Ervaren transformatie-expert Brechje van Elteren sluit zich aan bij Summiteers
Summiteers versterkt zich met een doorgewinterde management consultant. Brechje van Elteren brengt meer dan twee decennia (advies)ervaring mee naar de Utrechtse strategie-executieboutique: “Wanneer het gaat om échte verandering is de koppeling met gedrag voor mij een no-brainer.”
Bedrijven optimaliseren – dat is de rode draad in de loopbaan van Brechje van Elteren. “Eerst in een interne consultantrol binnen de mediasector, daarna als zelfstandig consultant en sinds 2011 vanuit Atos bij klanten (en de interne organisatie) in diverse managementteams, op Nederlands, Noord-Europees en Global-niveau”, vertelt ze.
Gedurende haar twaalf jaar bij Atos werkte Brechje merendeels aan transformatietrajecten. “Zowel aan de ‘harde’ als ‘zachte’ kant van veranderen, en in diverse sectoren – van (internationale) telecombedrijven, verzekeraars en maakbedrijven tot publieke organisaties en overheden.”
Aan de harde kant van verandering richtte ze zich onder meer op het voorbereiden en uitvoeren van organisatiestructuuraanpassingen en reorganisaties, “inclusief de bijbehorende trajecten zoals met ondernemingsraden, procesaanpassingen en de inrichting van governance”, legt ze uit.
De mens altijd centraal
Ook binnen die harde componenten draait het uiteindelijk echter om de mens, zo benadrukt ze. “Ik geloof sterk in het belang van het goed organiseren van de context waarin mensen werken. Die puzzel, om de omgeving zo te organiseren dat medewerkers makkelijk het gewenste gedrag kunnen laten zien, is een uitdaging waar ik met veel enthousiasme aan werk.”
Binnen zo’n goed georganiseerde context zet Brechje graag haar verandermanagementexpertise in om ook de zachte kant de aandacht te geven die het verdient. “Dat kan op verschillende manieren en vanuit diverse rollen”, geeft ze aan.
“Soms maak ik deel uit van een leiderschapsteam, in andere gevallen help ik als coach de leidinggevende met het ontwikkelen van diens eigen veranderleiderschap. Of ik richt me heel specifiek op het opzetten van strategische verandercommunicatieplannen of het introduceren van een verandermanagementaanpak om verandering planmatig en meetbaar te kunnen managen.”
Het allerleukste vindt Brechje het inzetten van haar kennis van psychologische gedragsprincipes, drijfveren en effectieve gedragsinterventies om mens en organisatie tot duurzame verandering te bewegen, de ene keer heel expliciet en de andere keer meer impliciet.
De aandacht voor de mens komt ook terug in andere rollen die Brechje met veel plezier invult. “Naast mijn werk als consultant heb ik dan ook altijd met veel plezier waarde toegevoegd als talent coach, trainer en vertrouwenspersoon.”
Klanten sterker achterlaten
Met deze psychologische insteek voelt de overstap naar Summiteers als een logische stap. “Ik geloof volledig in de benadering dat organisatieverandering vraagt om verandering in het gedrag van mensen. Summiteers is een organisatie waar inhoud en proces áltijd verbonden is met de professionele gedragsontwikkeling van de medewerkers, samen met het leadership bij onze klanten.”
“Die koppeling triggerde mij om in gesprek te gaan, omdat ik het geloof van Summiteers deel dat de organisatieverandering – of het ontwikkelresultaat – op deze manier niet alleen sterk, maar ook blijvend is. En blijvende impact maken en je klanten sterker achterlaten, is waar ik iedere dag met veel plezier aan werk.”
Kortom: “De focus op mensen en de koppeling met gedrag is voor mij dus een no-brainer wanneer het gaat om echte verandering”, vat Brechje het pakkend samen.
“Mensen kijken vooral naar wat je doet, niet zozeer naar wat je zegt te zullen doen.”
Ze ziet echter dat veel organisaties en hun leiders nog niet altijd zo ver zijn. “Vaak bestaat nog de verwachting dat mensen binnen een nieuwe organisatiestructuur vanzelf wel ander gedrag gaan vertonen. Ik ben ervan overtuigd dat je pas blijvende impact maakt als je de juiste context organiseert, waarin mensen hun werk goed kunnen doen.”
