Gert-Jan Duis over de HR-ambities en -plannen van HSO
Microsoft-dienstverlener HSO groeit hard. In de huidige krappe arbeidsmarkt brengt dat ook de nodige uitdagingen met zich mee. We stelden HR Director Gert-Jan Duis vier vragen over hoe HSO zich als werkgever onderscheidt op de arbeidsmarkt en wat de plannen zijn om het werkgeverschap naar een nog hoger niveau te tillen.
Je bent sinds juni dit jaar aan boord. Wat heb je bij HSO aangetroffen?
“HSO is een bedrijf waar alles om de klant draait. We fixen het, als het niet linksom is, dan doen we het rechtsom. Die drive en die servicegerichtheid vind ik prachtig om te zien. Zeker ook omdat we het de normaalste zaak van de wereld vinden. En eerlijk gezegd vind ik dat we daar best trots op mogen zijn en wat van de nuchtere bescheidenheid mogen laten varen.”
“Dat zeg ik niet alleen met een recruitmentpet op. Die combinatie van die echte klantconnectie en het gevoel onderdeel te zijn van een hechte club mensen die elkaar helpen en steunen als het nodig is, is voor iedere medewerker een interessante combinatie.”
Wat is de ambitie van de HR-afdeling?
“Het zijn van een betrouwbare businesspartner, die passie om die klant te helpen en tegelijkertijd die huiskamer die HSO is, maakt dat mensen zich hier thuis voelen. Dat willen we vasthouden, ondanks dat de markt om ons heen iedere dag verandert. Die veranderingen om ons heen brengen met zich mee dat we als HR ook innovatief willen zijn en ‘ahead of the game’.”
Wat voor verbeterplannen staan de komende periode op de agenda voor het HR-team?
“Allereerst bouwen we verder aan een sterk en stabiel HR- en recruitmentteam waarmee we de verbeteringen vormgeven. Daar hebben we al stevige stappen in gemaakt. Er staan namelijk grote thema’s op het programma zoals de integratie met Motion10. Maar ook nieuwe initiatieven zoals een Career Framework, een vernieuwend vitaliteitsbeleid en een management development-programma staan op de planning.”
Daarnaast doen we dingen die nog nauwelijks eerder gedaan zijn als het gaat om automatisering van het recruitmentproces en de manier waarop we bijvoorbeeld omgaan met referals. Uiteindelijk willen we de werkgever zijn waar we het aantal recruiters kunnen afschalen omdat we als organisatie de kandidaten vanzelf naar ons toe trekken. Door wie we zijn, wat we doen en wat we te bieden hebben.”
“Het zijn allemaal zaken die helpen om van HSO een nog mooiere werkgever te maken. ‘Mensen maken het verschil’ klinkt als een wc-tegeltje, maar het is een waarheid als een koe. Uiteindelijk zijn het happy werknemers die voor happy klanten zorgen. Daar wil ik als HR graag mijn ziel en zaligheid in stoppen.”
Wat zijn belangrijke kenmerken van de employee value-propositie van HSO?
“Bij HSO schakelen we op verschillende gebieden. Vanzelfsprekend zijn de arbeidsvoorwaarden concurrerend. Daarnaast geloven we dat modern werkgeverschap bestaat uit flexibiliteit. Waar heb je in welke levensfase behoefte aan? Wil je meer of minder pensioen, wil je tijdelijk kleiner leasen of misschien wel helemaal niet in ruil voor een vergoeding of heb je behoefte aan een workation?”
“Als je langs de A12 rijdt, zie je de beeltenis van ‘Join the journey van HSO’. Zo zien we een carrière bij HSO. Een journey, een ontwikkeling en eentje waarbij je nooit uitgeleerd bent. HSO is een internationale club met zoveel mogelijkheden. Onze collega’s kunnen werken aan uitdagende projecten in binnen- en buitenland.”
“Bovendien zien we dat ‘purpose’ een steeds belangrijker element vormt in de keuze van kandidaten voor een bedrijf. Dat ligt in ons DNA opgesloten. Zo werken we samen met ‘Climbing the right tree’, waarbij we onze technische kennis beschikbaar stellen voor mooie projecten in Ghana.”
“Het is onze ambitie om van HSO een steeds betere werkgever te maken. De impact van al onze initiatieven monitoren we door de samenwerking met Great Place to Work, waarbij we jaarlijks onze medewerkerstevredenheid meten. De tevredenheid van klanten en medewerkers moet gelijk opgaan en daar streven we naar.”