Bain: Wereldwijde luxemarkt groeit dit jaar met 12%
De markt voor luxegoederen – denk aan horloges, sieraden en populaire modemerken – is verrassend snel aan het groeien. Naar verwachting zal de wereldwijde markt tegen 2030 een waarde bereiken van €570 miljard, twee keer zo hoog als in 2020.
Dit jaar zal de markt voor persoonlijke luxegoederen naar verwachting een groei van tussen de 10% en 12% noteren, zo blijkt uit nieuw onderzoek van consultancykantoor Bain & Company in samenwerking met Altagamma, een vereniging van meerdere topmerken in de Italiaanse luxe-industrie.
“De luxe-industrie maakt een nieuwe fase door in navolging van de groei tijdens de pandemie”, geeft Claudia D’Arpizio aan, partner bij Bain & Company.
De sector groeit wereldwijd, maar tussen de verschillende landen zijn duidelijke verschillen zichtbaar. Zo heeft de VS dit jaar minder uitgegeven aan luxegoederen, wat verband houdt met de economische onzekerheid en de flink gestegen inflatie.
Waar de groei in de VS vertraagt, hebben Europa en het Midden-Oosten hun luxe-industrie zien floreren. Dat komt onder andere door de toename van het toerisme en doordat een groter aantal vermogende individuen meer geld te besteden heeft.
Ook de luxemarkt in China zal dit jaar naar verwachting groei laten zien, voortbouwend op de eerdere groei als gevolg van het opheffen van de langdurige, strenge coronabeperkingen in het land. Zo stond de Chinese overheid in januari van dit jaar, kort voor de start van het Chinese nieuwjaarswinkelseizoen, toe dat de winkels eindelijk weer open gingen.
De vooruitzichten in Zuidoost-Azië en Europa zijn even positief. Deze regio’s profiteren van een toename van toeristische activiteit en dan vooral meer bezoekers uit Rusland en China, waardoor de uitgaven aan luxegoederen in de lift zitten.
Onderzoek eerder dit jaar liet al zien dat China op koers ligt om tegen 2025 maar liefst 25% van de mondiale markt voor luxegoederen voor zijn rekening te nemen. Dit zou betekenen dat China de leidende positie van Europa en de VS overneemt.
Uit een ander recent uitgebracht rapport van Altagamma – in samenwerking met Boston Consulting Group – blijkt dat de markten voor luxegoederen in Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten snel aan het groeien zijn.