Onderzoek: ‘Mondkapjesplicht in luchtvaartbranche is overbodig’

15 maart 2022 Consultancy.nl

Brancheverenigingen IATA en ACIE dringen er bij de Europese autoriteiten op aan om ook binnen de luchtvaartbranche de laatste coronamaatregelen af te schaffen. Ze baseren zich daarbij op een onderzoek van adviesbureaus Edge Health en Oxera.

Inmiddels is het in ons land niet meer verplicht om in winkels een mondmasker te dragen. Momenteel moet het kapje volgens de wet alleen nog worden opgezet in het openbaar vervoer, bij haltes daarvan, in treinstations – én op vliegvelden en in vliegtuigen. 

Vandaag kiest de Nederlandse regering er mogelijk voor om een deel van deze regels af te schaffen. Het gaat onder meer om de coronaregels die gelden voor het openbaar vervoer. Volgens verschillende media is het kabinet eventueel voornemens af te zien van deze mondkapjesverplichting. 

Onderzoek: 'Mondkapjesplicht in luchtvaartbranche is overbodig'

Ook in een paar andere Europese landen overleggen nationale regeringen momenteel over het schrappen van de mondkapjesverplichting in het openbaar vervoer. Wat momenteel al zeker is, is dat zowel in Nederland als de andere EU-landen deze week geen beslissing zal worden genomen over de mondkapjesverplichting op vliegvelden en in vliegtuigen, simpelweg omdat het hier gaat om Europese maatregelen.

Daarmee blijft onduidelijk hoelang de coronamaatregelen in vliegtuigen en op vliegvelden nog zullen blijven gelden. Volgens belangenorganisaties IATA en ACIE wordt de luchtvaartbranche – met de klappen van de pandemie nog vers in zijn geheugen – met deze gang van zaken flink benadeeld. Terwijl dat niet nodig is, zo stellen IATA en ACIE aan de hand van een onderzoek van Edge Health en Oxera. 

Reisbeperkingen hebben geen effect

In het rapport concluderen de twee adviesbureau dat de mondmaskerregels binnen de luchtvaartbranche de verspreiding van het coronavirus niet substantieel zullen tegenhouden. Vele varianten werden immers opgemerkt toen ze al lang en breed verspreid waren. 

Daarnaast wijzen de onderzoekers naar de nationale regeringen in Europa. Vele daarvan hebben de afgelopen weken bijna alle coronamaatregelen in hun landen opgeheven. Het is volgens Edge Health en Oxera daarom opmerkelijk om de Europese coronaregels – zoals die voor vliegen – te blijven handhaven.

Brancheverenigingen IATA en ACIE sluiten zich aan bij die conclusie en dringen er derhalve bij de EU op aan om de mondkapjesverplichting binnen het luchtruim van de Schengenzone (en dus ook binnen de EU) af te schaffen. En wel zo snel mogelijk. 

Slag om de arm

Erika Vlieghe, professor in de infectieleer aan de Universiteit Antwerpen, plaatst in de Belgische krant De Standaard wel een kanttekening bij de conclusie van het onderzoek. Volgens haar is het opheffen van reisbeperkingen wat anders dan het afschaffen van de mondkapjesplicht. 

“Het klopt dat er bij een nieuwe variant vaak een domino-effect ontstaat dat moeilijk te stoppen valt. Dan zie je dat deze variant in verschillende landen opduikt, ook al worden restricties ingevoerd. Maar basismaatregelen om overdracht tijdens de vlucht tegen te gaan, zoals een mondmasker, lijkt mij iets compleet anders [dan een inreisverbod, red.].” 

Ook wijst Vlieghe op het karakter van een vliegreis. Over het algemeen vindt die plaats tussen twee landen, waardoor reizigers in contact kunnen komen met andersoortige varianten van het virus en tevens kruisingen daarvan.

“Overdracht moet op dat moment zoveel mogelijk worden tegengegaan. Als het veiligheidsprincipe het meest praktische blijkt, lijkt het mij het best om daar voorrang aan te geven. […] Daarbij heeft de mondmaskerplicht in vliegtuigen en op vliegvelden een relatief lichte impact op de sector.”