Masters of Digitalism: Deloitters experimenteren met nieuwe tech

01 maart 2023 Consultancy.nl

Van ChatGPT tot blockchain en de metaverse tot nft’s – de nieuwe technologieën vliegen ons de laatste jaren om de oren. De toepassing ervan in de zakelijke dienstverlening blijft voor velen echter nog een ver van mijn bed show. Om zijn pakweg 8.000 medewerkers in ons land op weg te helpen, heeft Deloitte nu ‘Masters of Digitalism’ gelanceerd.

De omarming van nieuwe technologieën is een geleidelijk proces, waarbinnen gebruikers grofweg zijn op te delen in vijf groepen: innovators, early adopters, vroege meerderheid, late meerderheid en achterblijvers. “Waar AI-toepassingen een aantal jaar geleden nog echt in de kinderschoenen stonden, zie je nu bijvoorbeeld dat ChatGPT in het onderwijs door scholieren al bijna niet meer is weg te denken”, legt Ewout Bolhuis uit, director innovation bij Deloitte.

“Ook voor consultants is het essentieel om stil te staan bij deze technologische ontwikkelingen”, geeft hij aan. “Waar zit nu de toegevoegde waarde voor klanten en voor welke problemen kan het een oplossing bieden?”

Masters of Digitalism: Deloitters experimenteren met nieuwe tech

Om Deloitte-medewerkers kennis te laten maken met nieuwe technologieën en ze nieuwe handvatten te bieden in hun dagelijkse werk, ontwikkelde het bureau de zogeheten ‘Masters of Digitalism’-campagne. Een maand lang kunnen Deloitters bijvoorbeeld zelf aan de slag met DALL·E, een artificial intelligence tool voor generatieve kunst.

“Een selectie van de inmiddels meer dan 21.700 gemaakte kunstwerken met DALL·E is te zien in een virtueel ‘metaverse’-museum, dat al meer dan 3.000 bezoekers heeft gehad”, zegt Hester Wiarda, senior consultant innovation bij Deloitte.

“Naast het maken van AI-kunstwerken, demonstreren we ook de tools voor digitaal eigenaarschap”, legt ze uit. “Iedereen kan het digitaal eigenaarschap van hun zelfgemaakte AI-kunstwerk vastleggen door registratie op de blockchain, waarna ze een nft van hun kunstwerk in hun blockchain wallet ontvangen.”

Al met al vergt het zoeken naar de juiste toepassing van nieuwe technologieën naast vakinhoudelijke kennis vooral ook creativiteit en een innovatieve mindset. Bolhuis: “Met ‘Masters of Digitalism’ laten we binnen Deloitte zien dat je generatieve AI op vele manieren kunt inzetten, bijvoorbeeld door je verhaal visueel te ondersteunen en daarmee je boodschap nóg beter over te brengen.”

More on: Deloitte
Netherlands
Company profile
Deloitte is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Deloitte is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.