IRP Delft-studentconsultants gaan deze zomer naar Scandinavië
Als onderdeel van het IRP Delft-programma reizen deze zomer twintig Delftse studenten naar Scandinavië waar ze twee maanden lang gaan werken aan strategische projecten voor grote corporates.
IRP Delft is vijftien jaar geleden ontstaan toen drie masterstudenten een gat in de markt zagen. Ze hadden de doelstelling om de opgedane kennis op de universiteit ook in de praktijk toe te passen. Dat bleek zo gemakkelijk nog niet en dus richtten ze hiervoor een non-profit stichting op – IRP Delft was geboren.
De non-profit studentenconsultancy richt zich vooral op projecten in ontwikkelingslanden, en inhoudelijk op strategische thema’s zoals marktonderzoek, strategieontwikkeling en supply chain-optimalisatie. “Een IRP-groep bestaat uit twintig Delftse multidisciplinaire masterstudenten die in groepen van vier een project voor een klant uitvoeren. Klanten zijn vaak grote Nederlandse corporates”, zegt Valerie de Vlam, voorzitter van het huidige IRP Delft-bestuur.
Tot de corporates die in het verleden gebruik hebben gemaakt van de Delftse studentconsultants behoren grote namen als Shell, Phillips, Van Oord en ASML.
Dit jaar is het vanwege Covid-19 lastig om naar een ontwikkelingsland af te reizen. “Dat was natuurlijk extra spannend dit jaar”, vertelt De Vlam hierover. “Uiteindelijk ben ik erg blij dat we aan het begin van het jaar hebben gekozen om in Europa te blijven. We vonden het belangrijk om sowieso de projecten door te laten gaan.”
De keuze is gevallen op Scandinavië. “Volgens ons de perfecte bestemming. Het is nog steeds avontuurlijk, wat bij IRP Delft past, en toch is het ook een veilige plek om naartoe te gaan.” Deze keuze heeft ook nieuwe klanten opgeleverd. Zo wordt er deze zomer een project gedaan voor het groene Deense vastgoedbedrijf NREP.
Het echte werk
Om ervoor te zorgen dat de studenten klaar zijn voor het echte consultancywerk worden ze getraind door de drie kennispartners van IRP Delf: McKinsey & Company, Bain & Company en Boston Consulting Group, die onder de gezamenlijke afkorting MBB bekendstaan als de drie meest prestigieuze strategiekantoren ter wereld.
“Zo wordt elk team gekoppeld aan een consultant van een van onze partnerbedrijven. Die zal elk team coachen gedurende het project in de zomer. Hiernaast zijn er ook nog verscheidene trainingen die zich richten op professionele en persoonlijke ontwikkeling”, legt De Vlam uit.
Op de vraag wat voor haar het mooiste moment van de zomer wordt, zegt De Vlam: “Ik kijk vooral heel erg uit naar het moment dat we weer samenkomen met de volledige groep aan het eind van de zomer. Ik ben nu al zo benieuwd naar alle verhalen van elk team.”