IG&H wederom uitgeroepen tot één van ’s lands beste werkgevers
IG&H is voor het vijfde jaar op rij verkozen tot een ‘great place to work’. Wat maakt het bureau zo’n goede werkgever? Een blik op de meest opvallende aspecten van de bedrijfscultuur en hoe het bureau in alles wat het doet zijn mensen centraal stelt.
Iedere zakelijke dienstverlener zal het gezegde herkennen: ‘mensen vormen de sleutel tot succes’. Om die reden halen dienstverleners alles uit de kast om hun mensen goed te behandelen en zich thuis te laten voelen.
Bij IG&H begint dit al bij de onboarding. Of, om precies te zijn, al vóór de echte onboarding. “Wij vinden het belangrijk dat iedereen die bij IG&H komt werken zich zo snel mogelijk thuis voelt. Daarom laten we nieuwe medewerkers al voor hun eerste werkdag op een persoonlijke manier kennismaken met de organisatie”, vertelt Ineke Mallant, Director People and Culture bij IG&H.
“Voor iedere kandidaat is dit proces uniek”, vervolgt Mallant. “Soms sturen we een persoonlijk kaartje om kandidaten zich welkom te laten voelen. En soms nodigen we hen uit op kantoor voor een lunch. Door samen met potentiële nieuwe collega’s te lunchen, krijgen kandidaten een goed beeld van hoe het is om te werken bij IG&H. En kunnen ze hun nieuwe collega’s al vooraf leren kennen, waardoor ze zich direct thuis voelen.”
Uitgebreide onboarding
Eenmaal aan boord krijgen nieuwe aanwinsten een uitgebreid onboarding-programma voorgeschoteld. Volgens de feedback van medewerkers – het ‘great place to work’-certificaat wordt uitgegeven aan de hand van hun ervaringen – wordt hier de basis gelegd voor een sterke cultuur en een gevoel van samenhorigheid.
"Het onboarding-programma stelde me in staat het bedrijf te leren kennen en expertise op te bouwen. Het gaf me ook de kans om mijn teamleden op een persoonlijke manier te leren kennen en bood bovendien veel ruimte om te netwerken”, schreef een medewerker in de employee reviews.
Uiteraard spelen diverse elementen een rol in het werkgeluk van consultants. Een belangrijke factor is doorgaans het type projecten waaraan zij mogen werken, maar ook hoe ze samen met hun werkgever vorm kunnen geven aan hun persoonlijk ontwikkelpad. IG&H lijkt die factoren uitstekend voor elkaar te hebben, zo blijkt uit de medewerkersreviews van Great Place to Work (GPTW).
Maatschappelijke impact maken
IG&H is een toonaangevend consulting- en technologiebedrijf dat klanten in vijf sectoren – retail, zorg, banken, verzekeringen en pensioenen – helpt met bedrijfs- en digitale transformaties. Het bureau telt rond de 350 professionals, die werkzaam zijn vanuit kantoren in Nederland, Duitsland en Portugal.
Dankzij de leidende positie die IG&H in deze sectoren inneemt kunnen de consultants van het bureau zich storten op tal van strategische en maatschappelijk impactvolle uitdagingen. Zo stond de zorgpraktijk aan de top van het landelijk corona-coördinatiecentrum van de Rijksoverheid en werkte mee aan de CoronaMelder-app. En de financial services-praktijk werkt voor de grootste banken in ons land.
“Bij IG&H werken we aan zeer uitdagende projecten en leveren we echte waarde, wat gepaard gaat met een grote verantwoordelijkheid”, gaf een medewerker aan. “We leren voortdurend bij en blijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.”
Continu leren
Ook voortdurend blijven leren staat binnen IG&H hoog op de agenda. Zo biedt het bureau zijn mensen een uitgebreid curriculum aan trainingen gericht op zowel de harde als zachte vaardigheden.
Dergelijke trainingen worden zowel intern als extern belegd. “Wij geloven in een reis van voortdurend leren, in elk niveau”, geeft Mallant aan. “Iedereen bij IG&H krijgt een persoonlijke mentor die hen begeleidt in hun ontwikkeling.”
Hoeveel trainingen ook worden aangeboden, uiteindelijk leren de consultants toch het meeste in de projecten die ze uitvoeren in de praktijk, en ook daar worden ze ondersteund door hun (meer senior) collega’s, of soms ook door de klant zelf.
Mallant: “Een belangrijk onderdeel van onze organisatiecultuur is onze ‘Caring and Daring’-aanpak. Dat betekent dat we mensen graag uit hun comfortzone halen voor een echte leerervaring. Dit is het gedurfde deel. Tegelijkertijd bieden we mensen een veilige basis, zodat ze zich veilig en comfortabel voelen om uit hun comfortzone te stappen. Dat valt onder onze ‘caring’-aanpak.”
Het draait om de mensen
Tot slot weer de mensen. Want ook wat betreft het goede werkgeverschap zelf blijken zij uiteindelijk de belangrijkste sleutel tot succes. “IG&H is een plek vol met geweldige collega’s – dat maakt IG&H een geweldige plek om te werken”, aldus een van de medewerkers.
Het bureau wordt door de werknemers geprezen als een werkomgeving waar vriendelijkheid en plezier centraal staan. Zo geeft 98% van de werknemers in de survey van GPTW aan dat hun collega’s behulpzaam zijn en bereid om ondersteuning te bieden en samen te werken.
Ook diversiteit en inclusie staan hoog in het vaandel. Zo geeft 98% aan dat het bureau openstaat voor mensen met alle mogelijke achtergronden en heeft 95% het gevoel dat zij bij IG&H echt zichzelf kunnen en mogen zijn.
Blijven verbeteren
“Ons bedrijf leunt op geweldige mensen”, geeft oprichter en managing partner Jan van Hasenbroek aan in een reactie op de opnieuw verkregen erkenning. “We moeten onze medewerkers koesteren en aan hun verwachtingen voldoen. Daarom hanteren we een ‘people first’-benadering bij alles wat we doen – en we zijn verheugd om te zien dat medewerkers dit erkennen.”
“Bouwen aan een ‘best workplace’ wordt door de hele organisatie gedaan, en kan alleen bereikt worden door mensen op de eerste plaats te zetten en slim samen te werken”, voegt Mallant toe. “We streven ernaar om elk jaar weer een stukje beter te worden – en zo een topwerkgever te blijven.”