PRAIORITIZE lanceert AI-powered ‘virtual consultant’
De Nederlandse startup PRAIORITIZE heeft plannen om de wereld van adviesdiensten flink op te schudden. Het Amsterdamse SaaS-bedrijf maakt gebruikt van AI- en ChatGPT-gedreven technologie om de kernadviesprocessen voor managers en consultants te democratiseren.
“Consultancy geldt nog altijd als een elitair product voor de bestuurskamer”, stelt Jan van de Poll, oprichter en managing director van PRAIORITIZE. “Wereldwijd bedienen adviesbureaus 0,01% van de organisaties en dan vrijwel alleen op managementniveau”, legt hij uit.
Dat komt volgens Van de Poll deels doordat veel kleinere organisaties de tarieven van adviesbureaus te hoog vinden. “De wereld telt 100 miljoen managers met een smartphone, maar directe toegang tot managementadvies hebben zij nog altijd niet.”
Ook is het voor consultancybedrijven niet eenvoudig om hun adviesdienstverlening op te schalen. Immers, consultancy is een creatieve tak van sport die door individuele professionals wordt beoefend, en die gecentreerd is rondom traditionele activiteiten zoals (het afnemen van) interviews en enquêtes en het ontwikkelen van ideeën op post-its, flip-overs en PowerPoint-slide decks.
“Het is handwerk dat helemaal niet schaalt”, zegt Van de Poll.
Daar komt nu echter langzaamaan verandering in, door de snelle stappen die worden gezet in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. AI-technologie is nu al in staat om – voor een fractie van de prijs – een deel van het werk van consultants na te bootsen, vooral diagnostisch en transactioneel werk. Geleidelijk aan doen dan ook steeds meer robot-consultants hun intrede binnen het adviesdomein.
PRAIORITIZE, een startup van Transparency Lab, is een van de eerste spelers die AI-gedreven virtual consultancy biedt. “Wij zijn een techbedrijf dat elke manager in staat stelt de kennis en toolings van adviesbureaus aan te boren voor hun diagnostische uitdagingen.”
Om ervoor te zorgen dat zijn systeem “denkt als een consultant”, vulde PRAIORITIZE het met content van maar liefst 11.000 whitepapers van ’s werelds top 100-consultancykantoren, en daarnaast met 23.000 team case studies van 1.000 eerder afgeronde projecten.
Met behulp van een engine die “zes keer slimmer” is dan de traditionele aanpak (de engine is gebaseerd op GPT, NLP, LDA, k-means, Bayesian probability), kan PRAIORITIZE doen wat een consultant doet, maar dan veel sneller en tegen veel lagere kosten, zo belooft het bureau.
“PRAIORITIZE vervangt in wezen de statische analyse van managers (of hun consultants) door een gepersonaliseerd online stap-voor-stap advies aan te bieden. Niet in weken, maar in minuten”, zegt Van de Poll. “Na de diagnose van problemen en oplossingen laten algoritmes ook automatisch zien waar het vervolgwerk ligt.”
Om volledig transparant te zijn over het gebruik en de effectiviteit van de algoritmen, heeft PRAOIRITIZE tot op heden zeventien wetenschappelijke artikelen en drie boeken gepubliceerd. Oprichter Van de Poll is gepromoveerd in patroonherkenning aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Op dit moment bevat de Consultancy Store van PRAIORITIZE meer dan 1.000 assessments gericht op het algehele businesslandschap, waaronder technologie, transformaties, beveiliging, marketing, supply chain, financiën, human resources en meer.
De Consultancy Store werd in maart gelanceerd en is inmiddels bezocht door managers afkomstig uit vijf continenten, “inclusief professionals op uitvoerend niveau”. Om managers te helpen inzicht te krijgen in de kracht van de tool, kunnen alle assessments waarbij vijf of minder mensen betrokken zijn gratis worden uitgevoerd.
“Dat maakt het heel gemakkelijk om te testen en te verfijnen voordat het daadwerkelijk wordt uitgerold”, geeft Van de Poll aan.
Uitgelezen kans voor consultants
PRAIORITIZE kan als hulpmiddel ook in de behoeften van adviseurs zelf voorzien, legt Van de Poll uit. “Onze tools faciliteren een productiviteitsboost voor consultants.”
“Enerzijds kunnen consultants gebruikmaken van voorgekookte state-of-the-art assessments op basis van de beste inzichten in hun sector, om snel en op een gepersonaliseerde manier resultaten te leveren aan klanten. Anderzijds stelt het consultants in staat om hun diensten uit te breiden naar een geheel nieuw klantensegment – de managers die voorheen niet in zee gingen met consultants. Met PRAIORITIZE in hun toolkit kunnen consultants nu op maat gemaakte en betaalbare diagnostiek aanbieden aan elke manager in de buurt.”
PRAIORITIZE heeft inmiddels met meerdere adviesbureaus samenwerkingen afgesloten. In het kader daarvan hebben deze bureaus de tools van PRAIORITIZE als white label-oplossing geïntegreerd in hun diensten aan klanten.
Van de Poll: “Het gaat er niet alleen om dat consultants hogere facturen kunnen sturen voor hetzelfde aantal gewerkte uren. Het gaat om voorspelbare resultaten en een ongekende klanttevredenheid. En het gaat er ook om elke manager ter wereld – ook degenen die nooit in de positie zouden verkeren om een consultant in te huren – de tools te geven om betere managers te zijn.”