Verloop van personeel kost zorgsector jaarlijks €12 miljard

18 januari 2024 Consultancy.nl

De uitstroom van medewerkers kost zorgorganisaties bakken geld. Jaarlijks loopt in totaal ruim €12 miljard de deur uit, berekende zorgadviesbureau Porres.

Gemiddeld kost één vertrekkend personeelslid een organisatie zo’n €41.000. “Dat is een schatting die we na grondig onderzoek hebben gemaakt”, licht Porres-oprichter Rob Berbers toe tegenover EenVandaag. “Het is gebaseerd op een gemiddelde van alle werknemers, gerekend van directeur tot schoonmaker.”

Deze kosten zitten in van alles. Denk aan het werven en inwerken van opvolgers, administratie, maar vooral het langdurig productiviteitsverlies dat gepaard gaat met vertrekkende medewerkers. En met de grote aantallen medewerkers die jaarlijks uitstromen – zo’n 300.000 – lopen die kosten in totaal dus flink op.

Verloop van personeel kost zorgsector jaarlijks €12 miljard

In een zorgsector die kampt met structurele personeelstekorten, wordt al jaren vol ingezet op werving en selectie. Wat er bij veel organisaties inschiet, zo waarschuwt Porres, is het aan boord houden van de bestaande medewerkers.

“Organisaties steken veel geld en energie in het werven en selecteren van medewerkers. Dat is zeker nuttig, maar het is ook belangrijk om meer te investeren in het behouden van mensen. In veel gevallen levert dat aanzienlijk meer op en kost het aanzienlijk minder”, legt Berbers uit aan EenVandaag.

Een belangrijke reden voor de hoge uitstroom is dat veel medewerkers het gevoel hebben dat ze niet worden gehoord. Een belangrijk deel van de oplossing begint dan ook simpelweg bij beter luisteren naar de eigen mensen, stelt Porres. “Waar zijn ze tevreden over en waar zien ze verbeterpunten?”

Naast dat de medewerkers zichzelf zo meer gehoord voelen, kom je er op deze manier ook achter wat je kunt verbeteren. En dan merk je dat kleine ingrepen soms grote impact kunnen hebben, weet Berbers.

Zo kwam hij een groot ziekenhuis tegen dat kampte met hoge uitstroom. Nadere inspectie leerde dat het vooral ging om de nachtverpleegkundigen. “Toen kwamen we erachter dat zij zich niet veilig voelden op de parkeerplaats”, vertelt Berbers tegenover EenVandaag.

“De oplossing was eigenlijk te simpel voor woorden en heel effectief”, legt hij uit. “Het ziekenhuis heeft ervoor gezorgd dat er bordjes kwamen bij de ingang: ‘Gereserveerd voor de nachtverpleegkundigen van zes uur ’s avonds tot acht uur ’s ochtends’. En zo konden ze de uitstroom omlaag brengen.”