Boston Consulting Group onderzoekt aanpak personeelstekort NS
De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft Boston Consulting Group (BCG) ingeschakeld om onderzoek te doen naar de aanpak van de spoorwegvervoerder rondom de het personeelstekort.
De NS kampt met een flink personeelstekort. Om de treinen te laten rijden volgens de reguliere dienstregeling zijn zo’n 6.000 machinisten en conducteurs nodig. Momenteel beschikt de spoorwegmaatschappij echter over 5.100 medewerkers. Er is dus een gebrek aan 900 medewerkers, wat overeenstemt met een personeelstekort van 15%.
Als niet wordt ingegrepen, neemt het tekort volgend jaar verder toe. Dat komt omdat veel medewerkers de komende tijd met pensioen gaan. Voor 2023 gaat het bijvoorbeeld om een uitstroom van 500 werknemers.
Door het forse gebrek aan personeel zag de NS zich genoodzaakt om dit jaar stukken minder treinen in te zetten (in vergelijking met de normale dienstregeling). Ook omdat het spoorbedrijf daarmee de kans wilde verkleinen dat de treinen die wel reden zouden uitvallen.
Herstel van coronacrisis
Het tekort komt deels voort uit de coronacrisis. Gedurende de crisis raakte de NS circa 80% tot 90% van zijn reizigers kwijt, meldt de Volkskrant. In 2020 maakte het €2,6 miljard verlies, het jaar erop €1,1 miljard. De spoorwegmaatschappij ontving bijna €1 miljard aan steun van de Rijksoverheid.
Om de kosten te drukken, besloot het spoorbedrijf daarnaast een kleine 2.500 banen te schrappen. Nu de pandemie voorbij is en Nederlanders weer steeds meer met de trein reizen, worden de vertrokken medewerkers hard gemist.
Mogelijk extra maatregelen
De NS probeert uiteraard van alles te doen aan de problematiek. Zo heeft het zijn kantoormedewerkers gevraagd of deze vanaf begin volgend jaar voor enkele maanden kunnen bijspringen als conducteur.
Daarnaast klopte de spoorwegmaatschappij aan bij externe organisaties. Zo heeft de NS intussen honderden particuliere beveiligers ingehuurd die de komende tijd het treinpersoneel zullen ondersteunen bij hun werkzaamheden.
Het inschakelen van deze externe professionals is uiteraard een tijdelijke oplossing. Daarbij kan de situatie in 2023 mogelijk zelfs nog verslechteren. Het spoorbedrijf sluit niet uit dat de dienstregeling dan nog verder wordt uitgekleed.
BCG onderzoekt nu in hoeverre de aanpak van de NS om het personeelstekort te bezweren effectief is, waarbij ook wordt gekeken naar de effecten op de dienstverlening op de korte en middellange termijn. De resultaten van het onderzoek worden in december gepresenteerd.