarbij het vooral wervingskansen identificeert bij grote retailers, supermarktketens en corporates. Ook bij gespecialiseerde mkb’ers, non-profitorganisaties, instellingen voor hoger onderwijs die stages kunnen aanbieden en uitzend- en detacheringsbureaus die cv’s willen verrijken valt volgens Strategy& nog veel winst te behalen.

Om hiermee aan de slag te kunnen, nam het bureau concrete middelen die de werving kunnen verbeteren in het advies op, zoals aanbevelingen voor gespreksopeners, templates en formulieren.

Waar de kernpunten uit het advies vooral betrekking hebben op de financiële positie van Voedselbanken Nederland, zijn deze ook direct overdraagbaar naar de juridische en logistieke aspecten van de organisatie. Met het advies is volgens Van Ardenne dan ook een solide basis gelegd voor een succesvolle wervingscampagne.

“En dat is hard nodig, want om te kunnen blijven helpen, kan Voedselbanken Nederland zelf alle hulp gebruiken”, geeft hij aan. “In ieder geval hebben we nu met veel plezier én grote bewondering een solide basis gelegd voor meer continuïteit.”