“Een belangrijke succesbepalende factor daarbij is dat je als leidinggevende eerst zélf de gewenste gedragingen laat zien. Immers, mensen kijken vooral naar wat je doet, niet zozeer naar wat je zegt te zullen doen.”
“Ik werk het liefst met klanten die dit belang snappen en zelf bereid zijn hun kwetsbaarheid op te zoeken door mij als hun trusted advisor dichtbij te laten komen. Het opbouwen van dat onderlinge vertrouwen – en daarmee langdurige relaties – is een dynamiek waar ik sterk in geloof. Ik probeer mezelf daarbij als consultant zo snel mogelijk misbaar te maken, zodat een klant op eigen kracht verder kan.”
Van 111.000 naar 30 collega’s
Terwijl de visie en ervaring van Brechje nauw aansluiten op de filosofie van Summiteers, is de overstap vanuit Atos toch een flinke overgang. Immers, het gigantische Atos telt 111.000 mensen, waar Brechje bij het snelgroeiende Summiteers iets meer dan 30 collega’s treft.
Maar ook dit ziet Brechje als een fijne verandering. “Het aantrekkelijke van deze boutique-omgeving is voor mij primair de eenheid en focus die het brengt in de impact die je samen wilt maken. En dat met een gezamenlijk, duidelijk beeld van de ‘why’ en ‘how’.”
“Wat ik hier vind, is een leuke club mensen die samen – met elkaar, maar ook met klanten en partners – leuke dingen wil doen, impact wil maken en de wereld een stukje beter wil maken”, geeft ze aan.
“We kunnen elkaar helpen ontwikkelen, zodat we ook onze klanten boven zichzelf uit kunnen laten stijgen.”
Uiteraard heeft een grote corporate ook zo zijn voordelen – “een aantal zaken is standaard goed geregeld” – maar Brechje ziet binnen een boutique “meer ruimte voor de menselijke maat”, zo legt ze uit. “Ik merk dat hier een aantal basisprincipes en afspraken meer dan voldoende zijn en er vervolgens in overleg veel mogelijk is.”
“‘Wat is er nodig’ en ‘hoe kan het wel’ is een grondhouding waar ik persoonlijk heel blij van word. Dat is echt anders dan strak ingerichte processen en procedures met veel besluitvormingslagen en de typische ‘computer says no’-dynamieken.”
“En natuurlijk is het ook wennen”, erkent ze. “Met elkaar doen we hier meer zelf en moet ik mijn weg nog wel een beetje vinden in het duidelijk zijn over wat ik zelf nodig heb om succesvol te zijn.”
Boven jezelf uitstijgen
Als management consultant zet Brechje bij Summiteers in op het verder versterken van het specialisme van de Utrechtse boutique: strategie-executie. “Die duurzame, blijvende, verandering – daar draag ik graag aan bij. Mijn kennis en ervaring met verandermanagement, gedragsinterventies, leiderschaps- en professionele ontwikkeling verwacht ik hier goed in te kunnen zetten.”
Daarbij zal ze uiteraard werken voor de opdrachtgevers van Summiteers, en – net als ze deed bij Atos, waar ze in haar laatste rol ook verantwoordelijk was voor het Atos Redefined Workplace-programma – ook bijdragen aan de interne ontwikkeling van het bureau.
“Hoe dat precies vorm gaat krijgen, is nog in ontwikkeling”, laat ze weten. “Gezien de focus op ontwikkeling van alle Summiteers als professional en als mens, verwacht ik dat hier een steile leercurve bestaat, we elkaar challengen om boven onszelf uit te stijgen en het opzoeken van onze persoonlijke ‘stretch’ de norm zijn.”
“Bij Atos was voor mij een van de spreekwoordelijke krenten in de pap de ruimte die ik kreeg om ook als vertrouwenspersoon, coach en mentor van jonge talenten te werken. Evenals het geven van training om samen nog effectiever samen te werken en meer impact te maken – als team en als individu. Daar verwacht ik ook hier invulling aan te kunnen geven.”
Deze dynamiek, zo benadrukt ze tot slot, werkt natuurlijk twee kanten op. “Naast dat ik mijn kennis, ervaring en zienswijze graag meebreng naar Summiteers, kijk ik er ook enorm naar uit om te leren van de al aanwezige kennis en ervaring van mijn nieuwe collega’s. Vanuit die basis kunnen we elkaar helpen ontwikkelen, zodat we ook onze klanten boven zichzelf uit kunnen laten stijgen.”