Amsterdams data science-bureau Xomnia viert tienjarig jubileum
Het Amsterdamse Xomnia, een adviesbureau gespecialiseerd in data science en kunstmatige intelligentie, viert dit jaar zijn tienjarig jubileum. Een gesprek met de leiders van de firma – over het verleden, de beleefde hoogtepunten (en leermomenten) en de ambities voor de toekomst.
Het verhaal van Xomnia voert terug naar het jaar 2013, toen de drie oprichters Xomnia lanceerden. Aanvankelijk lag de focus van het bedrijf elders dan vandaag de dag.
“We begonnen met de visie om een ‘one-size-fits-all’ SaaS-product te ontwikkelen, dat social media-data omzet in sales leads en andere bruikbare inzichten”, blikt oprichter en partner Ollie Dapper terug. “Onze launching customers waren Samsung en Cheaptickets.nl.”
Zoals bij veel startups gebruikelijk is, begon de reis met de nodige uitdagingen. Ongeveer een jaar na de oprichting zag het bedrijf zich gedwongen tot een lastig strategisch besluit. “We moesten onze ambitie om een SaaS-product te ontwikkelen laten varen, in plaats daarvan richtten we ons vizier op het werken aan big data-projecten”, laat oprichter en partner William van Lith weten.
De startup werd gerebrand naar Xomnia. De nieuwe focus van het bureau sloeg aan en al gauw werden projecten binnengesleept voor grote klanten als TUI en Randstad. “Data werd geleidelijk aan een strategische asset in organisaties en de markt voor expertise in big data trok aan”, vertelt Dapper.
Het team van Xomnia groeide gestaag mee met de groeiende klantenkring, en vanaf 2016 ging het hard met de groei. Xomnia had ondertussen nieuwe proposities voor consultancy en een academy gelanceerd, en was tevens gestart met een traineeship voor jong talent. Het bureau eindigde het jaar met meer dan dertig collega’s, en een jaar later volgde erkenning voor de sterke groei in de vorm van een award.
De doorbraak
2017 was ook het jaar waarin Xomnia een doorbraak beleefde in de landelijke media. Het bedrijf had het initiatief genomen om hun eigen boot ‘zelfvarend’ te maken. Toen dit gedeeltelijk lukte, haalde het bureau het nationale nieuws. “Terugkijkend op onze geschiedenis was 2017 echt het jaar waarin veel dingen samenkwamen en waar we een doorbraak hebben gemaakt”, geeft Van Lith aan.
In de vijf jaren die volgden (in de wereld van data science een eeuwigheid) wist Xomnia zijn team meer dan te verdubbelen, sleepte het tal van nieuwe awards in de wacht (Xomnia stond onder meer in de mkb-top 50 data science-groeiers en kreeg erkenning als FD Gazelle) en ontwikkelde het zich tot een van de voorlopers in de markt.
“Onze 75 collega’s zetten zich elke dag in om datagedreven impact te maken bij een breed scala aan klanten”, zegt Dapper.
Tot de klanten van Xomnia behoren grote spelers in uiteenlopende sectoren, van logistiek, transport en retail tot industrie, financial services, energie en telecommunicatie. “We zijn ook erg trots om non-profit initiatieven zoals onder anderen The Ocean Cleanup en FruitPunch AI te ondersteunen”, voegt Dapper toe.
“Of we nu strategieën opstellen, data-infrastructuren bouwen of alle mogelijke soorten datagedreven oplossingen leveren, onze consultants zijn erop gebrand maximale impact te leveren”, aldus Chief Technology Officer Tim Paauw. “Wij helpen onze klanten bij het efficiënter en duurzamer werken, het verbeteren van de klantervaring en de teamprestaties, het terugdringen van de kosten en het bereiken van andere impactvolle resultaten.”
Xomnia heeft ondertussen ook enkele ventures in de wereld gezet, waaronder de spin-off joint venture startup Shipping Technology – die baanbrekende technologie ontwikkelt voor de binnenvaartindustrie (waaronder een zelfvarend systeem) – en spin-out Polars, die de snelste dataframe-bibliotheek ter wereld ontwikkelt en open source aanbiedt.
Een droom die naar meer smaakt
Terugkijkend op de weg die Xomnia de afgelopen tien jaar heeft afgelegd, beschrijven Dapper en Van Lith de reis als een echt “jongensboek gevuld met ups en downs, successen en mislukkingen”. Wat overheerst zijn de overwinningen: “We zijn er trots op dat we marktleider zijn geworden in onze niche, data science- en AI-consultancy. Daarbij geloven we dat dit nog maar het begin is van een toekomst vol mogelijkheden in deze snel veranderende wereld!”
Jordi Hompes, die medio vorig jaar aan boord is gehaald als Chief Executive Officer, heeft de taak gekregen om de volgende stap van Xomnia in goede banen te leiden. “We zijn verheugd om een nieuw decennium in te luiden waarin we het impactvolle gebruik van data en kunstmatige intelligence blijven maximaliseren.”