Joy Machool helpt ondernemers bij het verzilveren van hun ideeën
Een innovatief idee hebben is mooi, maar hoe zorg je dat je de waarde van dat idee ook weet te verzilveren? Dit blijkt in de praktijk nog knap lastig, en het is deze uitdaging die Joy Machool fascineert. Daarom besloot hij zijn carrière te beginnen bij Simon-Kucher, een consultingbureau dat bedrijven helpt met het optimaliseren van hun commerciële strategie. Met zijn eerste zeven maanden achter de rug blikt Joy terug op zijn start.
Als student econometrie dompelde Joy Machool zich de afgelopen jaren helemaal onder in de wereld van statistiek, economische modellen en kansberekening. Joy ontdekte gaandeweg dat hij vooral geïnteresseerd is in de impact die je ermee kunt maken binnen het bedrijfsleven en de bredere samenleving.
“Na de studie econometrie beland je vaak in functies die veel met data-analyse te maken hebben. Dat vind ik wel leuk, maar dan wel als onderdeel van een groter iets”, legt hij uit. “Daarom leek de consultancy mij zo’n mooi dynamisch en afwisselend werkveld om aan de slag te gaan.”
Daarbij voelde hij zich met name aangetrokken tot commerciële strategie. “Dat heeft me altijd gefascineerd. Veel bedrijven ontstaan vanuit leuke en innovatieve ideeën, maar de ondernemers achter deze innovaties hebben vaak geen idee hoe ze de totale waarde van hun product kunnen verzilveren.”
Hét ultieme voorbeeld van een bedrijf dat hier wel in slaagt ziet Joy in Apple. “Ze weten exact wat hun klant wil betalen voor de diensten en producten die ze aanbieden. Hun commerciële strategieën op het gebied van marketing, pricing en groei zijn ontzettend sterk. Ik denk dat het een van de redenen is dat zij een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld zijn.”
Vanuit Joys fascinatie is zijn keuze om te starten bij Simon-Kucher een logische: het bedrijf ontwikkelde zich het afgelopen decennium van een specialist in pricing tot een bureau dat zich vanuit het motto ‘unlocking better growth’ richt op alle facetten van commerciële strategie.
Lees verder: Simon-Kucher: ‘Onze talenten zijn de motor achter betere groei’.
“Elke bedrijf heeft een goede commerciële strategie nodig”, aldus Joy. “En ik wil de komende jaren leren hoe die strategieën verschillen per markt, industrie, bedrijf en doel.”
Direct impact
Daar is hij momenteel al enkele maanden volop mee bezig. “Strategieconsulting biedt een hele steile leercurve. Ik werk in een dynamische omgeving waarin ik continu in het diepe word gegooid – in meerdere industrieën, bij verschillende klanten en met een verschillende focus per project.”
In Joys eerste project hielp het team van Simon-Kucher een opdrachtgever bij het maken van datagedreven beslissingen in promotiestrategieën. Daar zag hij direct hoe hij impact kon maken in de praktijk.
“Geen dag is hetzelfde, waardoor ik me niet snel zal vervelen.”
“Bij ieder project stel je een businesscase op waarbij je de verwachte resultaten van de adviezen presenteert. Een maand na afloop van het project kregen we te horen dat onze adviezen het zelfs beter deden dat verwacht. Toen was ik erg trots op ons team.”
Momenteel werkt Joy op een project waar zijn team de businesspropositie van de opdrachtgever onder de loep te neemt om zo een plan te bedenken om de afzetvolumes te verdubbelen. “Daarbij helpen we de klant een antwoord te vinden op allerlei vragen: Op welke diensten moeten we focussen? In welke landen kunnen we groeien? Wat is de waarde van onze geleverde diensten? En hoe ziet de toekomstige markt eruit?”
Eigen pad uitstippelen
Inmiddels kan Joy concluderen dat het met de gehoopte afwisseling wel goed zit. “Elke dag is anders. Soms zit ik de hele dag in Excel, soms ben ik de hele dag bezig met interviews afnemen en soms ben ik onderzoek aan het doen naar een markt waar ik nog weinig van afweet. Geen dag is hetzelfde, waardoor ik me niet snel zal vervelen.”
Ook heeft hij zich nu al flink kunnen ontwikkelen, waarbij hij zijn eigen pad kan uitstippelen. “Iedereen bespreekt elkaars leerdoelen voordat ieder project begint. Dit doen we omdat je elkaar dan tijdens het project kan helpen met deze doelen. Wil jij beter leren presenteren? Dan mag jij vaker gaan presenteren en zullen je collega’s extra goed opletten tijdens deze momenten om je van feedback te voorzien.”
“Daarbij kun je aangeven wat voor soort projecten je graag doet”, legt hij uit. “Ben jij slecht in Excel en wil je hier beter in worden? Dan word je op een project gezet waarin je veel analyses kunt maken – natuurlijk onder leiding van iemand die er goed in is.”
“Mijn collega’s en ik worden heel erg aangemoedigd om met ideeën te komen die veranderingen teweegbrengen.”
En ook naast de projecten zijn er volop ontwikkelmogelijkheden. “Bijna wekelijks worden trainingen aangeboden – sommige intern op kantoor en andere weer in het buitenland. Wil je beter leren programmeren of beter leren communiceren? Voor bijna elk leerdoel is wel een training beschikbaar.”
Meer dan collega’s
Met zijn eerste zeven maanden achter de rug voelt Joy zich ook al helemaal thuis binnen het team. “Simon-Kucher trok me aan vanwege de inhoudelijke focus, maar ook de sfeer speelde mee in mijn keuze. Ik heb destijds bij meerdere strategiekantoren rondgekeken, maar nergens voelde ik mij meteen zo op mijn plek als bij Simon-Kucher – en dat is sindsdien alleen maar toegenomen.”
“We werken in een heel erg fijne sfeer samen, er zijn veel leuke activiteiten en ik zie veel collega’s ook als vrienden in plaats van als louter collega’s. Ik hoor echt vaak van vrienden dat ze het opvallend vinden dat wij zoveel leuke dingen doen met ons kantoor.”
Daarnaast geniet hij van de ruimte die wordt geboden voor eigen inbreng. “Mis je iets op het kantoor? Vind je dat iets beter kan? Of wil je iets nieuws proberen? Alles kan! Mijn collega’s en ik worden heel erg aangemoedigd om met ideeën te komen die veranderingen teweegbrengen.”
“Daarbij krijg je ook de vrijheid om hiermee bezig te gaan”, legt hij uit. “Dit kunnen dingen zijn als nieuwe tradities zoals een jaarlijkse barbecue, het uitbrengen van een boek over duurzaamheid of een nieuwe propositie die we kunnen aanbieden aan de klant.”
Opgeteld is Simon-Kucher volgens Joy echt een bureau met “een ‘work hard play hard’-karakter”, zo vat hij samen. “Ik vind het heel cliché om te zeggen, maar denk wel dat dit onze cultuur het best omschrijft: we werken hard en soms lang, maar onderaan de streep vinden we het ook heel belangrijk dat er genoeg plezier is, dat collega’s op zichzelf en elkaar letten, dat er voldoende ruimte is voor feedback aan elkaar en dat iedereen zichzelf kan zijn.”
Al met al is Joy dan ook zeer te spreken over de weg die hij na zijn studie is ingeslagen. “Of ik tevreden ben met mijn keuze? Ik kon niet blijer zijn!”