Vijf trends in het gedrag van mensen voor 2023
Veranderingen in menselijk gedrag zijn volgens een nieuw Accenture rapport de komende jaren van grote invloed op zakendoen, cultuur en de samenleving. De vijf belangrijkste trends.
Een permanente crisis vraagt om flexibiliteit
Wereldwijde rampen volgen elkaar razendsnel op, van oorlog en natuurrampen tot de volgende economische crisis, met andere woorden; mensen leven in een permanente staat van crisis (‘permacrisis’)
Toch is de mensheid volgens Accenture sterk in staat om zich continu aan te passen aan nieuwe uitdagingen. Die flexibiliteit en wendbaarheid zal zorgen voor een herdefiniëring van de beslissingen die mensen nemen, wat ze kopen en hoe ze werkgevers en merken ervaren. Om zelf te overleven, moeten bedrijven hier dus op anticiperen.
De toekomst van loyaliteit
In een instabiele wereld willen mensen zich thuis voelen. Communities – in welke vorm dan ook – bieden die veiligheid. Communities krijgen zo een hele nieuwe rol in de plannen van veel organisaties, om echt binding te creëren met klanten en om loyaliteit een nieuwe invulling te geven.
Verder lezen: Inspelen op emoties belangrijk voor het verhogen van klantloyaliteit.
Werk is persoonlijker dan ooit
De terugkeer naar kantoor onderstreept het belang van sociale aspecten van het kantoorleven. Toevallige ontmoetingen en de persoonlijke begeleiding van jong talent komen weer terug. Maar zonder persoonlijke betrokkenheid ontbreekt de aandacht voor mentorschap, innovatie, cultuur en inclusiviteit binnen organisaties.
AI stimuleert creativiteit
Kunstmatige intelligentie (AI) is inmiddels breed beschikbaar en stimuleert creativiteit. Nu al kan iedereen met AI-tools eenvoudig teksten, beelden en muziek creëren.
Toch moeten bedrijven goed nadenken over hoe ze zich in een AI-wereld onderscheiden. Hoe creativiteit de inzet van AI echt waardevol kan maken en hoe we met AI innovatie kunnen versnellen én klantwaarde kunnen verhogen.
Einde aan de digitale identiteitscrisis
Misbruik van persoonlijke gegevens komt veel voor en het vertrouwen in online ervaringen met merken neemt af. De digital wallet en tokenisation (inclusief betaalmethodes, ID en klantenkaarten) helpt mensen steeds beter bepalen wat zij zelf delen met – of zelfs verkopen aan – bedrijven. Zo krijgt de gebruiker meer grip op zijn gegevens.
Voor merken is deze ontwikkeling ook goed nieuws: de gegevens die mensen wél geven worden zo veel waardevoller.