McDonald’s werkt samen met Accenture aan AI in restaurants
Bezoekers van McDonald’s-filialen door het land zullen het vast al hebben opgemerkt: de Amerikaanse hamburgerketen introduceert steeds meer technologische snufjes. Samen met Accenture wil de fastfoodketen de komende jaren de volgende stap zetten in restaurantautomatisering.
Anno 2024 kiezen de meeste McDonald’s-bezoekers ervoor om hun eten niet aan de balie te bestellen, maar via de self service-kiosks die veelal te vinden zijn bij de ingang van het filiaal. Niet alleen vinden veel fans van de Big Mac en Chicken Nuggets dit veel makkelijker, ook krijgen ze dan meteen te zien wat ze precies op hun dienblad krijgen.
Samen met Accenture wil de Amerikaanse fastfoodketen de meer dan 40.000 vestigingen wereldwijd in 120 landen van meer van dit soort technologische snufjes gaan voorzien. Dit zal niet meteen zichtbaar zijn voor bezoekers: de technologie wordt vooral achter de schermen ingezet.
Wel zullen restaurantgangers het gaan merken in hun customer experience en de snelheid waarmee hun burger op tafel komt. “De samenwerking is gericht op het verbeteren van de efficiëntie in de bedrijfsvoering, het verhogen van de kwaliteit van de klantenservice en het creëren van een verbeterde werkomgeving”, zegt de Amerikaan Brian Rice, Chief Information Officer bij McDonald’s.
Een voorbeeld daarvan is het gebruik van geavanceerde automatiseringstechnieken om de keuken slimmer te laten draaien. Denk aan robots die signalen geven als burger geflipt moeten worden, zodat deze niet verbranden.
Denk ook aan het slimmer bijhouden van het proces van bestelling tot het moment dat de maaltijd klaarligt. Slimme AI-processen kunnen eenvoudig inzichtelijk maken welke bestellingen prioriteit hebben en welke handelingen hiervoor moeten worden verricht.
“We hebben als doel om de processen voor klanten en restaurantteams efficiënter en sneller te maken”, legt Rice uit. “Technologieën zullen restaurantmanagers in staat stellen om problemen sneller op te lossen, wat leidt tot minder onderbrekingen in de bedrijfsvoering en een vereenvoudiging van de taken voor het personeel. Als direct gevolg hiervan kunnen klanten genieten van een snellere service en versere maaltijden.”
Ook buiten de keuken zijn tal van use cases te bedenken, waar onder leiding van Accenture aan gewerkt zal worden. Denk aan staffingsprocessen (hoeveel koks en personeel heeft een filiaal nodig?), administratieve processen, het inkopen van goederen (wanneer moeten meer burgers en broden worden besteld) en nog veel meer.
McDonald’s werkt al jaren samen met Accenture, in de Verenigde Staten en tal van andere landen wereldwijd. “Dankzij hun grondige kennis van ons bedrijf, onze branche en technologie kunnen we cloud- en AI-oplossingen effectief benutten”, aldus Rice.
Nederland
Rob Knigge, Country Managing Director van Accenture in Nederland, laat weten dat ook de Nederlandse organisatie een rol zal spelen in het internationale project. Hij toont zich optimistisch over de uitkomst van de samenwerking. “Dit nieuwe project zal in verschillende industrieën dienen als een toonaangevend voorbeeld van innovatie, met een focus op technologie, data en AI, van cloud computing tot aan edge computing.”
Nederland is een bijzondere markt voor McDonald’s – ons land was in 1971 het eerste land in Europa dat de fastfoodketen verwelkomde. Inmiddels zijn er zo’n 260 McDonald’s-restaurants te vinden in Nederland.