KPMG wint prijs voor onboardingproces voor nieuwe collega’s
Zakelijk dienstverlener KPMG is door een vakjury verkozen tot het bedrijf met het beste onboardingproces van ons land.
KPMG heeft in ons land meer dan 3.500 medewerkers, verdeeld over 12 kantoren. Jaarlijks verwelkomt het kantoor dan ook een grote groep nieuwe collega’s: zo’n 1.000+ mensen.
Voor het Big Four-accountants- en advieskantoor is het van belang dat iedere ‘new hire’ zich razendsnel thuis voelt binnen het bedrijf. Met een intensief onboardingtraject creëert KPMG een omgeving waarbinnen elk individu niet alleen inhoudelijk een vliegende start kan maken, maar ook goed kan landen binnen de verschillende teams.
Het zogeheten ‘Let’s shape your future together’ onboardingprogramma’ start niet pas op de eerste dag, maar al (ver) daarvoor. “In de weken alvorens zij voor de eerste keer het kantoor binnenstappen, krijgt iedereen een speciale onboarding-app toegestuurd”, zegt Corline van Reenen, Head of Learning and Development bij KPMG.
In deze app vinden bijna-KPMG’ers alle informatie die belangrijk is voor hun start, meer informatie over het bedrijf en de cultuur, en worden ze door middel van video’s welkom geheten door collega’s.
In de eerste werkweek begint de fysieke onboarding. New hires nemen deel aan een tweedaags event op een externe locatie, waar ze alles te weten komen over KPMG, en waar ze informatie krijgen over hun rol.
Centraal in de fysieke onboarding staat het verbinden met collega’s. Want of nieuwe collega’s nu als accountant, consultant, belastingadviseur of dealmaker aan de slag gaan, het werk bij KPMG draait om kennis en kunde. Met de juiste contacten kunnen nieuwe medewerkers een belangrijke kickstart maken in het opbouwen van hun kennisnetwerk, dat ze nodig hebben voor het succesvol invullen van hun rol.
Ook wordt veel tijd besteed aan het helpen van onboarders met het ontdekken van hun eigen ‘purpose’. Deelnemers worden gestimuleerd om na te denken over hun persoonlijke doelen, zowel privé als tijdens hun werk, en hoe ze deze doelen in de praktijk kunnen brengen.
Ter afsluiting van het onboardingproces zijn er zogeheten ‘reconnect moments’, die 50 en 100 dagen na hun start plaatsvinden. “Zodat de nieuwe collega’s elkaar weer kunnen ontmoeten en kunnen leren van elkaars ervaringen”, zegt Van Reenen.
De beste in onboarding
De aanpak van het onboardingprogramma is niet onopgemerkt gebleven. Vorige week donderdag werd KPMG tijdens de Onboard Awards uitgeroepen tot het bedrijf met het beste onboardingproces.
De jury roemde de end-to-end aanpak die KPMG hanteert, en hoe het bedrijf het beste uit zowel de online als de fysieke wereld samenbrengt om een “uitstekende ervaring” te bieden aan nieuwe collega’s. “Uniek is de manier waarop de thema’s en onderwerpen tijdens de onboarding naadloos doorlopen vanuit de app naar de bijeenkomsten en daarna weer online worden opgevolgd.”
“We zijn heel trots op onze onboarding”, laat Van Reenen weten, “en ik ben bovenal enorm trots op het team dat hier het afgelopen jaar aan gebouwd heeft. In onze onboarding komen de waarden, cultuur en purpose van KPMG op een duidelijke en inspirerende manier terug.”
In samenwerking met…
Voor de ontwikkeling van zijn onboardingproces (en de onderliggende technologie) werkte KPMG samen met onder meer YES! We Connect (een ontwikkelaar van onboardingprogramma’s), Appical (een softwareleverancier) en VanSelfie (een specialist in video en online marketing).