IRP Delft-studentconsultants naar Mexico voor adviesprojecten
In het kader van het International Research Projects Delft-programma reizen deze zomer TU Delft-studenten naar Mexico, waar ze twee maanden lang gaan werken aan strategische adviesprojecten voor grote corporates.
International Research Projects (IRP) is vijftien jaar geleden ontstaan toen drie masterstudenten een gat in de markt zagen. Ze wilden hun opgedane kennis al tijdens hun studie in de praktijk toe te passen. Dat bleek zo gemakkelijk nog niet, en dus richtten ze hiervoor een non-profit stichting op – IRP Delft was geboren.
De non-profit studentenconsultancy richt zich normaliter vooral op projecten in opkomende economieën, en inhoudelijk op strategische thema’s zoals marktonderzoek, strategieontwikkeling en supply chain-optimalisatie.
“Een IRP-groep bestaat uit zo’n 20 multidisciplinaire masterstudenten van de TU Delft die in de zomer in groepen van vier projecten voor onze klanten uitvoeren. Klanten zijn vaak grote Nederlandse corporates”, zegt Sijbrand Bolhuis, voorzitter van het huidige IRP Delft bestuur. Denk onder meer aan ASML, Adyen, Van Oord, Heineken en Shell.
Bolhuis legt uit waarom de keuze dit jaar is gevallen op Mexico: “Volgens ons de perfecte bestemming met een economie in ontwikkeling, met positieve trends in de sectoren van manufacturing, agricultuur en offshore-engineering. Ook is het land een van de grootste handelspartner van Amerika.”
Om ervoor te zorgen dat de studenten klaar zijn voor het echte consultancywerk, worden ze getraind door de vier kennispartners van IRP Delft: McKinsey & Company, Bain & Company, Boston Consulting Group en Power2X.
Ieder team heeft een coach vanuit een van deze partnerbedrijven. De coach begeleidt de studentconsultants tijdens de voorbereiding en gedurende het project in de zomer. Daarnaast geven de kennispartners ook verschillende trainingen die zich richten op professionele en persoonlijke ontwikkeling.