Aile van Huijstee en Ivo Muskens over hun werk bij Gupta Strategists
Hoe is het om als strategieconsultant te werken bij Gupta Strategists? Aile van Huijstee en Ivo Muskens, beiden sinds enkele jaren werkzaam bij het strategische adviesbureau voor de zorgsector, geven een inkijkje en vertellen meer over hun projecten en de aanpak van het kantoor.
Om met de deur in huis te vallen: wat is het leukste project dat jullie hebben gedaan?
Aile: “Hmmm, de afwisseling maakt het voor mij juist leuk. Maar om er ééntje uit te pikken: een project over de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zelfstandige klinieken. We hebben daarvoor een unieke dataset samengesteld en daardoor konden we echt toffe analyses doen.”
Lees verder: De conclusies van dit project zijn te lezen in het openbare rapport ‘De Kracht van Focus’.
“We moesten vanuit alle hoeken nadenken over de waarde van zelfstandige klinieken. Het werd echt een soort puzzel, met veel verschillende componenten. Ik was ook echt verrast over bepaalde uitkomsten.”
Ivo: “Vaak doe je inderdaad nieuwe inzichten op, soms klopt er niets van bepaalde ideeën die er heersen of die je zelf hebt. Mijn favoriete project is denk ik toch het project voor de GGD, over hoe zij de covidpandemie konden bestrijden. Het was zó divers: het ging over vaccinaties, bron- en contactonderzoek en testen, de juiste capaciteit en prioriteit creëren en organiseren.”
“Echt een verschil kunnen maken: dat voelde ik toen heel sterk. We waren bijvoorbeeld bezig met analyses over hoe de pandemie zich zou ontwikkelen op basis van complexe modellen. Hiermee konden we de GGD helpen om betere keuzes te maken.”
Wat doe je nou concreet tijdens een project? Hoe ziet de opbouw van zo’n project eruit?
Ivo: “Als team ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor het eindproduct. We worden opgeleid om alle onderdelen van het project aan te kunnen: analyses doen, interviewen, slides maken, presenteren, et cetera. Iedereen leert bij ons de basic consulting skills als fundament, maar vanuit daar kun je eigen talenten verder uitbouwen om nog meer waarde voor onze klanten te creëren.”
Aile: “Ja, eens. Een project start al bij het schrijven van een projectvoorstel. Meerdere collega’s schrijven mee aan het voorstel en werken uit wat de vraag van de klant precies is en hoe wij het zouden aanpakken. We lezen ons in in het onderwerp, denken na over de typen analyses, planning en het contact met de klant.”
“Vervolgens volgt vaak een pitch, waarin we ons voorstel mondeling kunnen toelichten. Als we het project echt gaan doen, starten we altijd met een kick-off met het team. Daarin bespreken we de projectaanpak, maar ook de sterke punten en de leerdoelen van elke collega.”
Hoe gaat de samenwerking met de opdrachtgever?
Ivo: “We hebben altijd intensief contact met de klant om de vraag écht helder te krijgen en de prioriteit te bepalen. Soms komen we er dan achter dat de echte vraag toch net anders ligt. Dan gaan we meedenken: hoe kunnen we de klant het beste helpen ook al is dit niet wat zij in eerste instantie voor ogen hadden? Het blijft altijd zoeken naar de balans tussen klantgerichtheid en een kritische blik naar hoe we waarde kunnen toevoegen.”
“We benutten altijd de expertise van de klant, die heeft immers veel kennis en ervaring in huis.”
Aile: “En we hebben veel contactmomenten met de klant om resultaten te delen en om te toetsen of we ons nog op het juiste pad bevinden. Het helpt daarbij enorm om ook vaak echt bij de klant over de vloer te komen. Dus om rond te lopen in het ziekenhuis of de kantoortuin. Maar gelukkig kunnen we sinds corona ook veel overleggen via Teams doen, zodat je niet voor elke wissewasje in de auto hoeft te stappen.”
Ivo: “Al in je allereerste project bij Gupta heb je echt contact met de klant. Soms worden we ook daadwerkelijk opgenomen in een team van de klant, of wordt er een analist van de klant aan ons team gekoppeld. We benutten altijd de expertise van de klant, die heeft immers veel kennis en ervaring in huis.”
Het werk zelf is altijd datagedreven toch? Waar halen jullie de data vandaan?
Aile: “Ja, dat klopt. We denken goed na over welke (gestructureerde) data we nodig hebben en hoe we die van de klant willen ontvangen. Dit doen we in het begin van het project. De data kan via een Excel aangeleverd worden, maar komt vaak ook via interviews. Daarnaast zijn er online veel rapporten en publieke datasets te vinden.“
Ivo: “Ja, deze data zorgt ervoor dat we tot een antwoord kunnen komen. We voeren veel analyses uit en hebben hier intensieve afstemming over binnen het projectteam. Als je er in je eentje niet uitkomt, lossen we het samen altijd wel weer op.”
“Als we conclusies hebben gevormd, maken we een helder, overtuigend verhaal en zetten we alles om in slides, of soms een rapport. Tijdens deze eindfase zijn we nog steeds constant aan het toetsen en herijken. Klopt alles wel? Zijn we volledig? Moeten we het nog vanuit een ander perspectief bekijken?”
“Voor mij is het belangrijk dat we in de gezondheidszorg werken: projecten hebben altijd duidelijke maatschappelijke waarde.”
Aile: “Dan volgt de presentatie bij de klant. Meestal presenteert degene die het meest weet over een specifiek onderwerp de slides over dat onderwerp. Ook de junioren.“
Ivo: “Het advies en de strategie moeten dusdanig helder zijn dat de klant er direct mee aan de slag kan. Soms rolt hier ook weer een vervolgvraag uit en dat kan dan weer een nieuw project worden.”
Klinkt gaaf! Als afsluiter: jullie werken beiden al even bij Gupta, wat maakt het voor jullie interessant?
Aile: “Voor mij is dat de vele variatie in het werk, altijd nieuwe dingen leren. Gupta is daarnaast een klein bedrijf waar je al je collega’s goed kent. Ik weet altijd wel iemand te vinden die heel veel weet over een bepaald onderwerp, die dan vervolgens met me meedenkt. En voor mij is het belangrijk dat we in de gezondheidszorg werken: projecten hebben altijd duidelijke maatschappelijke waarde.”
Ivo: “Die maatschappelijke waarde is voor mij ook belangrijk. Ook is ieder project anders en raakt het vaak een ander onderwerp waar ik weer in moet duiken: ik leer iedere keer weer. En de collega’s zijn inspirerende, capabele mensen die gedreven zijn en zoveel mogelijk willen leren. Zo sta ik er zelf ook in. Tot slot: de klant vraagt onze hulp als er écht iets aan de hand is en als ze heel snel goed advies willen hebben – je maakt echt impact en verschil.”
Aile: “Wat ik ook leuk vind is dat veel collega’s uit andere werkgebieden komen. Dan komt er weer iemand ergens mee op de proppen waarvan ik denk: ‘Wauw, hoe kom je daarbij?!’ Dat is super inspirerend!”
Over Aile en Ivo
Aile studeerde psychobiologie en promoveerde in de neurobiologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ivo studeerde geneeskunde aan de Universiteit Utrecht, promoveerde aan de Universiteit Leiden op zijn onderzoek naar neurochirurgische innovatie bij Brigham and Women’s Hospital in Boston en werkte daarna als postdoc in Los Angeles.