Digital Power lanceert nieuwe propositie: Datastrategie
Digital Power heeft een nieuwe propositie gelanceerd: datastrategie. Hiermee helpt de dataconsultancy opdrachtgevers om data optimaal in te zetten voor het behalen van de organisatiedoelen. “Maar weinig organisaties weten de inzichten uit hun data om te zetten in resultaten. Wat ze missen is een goede datastrategie”, stelt Charlotte Vonkeman, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de nieuwe propositie.
‘Data is het nieuwe goud’ – die oneliner hebben we inmiddels allemaal al talloze keren langs horen komen. In feite komt data echter meer in de buurt van gouderts, en te midden van de toegeslagen goudkoorts lijken voorlopig maar weinig organisaties in staat om daar zuiver goud van te maken.
In haar ruim zes jaar bij Digital Power zag Charlotte Vonkeman ze dan ook maar al te vaak langskomen: organisaties die allerlei data-activiteiten ontplooien, zonder dat deze bijdragen aan hun doelen.
“Ze willen bijvoorbeeld een customer data platform omdat iedereen er een heeft, of stoppen veel te veel informatie in een dashboard waardoor de gebruiker door de bomen het bos niet ziet”, legt ze uit.
In veel gevallen ontbreekt het bij dergelijke organisaties aan een holistische blikt, stelt Vonkeman. “Er wordt snel gegrepen naar de implementatie van een tool of het maken van een dashboard, terwijl relevante factoren in de organisatie daar omheen vaak vergeten worden. Deze organisatiefactoren zijn juist bepalend voor het succes van datagedreven werken.”
Data in dienst van de organisatie
Dit is waarom het hebben van een datastrategie zo belangrijk is, geeft ze aan. “Een datastrategie leid je af van de organisatiestrategie, waardoor het een duidelijk plan mét routekaart biedt voor hoe data wordt ingezet voor het behalen van de organisatiedoelen.”
“Je datastrategie vormt de leidraad om op het gebied van data van de huidige naar de gewenste situatie te komen, binnen een bepaalde tijd”, legt ze uit. “Daarnaast bevat het de basisprincipes en strategische uitgangspunten voor het verzamelen, opslaan, verwerken en gebruiken van data binnen de organisatie.”
“We willen dat de belofte dat data alles beter gaat maken echt wordt waargemaakt.”
Ondanks het belang, hebben de meeste organisaties volgens Vonkeman nog altijd geen expliciete datastrategie. “Het is een vrij nieuw fenomeen. In de praktijk moet je ervoor zorgen dat je de koppeling maakt van organisatiedoel naar data-ambitie. Daar zit nog vaak een mismatch waardoor de verkeerde dataproducten worden ontwikkeld, óf ze worden niet gebruikt. Er is ruimte voor verbetering dus.”
De belofte van data waarmaken
Gelukkig ziet Vonkeman de interesse in datastrategie wel toenemen. “Meer en meer organisaties denken na over wat ze precies willen met hun data en hoe ze het op een gestructureerde manier kunnen aanpakken.”
En daar wil Digital Power met zijn Datastrategie-dienst graag een handje bij helpen. Aan het datastrategieteam in samenwerking met Commercieel Manager Erik Van der Kooij de eervolle opdracht om de nieuwe propositie te leiden. “We ondersteunen organisaties in het opstellen én implementeren van een datastrategie. Zo willen we eraan bijdragen dat de belofte dat data alles beter gaat maken echt wordt waargemaakt”, aldus Van der Kooij
“We kunnen nu het volledige adviestraject verzorgen, van het uitdenken van de strategie tot en met de implementatie.”
Hij legt uit dat het bureau hiervoor perfect is gepositioneerd. “We bewegen ons natuurlijk al jaren binnen het datadomein – van data engineering, data analytics en data science tot research, customer experience en technical web analytics. En in al onze projecten zorgen we dat de oplossing in dienst staat van de organisatiedoelen.”
Hij is blij om te zien dat organisaties het onderwerp nu vaker holistisch benaderen. “We merken dat we op basis van onze expertise steeds vaker worden gevraagd voor strategische datatrajecten. Door deze dienst nu toe te voegen aan ons portfolio kunnen we het volledige adviestraject verzorgen, van het uitdenken van de strategie tot en met de implementatie.”
Datastrategie in vier stappen
In de nieuwe propositie maakt Digital Power gebruik van zijn eigen datastrategiemodel, dat een gestructureerd raamwerk biedt om een analyse te maken van de ambities, de huidige situatie, de gewenste situatie en de benodigde stappen om daar te komen. Het proces van a tot z kan grofweg worden ingedeeld in vier stappen.
Het begint allemaal bij de doelen en key performance indicators van de organisatie, legt Vonkeman uit. “Deze vertaal je in passende data-ambities: de manieren waarop data moet bijdragen aan de organisatiedoelen.”
De tweede stap is het in kaart brengen van de huidige situatie rondom datagebruik. “Hierbij kijk je je breder dan alleen data en tools. Hoe zit het bijvoorbeeld met processen rondom dataverzameling en gebruik? Is het uitwisselen en delen van data tussen afdelingen goed georganiseerd, of zit de organisatiestructuur dit in de weg? Is er voldoende en de juiste kennis aanwezig bij alle medewerkers om op alle niveaus met data om te gaan?”
“Een datastrategie is geen statisch iets wat op een gegeven moment ‘af’ is.”
Daarna is het tijd om te bepalen hoe de ideale situatie rondom datagebruik eruit zou moeten zien én welke stappen moeten worden gezet om de data-ambities te bereiken. “Daarbij maak je inzichtelijk welke onderdelen van je organisatie ze raken. Als je dit helder hebt, weet je wat je moet veranderen om je doelen te bereiken.”
Daarmee is de datastrategie opgesteld, maar die moet uiteraard ook nog worden geïmplementeerd. “Deze fase brengt weer haar eigen uitdagingen met zich mee. Denk aan het creëren van draagvlak. In dit kader is het goed om te beginnen met de afdeling of het team dat al het verst is en de meeste urgentie voelt. Zie je dat dit werkt, dan kun je het uitrollen voor meerdere afdelingen. Digital Power onderscheidt zich door, samen met de klant, ook de implementatie van a tot z uit te voeren.”
Nooit klaar
Zelfs nadat de datastrategie succesvol is geïmplementeerd ben je echter niet helemaal klaar. De wereld verandert immers continu en de strategie moet daarom meeveranderen.
“Een datastrategie is daarom geen statisch iets wat op een gegeven moment ‘af’ is”, benadrukt Vonkeman. “Het moet een continue cyclus zijn van formuleren, naar implementeren, naar evalueren, naar optimaliseren. Je checkt hierbij regelmatig of je ambities nog kloppen met wat je aan het doen bent. Zijn er ondertussen marktontwikkelingen die impact hebben? Dat vraagt om tijdig signaleren en bijsturen.”
Dat betekent níet dat organisaties voor altijd vastzitten aan Digital Power, zegt Vonkeman lachend. “We helpen ze graag op weg, maar zetten erop in dat ze uiteindelijk zélf leren hoe ze hun datastrategie aanpassen aan de veranderende wereld. En als ze toch nog eens onze hulp nodig hebben, staan we uiteraard klaar.”