Pacco Ammann over de opkomst van recruitment outsourcing in consultancy

22 september 2023 Consultancy.nl

Steeds meer consultancykantoren kiezen ervoor om hun recruitmentafdeling uit te besteden aan gespecialiseerd providers. De trend is al jaren zichtbaar in de markt, maar is sinds de Covid-19-pandemie in een stroomversnelling geraakt. We spraken erover met Pacco Ammann, director van RPO-dienstverlener Grantfortress.

In het bedrijfsleven is het uitbesteden van diensten al vele jaren behoorlijk ingeburgerd, met name als het gaat om backoffice-taken. In de consultancywereld is outsourcing echter nog niet zo gebruikelijk.

Vaak gaat het nog om kleinere bureaus met een bescheiden bedrijfsvoering. Ook houden door partners gerunde kantoren de touwtjes graag zelf in handen, mede omdat ze geloven dat ze zich zo beter kunnen onderscheiden binnen de markt.

Pacco Ammann over de opkomst van recruitmentoutsourcing in consultancy

Een kentering lijkt echter aanstaande. Een blik op de vacatureprocessen van meer dan 200 adviesbureaus toont aan dat kandidaten steeds vaker te maken krijgen met externe recruitmentkantoren. Als ‘recruitment partner’ nemen zij het volledige proces van consultancykantoren uit handen – van het eerste contact tot en met de onboarding.

Het Utrechtse Grantfortress is een voorbeeld van een recruitment process outsourcing (RPO)-specialist die aan terrein wint binnen de branche. Onder meer BearingPoint, Deloitte en Capgemini Invent behoren tot de klantenkring.

Alle aanleiding om in gesprek te gaan met Pacco Ammann, director van Grantfortress, over waarom het RPO-model momenteel aan terrein wint binnen de sector.

Tegen welke uitdagingen lopen consultancykantoren aan in het werven van talent?

“Overal om ons heen zie je: ‘collega’s gezocht”. Goed personeel is moeilijk te vinden, helemaal door de bekende tekorten. Zo ook voor de juiste recruiter met de nodige industrie -en vakkennis in een snelle consultancywereld. Er zijn de laatste jaren veel nieuwe recruiters op de markt gekomen door de stijgende vraag, echter is dit de kwaliteit niet ten goede gekomen.”

Wat maakt recruitment process outsourcing aantrekkelijk voor consultancybureaus?

“RPO is een vorm van consultancy. Het is daarom gelijk aan de reden dat zij zelf aantrekkelijk zijn voor klanten. Door de variëteit aan klanten en opdrachten worden RPO-consultancies meesters van het vak, en begrijpen waar de uitdagingen liggen voor een organisatie. Wij zien nog te vaak dat organisaties recruitment niet goed op orde hebben, waarmee zij duurzaam groeipotentieel onbenut laten.”

“Naast operationele recruitmentwerkzaamheden om de groei te versnellen, kijken wij daarom met onze klanten mee naar de toekomst. De vraag ‘Hoe kunnen we het interne recruitmentapparaat effectiever maken?’ houdt ons dan ook tijdens ieder project bezig. Dan voeg je pas écht waarde toe.”

RPO wordt vaak ingezet voor operationele taken binnen werving. Grantfortress pleit juist voor een strategische samenwerking, leg uit…

“Recruitment is een essentieel onderdeel voor een consultancy. Dit type organisatie groeit alleen als het personeelsbestand groeit. Dit is immers de service die ze leveren aan klanten. Als gevolg neemt de vraag naar meer personeel onder deze bedrijven exponentieel toe, en is doorgaans vrij consistent.”

“Een duurzame, adequate invulling van alle recruitmentaspecten is hierdoor enorm belangrijk. Het is voor hen de drijvende kracht om alle doelstellingen te halen.”

Recruitment draait anno 2023 veel meer om de ‘candidate experience’ en aanverwante thema’s als arbeidsmarktcommunicatie. Hoe kunnen externe recruitmentkantoren waarde leveren op deze thema’s?

“Het optimaliseren van de gehele ‘candidate journey’ – van ver voor het eerste gesprek tot na de start van een werknemer – is essentieel voor recruitment anno nu. Veel bedrijven realiseren zich dit, maar missen de kennis en expertise om het in de praktijk te brengen. Als in-house recruitment partner geven wij klanten toegang tot ons recruitmentteam met de benodigde industrie- en corporate ervaring. Samen zorgen we ervoor dat we de benodigde facetten realiseren.”

“Dat dit de oplossing is voor veel bedrijven zie je aan de afnemende populariteit van recruitmentbureaus, en de toename van het marktaandeel van RPO-kantoren. In 2021 werd de wereldwijde RPO-markt geschat op $6,1 miljard. Verwacht wordt dat deze in 2027 groeit naar bijna $9 miljard.”

Tot slot, het recruitmentvak wordt opgeschud door AI en ChatGPT. Hebben consultancybureaus externe recruiters over enkele jaren nog wel nodig?

“Deze vraag kun je eigenlijk betrekken op de hele recruitmentbranche. Ons antwoord: zeker weten! De kracht van AI is onmiskenbaar een wervelstorm op de markt. Het kan en zal veel taken overnemen of veranderen. Dit betekent alleen maar dat recruitment zal evolueren naar iets nieuws. Recruiters verbinden mensen met mensen die samen geloven in een verenigd doel. AI is en blijft enkel een middel om dat te bereiken.”