Arlande helpt hogeschool met herijking van opleidingsaanbod

10 november 2022 Consultancy.nl

Een grote hogeschool in de Randstad is bezig met het vernieuwen van het opleidingsaanbod voor een van zijn bacheloropleidingen. Niet alleen qua inhoud, maar ook in hoe het programma wordt gegeven. Arlande ondersteunde het traject. Een terugblik op de bijdrage van het managementbureau en hoe het de onderwijsinstelling verder heeft gebracht.

Om zijn leeraanbod beter te laten aansluiten op de behoeften van leerlingen is de hogeschool bezig met een omvangrijk innovatietraject. Denk aan het uitrollen van nieuwe onderwijsconcepten, het flexibiliseren en digitaliseren van het lesaanbod, studenten meer regie geven over hun leerpaden, of bijvoorbeeld meer aandacht geven aan persoonlijke groei door coaching.

Het project dat zich bezighoudt met het herijken van de bacheloropleiding is opgeknipt in verschillende fases. De eerste fase is gericht op de upgrade van de jaren 1 en 2 (inmiddels live), en de fase waar de hogeschool zich momenteel in bevindt richt zich op de jaren 3 en 4.

Arlande helpt hogeschool met herijking van opleidingsaanbod

Voor het project werden drie tracks ingericht: onderwijsinhoud, organisatie-inrichting en onderwijslogistiek. Arlande werd aan boord gehaald om het geheel in goede banen te leiden.

Belangrijkste opdracht voor het adviesbureau? Zorgen dat de verschillende tracks op schema blijven, en zorgen dat het geheel afgestemd blijft op elkaar. Arlande begon zijn werk met het slaan van een brug tussen onderwijs en onderwijsondersteuning: in hoeverre zijn de ambities realistisch en uitvoerbaar in relatie tot de inrichting van processen en technologie?

In verdiepingssessies met zowel de business als IT is ingezoomd op diverse logistieke processen zoals oriënteren, roosteren, aanmelden, onderwijs en toetsen. Tegelijkertijd is verkend welke nieuwe digitale tools nodig zijn om ambities als ‘meer eigenaarschap’ en ‘flexibele leerroutes’ mogelijk te maken.

Onderwijs, bedrijfsvoering en IT samenbrengen

“De uitdaging was om de ‘werelden’ van onderwijs, bedrijfsvoering en IT samen te brengen en te komen tot een gewenst ontwerp en een gewenste inrichting van processen en systemen”, vertelt Ivo Duifhuizen, die vanuit Arlande betrokken was bij de opdracht.

“Door onderwijs en onderwijsondersteuning al in een vroeg stadium met elkaar in gesprek te laten gaan kwamen knelpunten snel boven water en kon naar een gedragen en gezamenlijke oplossing gekeken worden”, legt hij uit.

Met de blauwdruk uitgewerkt begon de implementatiefase. Omdat in innovatietrajecten vooraf niet precies helder is wat het eindproduct zal worden, werd de waarde voor studenten en docenten centraal gesteld in de ontwikkelroute.

Duifhuizen: “De diverse product owners prioriteerden continu hun werkzaamheden door zichzelf de vraag te stellen: wat levert de meeste waarde voor student en docent? In korte sprints hebben de teams bruikbare deelproducten opgeleverd die direct getoetst werden bij stakeholders. Dit leverde waardevolle feedback op die ertoe leidde dat de producten direct doorontwikkeld konden worden tot nog betere versies.”

Agile aan de slag

Ook werd gekozen om via de agile-methodiek te werken. “Dit betekende het opknippen van de ambities in hapklare brokken. Dit leidde tot concrete resultaten en zorgde voor meer grip op de organisatieverandering: meer overzicht waarbij hoofd- en bijzaken van elkaar werden gescheiden.”

Bovendien zorgt het agile-gedachtegoed voor een multidisciplinaire aanpak, met samenwerking als basis. “In de teams waren verschillende disciplines vertegenwoordigd zoals IT, docenten en onderwijsondersteuning. Een multidisciplinair team zorgt voor nieuwe inzichten en betere oplossingen voor alle stakeholders.”

Duifhuizen begeleidde de teams naar het resultaat. “Het was tijdens de implementatie de uitdaging om continu de brug te blijven slaan tussen de drie tracks.”

Voortgang

Inmiddels is fase 1 van het project achter de rug. Het nieuwe onderwijsmodel is goed ontvangen door studenten én docenten. Door het flexibele en modulaire leerpad hebben studenten meer keuzevrijheid.

Vanzelfsprekend zijn er aandachtspunten en thema’s die beter kunnen lopen. Zo moeten stakeholders wennen aan de nieuwe structuur en manier van werken, denk aan het lesgeven, roostering en toetsing. Voor de onderwijslogistiek is het aanpoten om de vernieuwde werkwijze te bedienen.

Naast werken aan fase 2, richt het projectteam zich ook op een werkstroom die zich focust op het telkens doorvoeren van kleine verbeteringen.

More on: Arlande
Netherlands
Company profile
Arlande is a Netherlands partner of Consultancy.org