Vijf megatrends voor het bedrijfsleven en de samenleving
Accenture heeft de 2024-editie van zijn ‘Life Trends’-rapport uitgebracht, een jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste trends die de komende jaren van invloed zullen zijn op het bedrijfsleven, de economie en de samenleving. Een overzicht van vijf belangrijke trends.
1: Waar is de liefde?
Met het oog op omzetgroei stond klantbeleving jarenlang centraal. Bij vrijwel elke beslissing. Nu dwingen economische overwegingen bedrijven tot bezuinigingen. En dat leidt tot wrijving tussen klanten en merken. Prijzen worden hoger, de kwaliteit vermindert, abonnementen voelen onlogischer en de klantenservice verslechtert.
Steeds meer klanten merken dat en voelen zich benadeeld. De kernvraag: hoe kunnen merken zich ook op lange termijn van een plekje in hun winkelmandje verzekeren?
2: De grote interface shift
Met de opkomst van generatieve AI verschuift internet van informatief naar intelligent. En de gebruikservaring van transactioneel naar persoonlijk. Maar liefst 77% van de bevolking is bekend met deze vorm van AI, en er bestaat al aanzienlijke belangstelling om het in de praktijk toe te passen.
Dit enthousiasme wordt met name duidelijk wanneer het gaat om het gebruiken van generatieve AI voor het voltooien van taken op het werk (44%) of voor het verkrijgen van gezondheidsadvies (33%). Dit heeft een dubbel voordeel: klanten worden beter begrepen dan ooit tevoren, terwijl merken dit begrip kunnen benutten om zeer relevante producten, diensten en ervaringen te ontwikkelen.
3: Meh-ddelmatigheid
Creativiteit draaide ooit helemaal om het publiek, maar wordt nu afgeremd door efficiencygericht denken en technologieën die fungeren als poortwachter. Het publiek verveelt zich steeds meer en dat geldt ook voor de makers. Entertainment en merkcontent lijken hun scherpte te hebben verloren. De kwaliteit loopt terug, het voelt vlak en leeg. Culturele stagnatie ligt op de loer.
Wie bereid is te investeren in échte innovatie en creativiteit heeft een unieke kans om op te vallen. Differentiatie vergt het verlaten van de veiligheid van het vertrouwde. En een hernieuwd geloof in échte originaliteit.
4: Fout 429: menselijke verzoeklimiet bereikt
De relatie van mensen met technologie bevindt zich op een keerpunt. Bijna een derde van de consumenten zegt dat technologie hun leven net zo ingewikkeld heeft gemaakt als vereenvoudigd. Technologie voelt als iets dat hen overkomt, te veel eist en vaak geen positieve impact heeft op hun welzijn.
Als reactie daarop trekken consumenten de teugels van hun technologiegebruik strakker aan: een derde zet notificaties uit, een op de vijf beperkt de schermtijd en een kwart verwijdert apps en apparaten helemaal. Deze spanning wijst erop dat mensen hun welzijn op de eerste plaats willen zetten.
5: Decennium van deconstructie
Tegenwoordig zetten mensen vaker vraagtekens bij traditionele levenspaden. Mijlpalen zoals trouwen (van 30% naar 21%), afstuderen aan de universiteit (van 30% naar 24%) en verhuizen uit het ouderlijk huis (van 23% naar 17%) zijn in de afgelopen drie jaar minder relevant geworden.
Macro- en technische krachten veranderen zó snel dat het moeilijk is voor maatschappelijke systemen dat allemaal bij te houden. De impact daarvan op systemen en diensten zal verstrekkend zijn.
Het onderzoek
Voor zijn onderzoek ondervroeg Accenture meer dan 15.000 respondenten in 21 landen. Het advies- en technologiekantoor deed ook intern inzichten op, waarbij het feedback verzamelde van consultants, economen, designers, techneuten, sociologen en antropologen.