Hay Group: Veel scholen kampen met slechte sfeer
Op te veel scholen hangt een demotiverende sfeer. Op diverse dimensies, waaronder waardering, flexibiliteit en teamgeest, scoort werken in de onderwijsbranche (aanzienlijk) lager dan het landelijke gemiddelde. Dit blijkt uit onderzoek van Hay Group onder 1.500 leraren. Volgens het organisatieadviesbureau ligt de kern van het probleem niet bij de leraren maar bij het management van scholen.
Klimaat in onderwijs onder de maat
Juist in het onderwijs is een motiverend klimaat van belang om te garanderen dat jonge mensen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Terwijl 38% van andere Nederlandse organisaties een aantrekkelijk werkklimaat heeft weten te realiseren, is er volgens leraren in maar 18% van de gevallen sprake van een energiegevend en motiverend werkklimaat. “Op te weinig scholen voelen leraren zich uitgedaagd tot persoonlijke ontwikkeling en het boeken van resultaten,” zegt Peter Langerak, senior consultant bij Hay Group.
“In vergelijking met andere Nederlandse organisaties, beoordelen leraren hun organisatie nu nog vaak lager op het gebied van ‘teamgeest’, ‘duidelijkheid’ en ‘prestatiemaatstaven’, terwijl dit juist essentiële dimensies zijn bij uitmuntende organisaties.
Leiderschapsstijlen van leidinggevenden
Volgens het adviesbureau speelt de leidinggevende een essentiële rol in de teleurstellende sfeer op scholen. In het onderwijs wordt door managers veelal de democratische leiderschapsstijl gehanteerd. ”Dit betekent veel vergaderen, veel luisteren en weinig kritiek op slechte prestaties,” vertelt Langerak. “Vaak komt de leidinggevende uit de eigen groep leraren, waardoor het gevoel heerst collegiaal te moeten blijven. Het ‘wij-gevoel’ overheerst, terwijl leraren juist behoefte hebben aan duidelijkheid, richting en prestatiedoelstellingen”.