Dex Crijnen (BDO) over werken in fusies & overnames
Hoe is het om te werken in M&A? Dex Crijnen, sinds zes jaar werkzaam bij BDO en inmiddels zo’n vijf jaar in zijn huidige rol als adviseur Transaction Advisory Services, deelt zijn ervaringen.
Dex Crijnen kwam al vroeg in aanraking met het M&A-domein. “Al tijdens de middelbare school”, zo vertelde hij onlangs in gesprek met de Young M&A Community van M&A.nl.
Later zou hij een bachelor Bedrijfskunde afronden aan de Erasmus Universiteit en daarna masters in Marketing Management en in Finance (voltooid in 2014). Veel van de vakken gedurende zijn opleidingen hadden een raakvlak met M&A.
Na het afronden van de twee masters startte Dex zijn loopbaan als junior adviseur bij corporate finance-kantoor Rembrandt Fusies & Overnames. In 2017 maakte Dex vervolgens de overstap naar BDO, waar hij als adviseur kwam te werken op de afdeling Accountancy & Bedrijfsadvies, een rol waarin hij zich mocht toeleggen op uiteenlopende ondernemersvraagstukken.
Groot kantoor met veel kennis
De keuze voor BDO was voor Dex onder andere ingegeven door de omvang van het accountants- en advieskantoor, dat na de Big Four de grootste speler is in ons land. Dex: “BDO is een vrij groot kantoor. Het zit over de hele wereld verspreid, dus we hebben ook veel contact met onze collega-kantoren in andere landen. Daarnaast werken er ruim 2.600 mensen, waardoor je alle kennis in huis hebt.”
De omvang en naamsbekendheid maken BDO volgens Dex ook een organisatie “waar de dingen gewoon goed zijn geregeld. Je hebt mooie kantoren, goede laptops, een uitstekende ICT-helpdesk en bijbehorende arbeidsvoorwaarden.”
Dat BDO een grote organisatie is, maakt het overigens allesbehalve onpersoonlijk. Dex maakt deel uit van een 70-koppige M&A-afdeling. “Je hebt dus het grotere framework van BDO en de naamsbekendheid. Aan de andere kant heb je de M&A-afdeling van 70 man, waar je iedereen goed en persoonlijk kent. Je hebt bij BDO dus eigenlijk het beste van twee werelden.”
Afwisselend werk
Wat Dex in het bijzonder aanspreekt is de grote mate van afwisseling in zijn werk. Zo is hij jaarlijks betrokken bij zo’n 20 tot 30 projecten, telkens met andere opdrachtgevers, waaronder bijvoorbeeld IT-bedrijven, bouwbedrijven, financiële dienstverleners of groothandels.
“Het feit dat je met zoveel bedrijven te maken hebt, geeft een mooie afwisseling, wat ervoor zorgt dat je continu aan het leren bent. Daar geniet ik van”, legt Dex uit, die houdt van de uitdaging om deze bedrijven “in twee tot vier weken helemaal te doorgronden en precies begrijpen hoe het in elkaar zit”.
Inmiddels is Dex zo’n vijf jaar actief als adviseur binnen de afdeling Transaction Advisory Services (TAS). In deze rol houdt hij zich voornamelijk bezig met due diligence-onderzoek. “Dat betekent dat onze klant vaak al een overnamekandidaat gevonden heeft en al een soort van voorcontract getekend heeft. Wij toetsen dan of er aan de voorwaarden van het contract ook daadwerkelijk voldaan wordt en of het beeld wat de koper heeft ook klopt.”
Goede werk-privébalans
Een van de aspecten die BDO volgens Dex onderscheidt van in het bijzonder de Big Four-kantoren, is dat er veel waarde wordt gehecht aan een “gezonde werk-privébalans”, vertelde hij tegenover M&A.nl. “Bij een Big Four-kantoor wordt veel gewerkt met grote beursgenoteerde klanten en grote corporates en zijn er lange werkweken.”
“Ik denk dat de combinatie van sterke vakinhoudelijke kennis en goede sociale vaardigheden nodig is om de top van M&A te bereiken.”
Ook bij BDO “is het erg hard werken”, vult hij aan, “maar in principe wel tussen half negen en een uur of zes. Natuurlijk zijn er soms uitschieters naar de avond, maar dat is zeker niet standaard. Wij maken hier ook goede afspraken over met klanten.”
Gevraagd wat Dex als de belangrijkste uitdaging ziet in zijn huidige werk, wijst hij erop dat er de afgelopen jaren in de branche “heel veel activiteit” was. “Er werden recordaantallen overnames gedaan en we merkten dat er eigenlijk te veel werk was. Vanwege de onzekerheid in de markt is er op dit moment geen overvloed aan werk meer, hoewel het aantal opdrachten voor ons goed doorloopt.”
Veel vraag naar de dienstverlening van BDO is natuurlijk goed nieuws en volgens Dex een “luxeprobleem”, maar het betekent tegelijkertijd dat “de werkdruk oploopt” en dat er in de huidige krappe arbeidsmarkt een “uitdaging ligt om nieuwe mensen aan te trekken en de huidige BDO’ers te behouden”, legt hij uit. “Junioren kunnen we in principe goed vinden. De uitdaging ligt hem in het vinden van kandidaten met minimaal vijf jaar werkervaring. Dat maakt het soms lastig om er een extra project bij te nemen.”
Kandidatenprofiel
Deze nieuwe talenten moeten qua profiel natuurlijk passen binnen de organisatie. Dex: “Binnen M&A heb je een divers profiel van mensen. Iemand moet inhoudelijk heel sterk zijn, want als je dat niet bent dan kan je klant daar de dupe van zijn. Inhoudelijk moet je dus echt aan de top zitten.”
“Tegelijkertijd merk je ook dat, hoe verder je komt in je carrière, je ook wel echt sociale skills nodig hebt. Als je iets wil bereiken bij een target zul je daar op een sociaal vaardige en communicatief sterke manier mee om moeten gaan en zul je soms moeten wisselen tussen verschillende stijlen. Ik denk dat de combinatie van sterke vakinhoudelijke kennis en goede sociale vaardigheden nodig is om in algemene zin de top van M&A te bereiken.”
Dex ziet zichzelf die top ook wel bereiken, maar lol hebben in zijn werk hebben blijft voorop staan. “Momenteel heb ik het ontzettend naar mijn zin bij BDO en binnen mijn functie. Ik zie mijzelf hier ook verder ontwikkelen. Daarnaast wil ik plezier blijven hebben in mijn werk en de uitdaging blijven vinden. Partner worden lijkt me momenteel heel leuk. Dus wie weet is dat iets waar ik in de toekomst voor ga.”