Hoe organiseer je een bedrijfsborrel op kantoor? Vier tips

22 april 2022 Consultancy.nl

Nu de coronarestricties zijn opgeheven en de zomer in aantocht is, is het borrelseizoen weer begonnen. Bij de organisatie van een geslaagde bedrijfsborrel of -receptie komt altijd een en ander kijken. Vier tips voor het succesvol organiseren van een bedrijfsborrel.

Een bedrijfsborrel eens in de zoveel tijd is voor elk bedrijf belangrijk. Niet alleen om successen te vieren of medewerkers te laten ontspannen, maar ook om werknemers op persoonlijk vlak met elkaar te verbinden en hun onderlinge relatie uit te bouwen. Kortom, een bedrijfsborrel kan bijdragen aan een betere sfeer onder het personeel.

Ook voor opdrachtgevers en leveranciers kan een bedrijfsborrel goed van pas komen. Het kan een goede marketingtool zijn om (onder het genot van een hapje en drankje) binding te zoeken met relaties of prospects, of om zakelijke afspraken op een informele manier aan te stippen.

Hoe organiseer je een bedrijfsborrel op kantoor? Vier tips

Maar hoe organiseer je een goede bedrijfsborrel? En dan vooral eentje waar nog jaren over gesproken zal worden? Vier tips:

1: Begin vroeg met organiseren

Het organiseren van een bedrijfsborrel neemt veel tijd in beslag. Begin hier daarom ruim op tijd mee. Wees je ervan bewust dat de genodigden dit ook vroegtijdig moeten weten. Als je slechts enkele weken voor de bewuste datum aankondigt dat er een bedrijfsborrel zal plaatsvinden is de kans immers groot dat de helft niet komt opdagen.

Kies tevens voor een goede dag. Meestal wordt gekozen voor een vrijdagmiddagborrel, maar dit is niet altijd het meest gunstig, vooral niet voor het personeel dat juist op vrijdag meestal vroeg thuis wil zijn om het weekend in te luiden. Kies dus voor een dag die voor iedereen geschikt is.

2: Drankjes inslaan

Bij een bedrijfsborrel mogen drankjes natuurlijk niet ontbreken. Maar wat haal je in huis voor een grote groep mensen? Hoe zorg je ervoor dat er voor iedereen het juiste drankje aanwezig is? Een tip is om vooral gangbare drankjes in te slaan. Denk bijvoorbeeld aan een goede rode en witte wijn, bier, maar ook frisdrank voor de mensen die geen alcohol willen of kunnen drinken.

Wil je het nog net wat luxer aanpakken? Haal dan de ingrediënten in huis om zelf cocktails te mixen. Zorg er wel voor dat er iemand buiten het bedrijf is die dit kan organiseren. Zelf wil je natuurlijk niet de hele avond aan de mixtafel staan.

3: Houd rekening met allergieën en speciale dieetwensen

Met een groot aantal gasten zullen er hoogstwaarschijnlijk uiteenlopende wensen zijn. Houd in elk geval rekening met mogelijke allergieën en speciale dieetwensen. Zijn er bijvoorbeeld mensen vegetariër? Zorg er dan niet alleen voor dat er keuze is uit miniwraps met rosbief, maar ook dat je enkele vegetarische alternatieven verzint.

Op die manier is er voor ieder wat wils. Het is bovendien slim om ruim van tevoren na te vragen of er nog speciale dieetwensen zijn. Dan kan hier rekening mee worden gehouden.

4: Activiteiten tijdens de borrel

Activiteiten mogen tijdens de borrel niet ontbreken. Hierbij is het wel goed om over het doel van de borrel na te denken. Is de bedrijfsborrel vooral bedoeld voor het personeel? Dan kan het een idee zijn om een aantal borrelspelletjes te doen, die binnen de bedrijfscultuur passen. Dat kan het teamgevoel ten goede komen. Organiseer je de bedrijfsborrel puur om de relaties te versterken? Zorg dan dat er voldoende ruimte overblijft voor communicatie.