Coppa bestaat 25 jaar: Partners blikken terug en vooruit
Coppa bestaat dit jaar 25 jaar. Wat ooit begon als een start-up in een studentenkamer is uitgegroeid naar een inkoopadviesbureau met ruim 100 medewerkers met een gevestigde naam binnen de zorg en de overheid. Samen met de drie partners van het bureau blikken we terug en kijken we naar de toekomst.
Voor de oprichting van Coppa moet men terug naar 1997, toen Bas Bouwman en Marco Plasier vanuit hun studentenkamer het bureau tot leven brachten. Hun doel: de ‘Big Four’ (destijds de ‘Big Five’) adviesbureaus verslaan.
Het avontuur blijkt een jongensdroom die steeds meer vorm krijgt. In 2008 treden Jeroen Meijer en Paul Gelderman toe tot de directie. Vandaag de dag wordt Coppa geleid door partners Bouwman, Gelderman en Meijer.
Coppa richt zich op twee sectoren waarin maatschappelijke impact centraal staat. Neem de gezondheidszorg als voorbeeld.
“Een belangrijke drijfveer is dat we met Coppa echt het verschil willen maken in de zorg voor mensen. Dat doen we door onze toewijding aan de zorg en de overheid en dat maakt Coppa uniek. We investeren in duurzame relaties die innovatie en duurzaamheid versnellen. Om zo de zorg voor ons allen beter en betaalbaarder te maken”, zegt Bouwman.
Focus op duurzaamheid
25 jaar geleden was Coppa een club met vooral jong talent. Inmiddels hebben vele ervaren senior consultants het team versterkt.
Bouwman: “Het grootste verschil tussen toen en nu is de focus op duurzaamheid. Onze inkoopconsultants leveren dagelijks een directe bijdrage aan een duurzaam bedrijfsresultaat van onze opdrachtgevers en daarmee aan een beter milieu en een gezondere maatschappij voor ons allemaal.”
Bart Vos, hoogleraar (Sustainable) Purchasing and Supply Chain Management, heeft Coppa daar in een vroeg stadium (sinds 2009) bij geholpen en is nog steeds aan het bureau verbonden. Bouwman: “Nu 14 jaar later is iedereen zich bewust van de nut en noodzaak om duurzaam bezig te zijn. Coppa staat erom bekend te doen wat ze zeggen. Geen boekwerk aan adviezen, maar van uitdagingen oplossingen maken. Passend bij de doelstellingen van organisaties en direct toepasbaar.”
Dat tekent de aanpak van Coppa, voegt Gelderman toe. “Samen met onze opdrachtevers gaan we aan de slag om resultaat te behalen. Wij zien onze relatie met opdrachtgevers als een partnership waarmee je probeert elkaar te blijven versterken.”
Ontwikkeling van de inkoopfunctie
Ook de functie van inkoop heeft zich de afgelopen 25 jaar binnen organisaties flink ontwikkeld. Daar waar voorheen de focus lag op besparen zijn organisaties nu vooral bezig, samen met leveranciers, integrale verbeteringen door te voeren.
“Anno 2023 blijft het behouden van deze positie een uitdaging. In veel organisaties is de inkoopfunctie helaas een relatief fragiele functie. Simpelweg omdat er relatief weinig inkoopprofessionals fulltime beschikbaar zijn. Vertrouwen in een professionele inkoopfunctie komt te voet en gaat te paard”, zegt Meijer.
Coppa verwacht daarom dat het uitbesteden van de inkoopfunctie (in vele verschijningsvormen) zich de komende jaren blijft doorzetten. Meijer: “Daarnaast verwachten wij dat inkoop zich zal blijven inzetten om te verduurzamen, innoveren en automatiseren, waarbij AI en big data een voorname rol zullen spelen.”
Enjoy the ride!
Coppa heeft veel memorabele momenten gehad de afgelopen 25 jaar. “Mooie en ook pijnlijke horen daar natuurlijk bij”, blikt Bouwman terug, “maar dat maakt je ook samen sterker.”
Waar de partners het meest trots op zijn? “Wat meteen te binnen schiet is een grote opdracht die we binnen wisten te slepen bij het AMC waarbij de concurrent een gerenommeerd strategiekantoor was.”
“De eerste keer zeilen in Griekenland met alle medewerkers blijft bijzonder”, vult Gelderman aan. “En ook de vele trainingsweekenden met alle medewerkers in het buitenland waren grandioos. Onze trainingsweekenden gaan over inhoud, cultuur, fun en verbinding met elkaar. Weekenden waar we naar uitkijken en waar nog lang over gesproken wordt.”
Gelderman: “We zijn trots op al onze collega’s die met hart, ziel en zaligheid elke dag bezig zijn om de wereld om ons heen iets mooier te maken. ‘Enjoy the ride!’ is onze boodschap aan medewerkers, werken bij Coppa moet vooral leuk en uitdagend zijn!”
Eigenwijs
Sinds 2008 staat het drietal aan het roer van Coppa. Hoe doen ze dat, drie verschillende karakters, alle drie ontzettend eigenwijs en toch al 15 jaar samen succesvol?
“Onze samenwerking is op basis van gelijkwaardigheid, eerlijkheid en loyaliteit”, trapt Bouwman af. Meijer: “Verschillen van inzicht bespreken we en op basis van argumenten nemen wij gezamenlijk een besluit.”
Gelderman hierover: “Confronterend ook hoor, omdat wij elkaar altijd aanspreken op elkaars gedrag. Indien besluiten niet meer passend zijn, schromen we nooit deze weer ter discussie te stellen. Daarnaast hebben we vooral ook heel veel lol met elkaar!”
Sterker door samenwerken
Ergens in 2023 gaat Coppa zijn 100ste medewerker verwelkomen. Hebben de partners die voorzien toen ze in 2008 samen het avontuur met elkaar aangingen? “Wij hebben nooit verder vooruit gekeken dan vijf jaar. Elk jaar blikken we terug en kijken we of onze koers nog de juiste is”, zegt Bouwman.
Voor de komende jaren staat groei nog centraal in de ambitie. “We willen met Coppa doorgroeien naar het beste inkoopadviesbureau van ons land met circa 150 inkoopadviseurs. Aantrekkelijk voor opdrachtgevers én voor onze medewerkers.”
Tegelijkertijd zijn de partners volop bezig met uitbreiding op groepsniveau. “We willen uitgroeien tot een volwaardige partner binnen de gehele bedrijfsvoering. Ambitie is om met Coppa Groep de beste professional services firm te worden.”
Deze strategie werd in 2021 afgetrapt met de samenwerking met Hospitality Group, en recent sloot VFM Facility Experts zich aan bij de groep. Samen met de twee partners heeft Coppa Groep nu een koploperspositie in de segmenten inkoop en facility management. “We zoeken nog nieuwe partners op het vlak van finance, informatietechnologie en human resources.”
Op termijn hopen Bouwman, Gelderman en Meijer met Coppa Groep door te groeien naar 500 tot 1.000 collega’s. “Zodat we meer organisaties te kunnen helpen hun ambities waar te maken.”