‘Innovatie in ons DNA’: CEO Laura Nuhaan over de lancering van Eviden
Dit voorjaar werd Eviden gelanceerd. Momenteel maakt de specialist in digitaal, cloud, big data en security nog deel uit van Atos, waarbij het plan is om later dit jaar zelfstandig verder gaan. Aan kersverse CEO Laura Nuhaan de eervolle taak om gedurende deze spannende tijd leiding te geven aan de Nederlandse tak van de “digitale pionier met een waarde van €5 miljard en de mentaliteit van een scale-up”.
Eviden is een nieuw merk in de markt. Waar staat Eviden voor?
“Eviden maakt deel uit van de Atos Group. We zijn nieuw op de markt en lopen voorop op het gebied van digitaal, cloud, big data en security. We ondersteunen onze klanten bij hun digitale transformatie door gebruik te maken van onze sterke expertise op gebieden als cloud, digitale beveiliging en slimme platforms, waaronder Pega, ServiceNow en Mendix. Onze digitale adviesdiensten zijn essentieel om de kloof tussen business en IT te overbruggen.”
“We zijn een unieke speler – een digitale pionier met een waarde van €5 miljard en de mentaliteit van een scale-up. Het is fantastisch om een nieuw merk op te bouwen en tegelijkertijd gebruik te maken van de kennis, kracht en expertise van een groot bedrijf. Samen met onze ‘get it done’-mentaliteit stelt dit ons in staat echt het verschil voor onze klanten te maken.”
“We hebben innovatie in ons DNA, zien talent als ons belangrijkste kapitaal en focussen op duurzaamheid, diversiteit en inclusie. Duurzaamheid is cruciaal in de wereld van vandaag en diversiteit en inclusie zijn essentieel voor het bevorderen van innovatie en de frisse perspectieven die creativiteit stimuleren.”
Wat trekt je het meest aan in de rol van CEO?
“De kans om klanten te helpen in hun digitale reis. Ik heb gezien dat veel digitale transities traag verlopen of gepaard gaan met buitensporige kosten, vaak als gevolg van menselijke factoren.”
“Een duidelijke visie en afstemming tussen verschillende afdelingen, evenals IT en business, is cruciaal. Ook een agile aanpak en een cultuur die experimenten omarmt zijn belangrijk. We helpen onze klanten verder door nauw met ze samen te werken en digitale innovatie aan te jagen.”
“Daarnaast geniet ik van het werken met onze getalenteerde groep mensen. Samen met hen deze reis door te maken is fantastisch. Als je betrokken, getalenteerde individuen samenbrengt – mensen die floreren in hun rol en bereid zijn zich volledig te geven – volgt succes vanzelf. Daarom willen we een omgeving creëren waarin mensen zich veilig en thuis voelen en zich kunnen blijven ontwikkelen. Het geeft veel voldoening om daarin een rol te mogen spelen.”
“We moeten tegelijkertijd op meerdere borden schaken, wat het behoorlijk uitdagend en spannend maakt.”
“We brengen onze talenten samen vanuit het idee van ‘nieuw leiderschap’, wat betekent dat we als management open en transparant communiceren, toegankelijk zijn voor iedereen en actief de input van medewerkers zoeken. We moedigen iedereen aan om met ideeën te komen, waarna teams kunnen worden gevormd om aan die ideeën te werken.”
“We maken deel uit van het internationale Eviden, maar hebben ook veel oog voor de lokale bijzonderheden die gelden voor Nederland. We passen onze prioriteiten hierop aan en laten verschillende mensen de leiding nemen voor bepaalde projecten. Het gaat om empowerment in plaats van alles te willen controleren.”
Eviden maakt nu nog deel uit van Atos, maar wordt later dit jaar onafhankelijk. Hoe beïnvloedt dit jouw doelstellingen als CEO?
“Goede vraag! Naast de focus op onze klanten is het momenteel onze belangrijkste taak om ons voor te bereiden op de splitsing en het neerzetten van het merk Eviden.”
“Op dit moment vallen we nog binnen de bestuursstructuur van Atos Group. Dit betekent dat we naast het opbouwen van ons merk nauw blijven samenwerken met al onze Atos-collega’s. Zowel nu als na de splitsing, omdat Atos een belangrijke strategische partner voor Eviden blijft. We moeten dus tegelijkertijd op meerdere borden schaken, wat het behoorlijk uitdagend en spannend maakt.”
“Het sluit aan bij hoe we van waarde kunnen zijn voor onze klanten – opererend binnen een ecosysteem. Op dit moment is dat ecosysteem de nauwe samenwerking tussen Eviden en al onze collega’s bij de Atos Group, met een duidelijke boodschap naar de buitenwereld: Eviden staat voor digitaal, cloud, security en slimme platforms.”
Hoe is Digital Transformation Consulting (het voormalige Atos Consulting) geïntegreerd binnen Eviden?
“Het is een essentieel onderdeel van Eviden. De naam zegt het al: Digital Transformation Consulting is vaak onze toegangspoort om klanten te helpen in digitale transformatie-assessments, bij het maken van bepaalde keuzes en het vormgeven van die keuzes. Dus stel dat de klant zijn cloudreis wil verbeteren: hoe ziet dat er specifiek uit voor die klant, welke organisatie en vaardigheden zijn daarvoor nodig?”
