Roland Berger: HR functie wordt een strategic asset

10 juli 2012 Consultancy.nl

In de komende decennia zal de strategische waarde van de HR functie voor internationale bedrijven sterk groeien. Door het gigantisch tekort aan hoog opgeleide werknemers zullen multinationals in grote getallen werknemers moeten aantrekken uit opkomende economieën en ontwikkelingslanden. Als HR onvoldoende inspeelt op deze demografische trends, dan loopt een organisatie een groot strategisch risico ten opzichte van concurrenten. Dat blijkt uit de publicatie “Eight Billion Business Opportunities” van Roland Berger Strategy Consultants.

Focus in personeelsbeleid
Europa kampt met een tekort aan specialisten, groeiend tot tussen de 200 en 300 miljoen specialisten in 2030 wereldwijd. Dit vormt een grote bedreiging voor bedrijven, die goed opgeleide mensen nodig hebben om te blijven groeien. De strijd om toptalenten stijgt nu al tot een hoogtepunt. Volgens de consultants van Roland Berger moeten bedrijven zich met hun HR- en personeelsbeleid richten op de opkomende economieën.

In deze opkomende markten, ook de ‘Focus 20 landen*’ genoemd, is het aantal afgestudeerden gestegen met 30 tot 50 procent in de afgelopen jaren. Slechts maximaal 20 procent voldoet echter aan de westerse norm, waaronder de beheersing van de Engels taal. Voor westerse bedrijven die zoeken naar goed opgeleid personeel is dit een onoverkomelijke hindernis. Om de brug te slaan, moeten deze bedrijven meer investeren in opleiding en taalvaardigheid van lokale niet-westerse werknemers. Daarnaast is communicatie zeer belangrijk om interculturele verschillen te overbruggen.

Talentmanagement en diversity & inclusion
Naast het aantrekken van nieuw talent wordt behoud van bestaand talent nog veel belangrijker. De Roland Berger adviseurs concluderen dat ‘talentmanagement’ en ‘diversity & inclusion’ de twee belangrijkste pijlers worden voor de HR functie van de toekomst. "CxO’s moeten snel de waarde inzien van HR beleid omdat het een cruciale factor kan spelen in het succes van een onderneming” aldus Tim Zimmermann, partner bij het strategie adviesbureau.

Een gebalanceerd werknemersportefeuille, waarin een goede balans ligt tussen man, vrouw, oud, jong, en verschillende nationaliteiten en culturen, is ook van groot belang. Bedrijven kunnen daardoor gemakkelijker internationale beslissingen nemen, sneller nieuwe markten aanboren en de productiviteit en creativiteit van hun medewerkers verbeteren. Wat weer ten goede komt aan de motivatie en loyaliteit van de medewerkers.

* Focus 20 landen: Argentinië, Brazilië, China, Colombia, Egypte, India, Indonesië, Iran, Irak, Maleisië, Mexico, Nigeria, Pakistan, Peru, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, Thailand, Turkije en Vietnam.

More on: Roland Berger
Netherlands
Company profile
Roland Berger is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Roland Berger is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands and United Kingdom.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.