Lianne de Vries (Arlande) over haar project in het onderwijs
Lianne de Vries is inmiddels bijna drie jaar actief bij Arlande, waar ze zich richt op project- en verandertrajecten bij opdrachtgevers in de publieke sector. Een van de opdrachten waar ze momenteel aan werkt is een project in de onderwijsbranche. Tegenover Consultancy.nl deelt ze haar ervaringen en vertelt ze meer over haar rol.
Flexibilisering van het onderwijs is een van de toptrends in de onderwijssector. Zo ook bij de onderwijsinstelling waar Lianne actief is. Vanuit Arlande werd ze aan boord gehaald om in de rol van procesconsultant een stevige basis neer te leggen, waarna makkelijker geflexibiliseerd kan worden.
“Doelstelling is om de opleiding Zorg & Welzijn flexibeler in te richten voor studenten. Om dat mogelijk te maken, is er een transparante en enigszins gestandaardiseerde basis nodig. Dat levert de docenten en collega’s achter de schermen tijdswinst op”, legt Lianne uit.
De opdrachtgever koos ervoor om de opdracht in drie sporen onder te verdelen. “Spoor 1 betrof het uitwerken van de processen met verschillende stakeholders, spoor 2 het testen en selecteren van een passende tekentool voor de processen en spoor 3 het publiceren van de uitgewerkte processen op een aantrekkelijke, laagdrempelige manier.”
Aan Lianne de taak om de drie verschillende sporen te begeleiden in hun voortgang. “En om de afhankelijkheden en touchpoints tussen de sporen met elkaar te verbinden”, vult ze aan.
Rol van Lianne
Lianne begeleidde de werkgroepen in het procesdenken en het professioneel beschrijven (volgens BPMN 2.0) van de huidige processen. De kapstok hiervoor was het MORA-hoofdprocesmodel, een referentiearchitectuur. De deelprocessen in dit model werden in workshops uitgewerkt naar een lager detailniveau.
“Dit deed ik door vragen te stellen, te herhalen, te toetsen en zaken voortdurend specifiek te maken”, vertelt ze. “De sfeer in de groep is ook belangrijk, we hebben veel met elkaar gelachen.”
Inmiddels zijn verschillende ‘deliverables’ opgeleverd. Lianne: “Voor spoor 1 zijn de nieuwe processen beschreven aan de hand van BPMN 2.0; logisch en gestructureerd weergegeven, eenduidig en overzichtelijk. Het resultaat van de andere twee sporen is een centrale, transparante en aantrekkelijke weergave die makkelijk vindbaar is voor de collega’s. Daarbij zijn relevante documenten en links gekoppeld aan de stappen in een proces.”
Met deze basis werkt de onderwijsinstelling momenteel aan het implementeren van de nieuwe processen en veranderingen. Ook in deze fase is Lianne nauw betrokken.