“Terugkomend op de vraag, we zijn georganiseerd in business lines. Digital Transformation Consulting, met meer dan 200 consultants binnen Nederland, is een aparte business line die sinds het begin van dit jaar onder de verantwoordelijkheid van Lisanne Strasmann valt. We zien hoe belangrijk adviesdiensten zijn om uiteindelijk succesvol te zijn in digitaal – naast processen en technologie ook aandacht hebben voor het menselijke aspect van digitale transformatie is cruciaal.”
Wat zijn de ambities voor de komende jaren?
“Primair willen we onze klanten helpen bij het succesvol uitvoeren en versnellen van hun digitale transformaties. Mét een positieve impact op de samenleving – ik vind dat erg belangrijk. We willen positieve impact creëren in de samenleving, ESG en diversiteit en inclusie zijn belangrijke waarden binnen Eviden.”
“We zetten in op het opbouwen van langdurige klantrelaties, waarbij we samen nadenken en co-creëren over hoe en waar ze digitaal kunnen innoveren. Als Europees bedrijf zijn we bij uitstek geschikt om Europa te helpen met digitale transformatie in lijn met Europese maatschappelijke waarden – denk aan digitale beveiliging, soevereiniteit en de juiste balans tussen privacy en beveiliging.”
“Het is een unieke kans om zoiets bijzonders te ervaren en deze reis te maken met meer dan 50.000 mensen.”
“Ook denken we na over hoe we technologie kunnen inzetten om duurzaamheidsdoelen te behalen. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen die ontstaan door duurzame cloud, internet of things of het meetbaar maken van duurzaamheid?”
“Over een paar jaar willen we dé digitale speler zijn die klanten helpt hun digitale ambities te realiseren en zo positief bij te dragen aan onze samenleving. Dit alles willen we doen met een groep mensen die ervan genieten klanten succesvol te maken. Ons doel is daarbij ook om Nederlands leukste werkgever te worden voor iedereen die geïnteresseerd is in digitaal.”
Je maakt nu een jaar deel uit van de Atos Group, hoe kijk je terug op het eerste jaar?
“Ik heb me geen moment verveeld! Het is echt een unieke kans om zoiets bijzonders te ervaren en deze reis te maken met meer dan 50.000 mensen – Atos heeft in totaal 111.000 werknemers – en écht digitaal gefocust te zijn, zodat we onze klanten nóg meer kunnen helpen succesvol te zijn in digital.”
“Dat betekent dat je als de nieuwe CEO voor Eviden Nederland continu betrokken bent bij het uitzetten van de koers. Wat is er nou mooier dan het mede scherpstellen van onze visie en mee mogen denken over de dingen die we als eerste willen veranderen én hoe we mensen daarin meekrijgen?”
“Het is echt een hele interessante tijd. Tegelijk is een splitsing natuurlijk ook wel een turbulente periode. Het zorgt ervoor dat je reflecteert op de principes en kernwaarden die we willen handhaven.”
Kun je al iets meer zeggen over die kernwaarden?
“We hebben vier leidende principes. Ten eerste ‘wees nieuwsgierig’: we willen onze klanten en vooral onszelf constant uitdagen en innovatie centraal in onze werkwijze plaatsen. ‘Co-Creation’ gebaseerd op een Dragon’s Den-concept is daarvan een voorbeeld.”
“Als je de turbulentie van vandaag benadert met het denken van gisteren, zul je tekortschieten.”
“De tweede is ‘doe het juiste’, wat ik persoonlijk interpreteer als focussen en prioriteiten stellen. Je kunt alles willen doen, maar dan kom je uiteindelijk nergens. Dus dit is belangrijk voor het bepalen van de koers.”
“Ten derde: durf te proberen. Dat komt voort uit ondernemerschap – durven nieuwe dingen te doen. Want als je de turbulentie van vandaag benadert met het denken van gisteren, zul je tekortschieten. Ik vind dit persoonlijk interessant om over na te denken. Hoe kun je iets op een andere manier benaderen om betere resultaten te behalen?”
“Het laatste principe is ‘samen groeien’. Je moet het vooral samen doen. Dus binnen ons bedrijf hebben we veel teamspelers nodig die met onze klanten samenwerken aan digitale transformatie. Bovendien willen we dat mensen die bij ons komen verrijkt de organisatie verlaten. Samen groeien en leren is ontzettend belangrijk voor medewerkers om zich thuis te voelen bij Eviden.”
Tot slot: eerder in je carrière heb je in Silicon Valley bijgedragen aan het opzetten van diverse startups. Welke lessen uit die tijd neem je mee naar deze rol?
“De leidende principes die ik zojuist noemde komen voort uit die tijd. Als startup moet je voortdurend keuzes maken omdat je beperkte middelen en tijd hebt: wat doe je wel en wat doe je niet? Je moet dus een duidelijk begrip hebben van wat je wilt bereiken.”
“Ook is het belangrijk om te denken als een venture capitalist – dus reflecteren op het echte probleem, de pijn die je bereid bent te nemen en het team dat je nodig hebt voor succes. Dat is essentieel om je doelen te bereiken, samen met veerkracht, het vermogen om door te gaan en nooit op te geven.”
“Bovendien vond ik Silicon Valley een paradijs vol ongelooflijk slimme mensen van over de hele wereld die allemaal één ding gemeen hadden: ze hadden allemaal een droom. Het is een cliché, maar het idee dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen was daar heel erg aanwezig. Denk groot, begin klein.”
“En nu, met Eviden omarmen we diezelfde startup-mentaliteit als een digital native scale-up om onze klanten te ondersteunen bij het benutten van digitale mogelijkheden om hun ambities te realiseren, hun digitale reis te versnellen en klantwaarde te vergroten.”