Consumenten passen koopgedrag tijdens feestdagen aan door economie

22 december 2023 Consultancy.nl

Nederlandse consumenten passen hun koopgedrag tijdens de feestdagen aan vanwege de uitdagende economische omstandigheden. Dat blijkt uit de nieuwste ‘Holiday Shopping Survey’ van Accenture.

Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse consumenten geeft minder uit aan cadeaus. De helft (51%) geeft helemaal geen geschenken aan andere volwassenen.

“Ons onderzoek toont aan dat Nederlanders zich aanpassen met wat ik noem ‘creatief pragmatisme’”, reageert Nicole van Det, CEO van Accenture Nederland. “Consumenten bezuinigen niet alleen, maar zoeken ook inventieve manieren om meer waarde uit hun aankopen te halen.”

Consumenten passen koopgedrag tijdens feestdagen aan door economie

Zo hergebruiken consumenten decoraties (64%) en kiezen voor huismerken (44%) of tweedehands producten (28%). 39% prefereert hervulbare boven compleet verpakte producten, 57% slaat soms thuisbezorging af wanneer afhalen goedkoper is en 53% investeert bewust in duurzame items die het hele jaar door van waarde zijn.

“Retailers doen er goed aan deze ontwikkeling te omarmen en in te zetten op personalisatie en transparante communicatie”, aldus Van Det.

Sombere financiële vooruitzichten

Financiële overwegingen spelen dit jaar een cruciale rol in de aankoopbeslissingen van consumenten, zeker in de aanloop naar de feestdagen. Slechts 22% van de Nederlanders is optimistisch over hun financiële vooruitzichten. De gemiddelde verwachte uitgaven liggen rond de €341. Jongere generaties, zoals Gen Z en jonge Millennials, tonen meer bereidheid om geld uit te geven, met respectievelijk uitgaven van €420 en €416.

Consumenten passen koopgedrag tijdens feestdagen aan door economie

Patritia Pahladsingh, CEO van Accenture Song Nederland, adviseert retailers om flexibel en strategisch te reageren op marktontwikkelingen door klantdata intelligent te gebruiken voor marketingacties. Ze benadrukt het belang van heldere informatie over zaken als retourbeleid en productbeschikbaarheid voor het opbouwen van klantloyaliteit.

Het onderzoek laat zien dat ‘prijs’ (76%) en ‘waar voor je geld’ (64%) leidend zijn bij aankopen, terwijl ‘kwaliteit’ voor 53% van de consumenten doorslaggevend is voor hun aankoopbereidheid.

Pahladsingh benadrukt dat retailers die effectief reageren op verschuivingen in het bestedingsgedrag van consumenten, met een focus op waarde en duurzaamheid, zowel bestaande klanten kunnen behouden als nieuwe doelgroepen kunnen aantrekken.

Voor de zeventiende editie van zijn jaarlijkse Holiday Shopping Survey ondervroeg Accenture 5.533 respondenten, waaronder ruim 500 Nederlanders.

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands and Canada.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.