CEO’s rekenen op groei ondanks economische uitdagingen
Hoewel twee derde van de CEO’s wereldwijd vindt dat ze momenteel in het meest uitdagende economische klimaat ooit opereren, heeft een groot gedeelte van de topleiders vertrouwen in het vermogen om groei te realiseren. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Accenture.
Accenture hield een survey onder 2.000 CEO’s van grote bedrijven in Europe, de Verenigde Staten en China (waaronder zo’n 150 CEO’s in Nederland), Uit het onderzoek komt in het bijzonder naar voren dat de uitdagingen waar CEO’s mee te maken krijgen ongekend hoog – en complex – zijn.
Uitdagingen die bovenaan de prioriteitenlijst staan zijn onder meer: de inflatie en prijsvolatiliteit (en de daaraan gekoppelde stijging in de kosten), krapte op de arbeidsmarkt, disruptie van supply chains en productie, veranderd consumentengedrag (consumenten worden kritischer en schroeven hun verwachtingen op), en de noodzaak om te voldoen aan ESG-wetgeving en verwachtingen rondom duurzaamheid.
“CEO’s zijn het er vrijwel unaniem over eens dat ze te maken hebben met de meest uitdagende omgeving ooit”, zegt Jean-Marc Ollagnier, CEO van Accenture in Europa.
Ondanks deze uitdagingen gelooft een groot deel van de CEO’s dat hun organisatie goed is gepositioneerd om toekomstige groei te realiseren. Onder Europese CEO’s ligt dit percentage op 81%. “De veerkracht die CEO’s de laatste jaren hebben getoond, zou kunnen verklaren waarom ze met vertrouwen de huidige economische tegenwind het hoofd bieden”, aldus Ollagnier.
De Europese CEO van Accenture waarschuwt echter dat de topmannen en -vrouwen wel eens van een koude kermis thuis zouden kunnen komen. Om succesvol te kunnen zijn in het huidige, zeer uitdagende landschap is een duidelijke visie nodig en een robuuste executie van plannen.
"Het turbulente macro-economische klimaat, gecombineerd met het tempo van technologische innovatie en de noodzaak om de energietransitie te versnellen, vereist een weloverwogen en hernieuwde strategie om een concurrentiële positie en groei op de lange termijn te waarborgen”, aldus Ollagnier.
Nicole van Det, die leiding geeft aan Accenture in ons land, voegt toe: “Om te slagen in het huidige economische klimaat, zullen bedrijven hun hele organisatie onder de loep moeten nemen, van bedrijfsmodellen tot nieuwe manieren van werken. Deze ongekende tijden vragen om een ongekende reactie van bedrijven. Dat vereist een gedurfde en visionaire benadering om huidige best practices los te laten en een nieuwe stip aan de horizon te creëren.”