Capgemini: Transformatie is prioriteit voor verzekeraars
Het transformeren van de polisadministratie is de belangrijkste prioriteit voor wereldwijde verzekerings-maatschappijen, doordat het grote mogelijkheden biedt om kosten te verlagen en de efficiency te verhogen. Daarnaast kampen verzekeraas in grote mate met verouderde en weinig flexibele polisadministratiesystemen die sterk toe zijn aan vernieuwing. Dit blijkt uit het World Insurance Report 2012 van adviesbureau Capgemini en Efma.
Transformatie van polisadministratie
In het onderzoek, dat in 19 landen is uitgevoerd, verkennen de partners manieren waarop verzekeraars hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren. De overgrote meerderheid van de Europese (93 procent) en Noord-Amerikaanse (67 procent) verzekeraars noemt transformatie van de polis-administratie een top-prioriteit. In de APAC-landen heeft polisadministratie voor slechts 36 procent van de respondenten prioriteit. De verzekeringsmarkt is in die landen pas tien jaar open voor privébedrijven, waardoor veel nieuwkomers voor hun polisadministratie meteen met meer moderne systemen konden beginnen.
‘Transformatie van de polisadministratie is essentieel voor verzekeringsmaatschappijen die last hebben van de economische omstandigheden en te maken krijgen met nieuwe concurrentie. Kansen om de marge te verbeteren en de omzet te verhogen zijn bijzonder schaars’, aldus Jean Lassignardie, vicepresident Sales and Marketing voor de Financial Services Global Business Unit van Capgemini. ‘In dergelijke omstandigheden merken we dat verzekeraars hun oude polissystemen moderniseren en hun activiteiten stroomlijnen, zodat de operationele kosten omlaag kunnen. Dezelfde aanpak kan dienen om de efficiency te verhogen wat dan weer leidt tot een betere time-to-market, een hogere klanttevredenheid en betere dienstverlening rondom polissen.’
Concrete verbeteringen
Volgens het rapport geeft 69 procent van de ondervraagde verzekeraars aan dat het optimaliseren van de operationele efficiency extreem belangrijk is voor het transformeren van de polisadministratie-systemen. Daarnaast vindt 66 procent een verlaging van de Total Cost of Ownership (TCO) essentieel. Door hun polisadministratiesystemen te transformeren kunnen verzekeraars de zo noodzakelijke verlaging van de operationele kosten verwezenlijken door de TCO met 40 procent en de kosten per polis met 30 procent te verlagen.
Verzekeraars kunnen hun prestaties ook verbeteren door de inefficiëntie van hun bedrijfs- en technologische processen met 30 procent te verlagen. Door deze systemen te transformeren kunnen verzekeraars de huidige markt en alle aspecten op het gebied van regelgeving en compliance, klanten en tussenpersonen, verouderde en inflexibele systemen en langdurige processen bij productlanceringen (dankzij een 60 procent betere speed-to-market), beter aan.