Henk Timmer en Thomas Klein Bramel starten tenderadviseur Aanbestedingszaken
Na beiden jarenlange ervaring te hebben opgedaan in het aanbestedingsvak, gaan Henk Timmer en Thomas Klein Bramel onder de vlag van Aanbestedingszaken samen ondernemen.
Het ondernemersavontuur van Henk Timmer en Thomas Klein Bramel begon zo’n tweeënhalf jaar geleden toen ze elkaar leerden kennen in Den Haag. Beiden kunnen bogen op een uitgebreid en succesvol trackrecord in het helpen van klanten bij het winnen van aanbestedingen.
“Samen hebben wij inmiddels meer dan 100 aanbestedingen gewonnen. In de praktijk winnen we gemiddeld zes van de tien aanbestedingen”, vertellen de ondernemers met gepaste trots.
Waar Timmer eerder in zijn loopbaan ervaring opdeed bij PIANOo/Tenderned, het expertisecentrum inkoop en aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken, werkte Klein Bramel jarenlang voor een tenderbureau uit Den Haag.
“Vanaf het eerste moment hadden wij een bijzonder goede klik. Later bleek dat we bijna altijd dezelfde opvattingen hadden. Daarnaast staan we op dezelfde manier in het leven”, legt Timmer uit.
Met Aanbestedingszaken richten de ervaren ondernemers zich onder meer op Europese aanbestedingstrajecten. Daarnaast is het nieuwe tenderbureau gespecialiseerd in inschrijvingen op meervoudig onderhandse aanbestedingstrajecten, volgens Timmer en Klein Bramel een “zeer grote markt en een gebied waar veel bedrijven niet bekend mee zijn”.
“Tevens verdiepen en specialiseren wij ons erg in maatschappelijke verantwoording-inkoopthema’s, zoals social return, inclusiviteit en duurzaamheid (waaronder circulariteit en biobased)”, geeft Timmer aan. “Deze onderwerpen komen steeds vaker terug in aanbestedingen als gunningscriterium.”
End-to-end dienstverlening
Opgeteld bestrijkt Aanbestedingszaken met zijn diensten dan ook het bredere spectrum van aanbestedingen. “Momenteel besteedt een handvol bedrijven hun complete tenderdesk uit bij Aanbestedingszaken”, vertelt Timmer: “Dit betekent dat wij voor deze bedrijven een strategisch bidprogramma opstellen en de aanbestedingen (in samenwerking met het tenderteam) oppakken.”
“Zo brengen wij in kaart welke aanbestedingen er verwacht worden in de desbetreffende periode en ondersteunen wij de organisatie bij het in contact komen met de aanbestedende dienst. Een aanbesteding begint namelijk al voor de publicatie.”
Ook bedrijven die zich incidenteel op een aanbesteding willen inschrijven kunnen gebruikmaken van de diensten van Aanbestedingszaken. “Bedrijven die minder ervaring hebben met aanbestedingen hebben vaak meer begeleiding nodig. Want waar ervaren inschrijvers soms alleen een scherpe blik op de kwaliteitsstukken behoeven, helpen we anderen juist ook om bewijsstukken aan te vragen en te ondersteunen bij het invullen van alle formele documenten”, aldus Timmer.
Ook analyseert Aanbestedingszaken de doelstellingen van de aanbestedende dienst, zowel via de aanbestedingsstukken als andere kanalen (zoals website en/of beleidsplannen). Tot slot levert het bureau ook diverse trainingen (digitaal en fysiek) op het gebied van aanbestedingen en biedt het gratis webinars aan over diverse onderwerpen rondom aanbestedingen.
Vanuit een sectorperspectief hebben de twee aanbestedingenexperts in het bijzonder veel ervaring binnen de externe inhuur (brokerdienstverlening, detachering en uitzendaanbestedingen), software en ICT, dienstverlening in het fysieke domein, schoonmaakdienstverlening, beveiliging en overige facilitaire diensten en het leveren van producten (brancheonafhankelijk).
Onderscheidend vermogen
Gevraagd hoe Aanbestedingszaken zich in de tendermarkt denkt te onderscheiden, wijzen de twee ondernemers op drie aspecten: “Wij onderscheiden ons door onze persoonlijke benadering, onze winnaarsmentaliteit en onze flexibiliteit (geen negen tot vijf-mentaliteit).”
De persoonlijke benadering vloeit voor een belangrijk deel voort uit de “intrinsieke motivatie” van de twee ondernemers om hun opdrachtgevers persoonlijk te leren kennen.
“We vinden het allebei het belangrijk om bij bedrijven over de vloer te komen” , legt Timmer uit. “Een bedrijf goed positioneren bij een aanbesteder is alleen mogelijk wanneer wij snappen hoe een bedrijf werkt.”
“Hierdoor weten wij wat het onderscheidend vermogen is van de organisatie en hoe dit aansluit op de wensen en behoeften van de aanbestedende dienst en de desbetreffende aanbesteding”, vult Klein Bramel aan.
De twee ondernemers kijken tevreden terug op de start van hun bedrijf. Wat ze in het bijzonder trekt aan hun ondernemersavontuur is “dat je je eigen koers kunt bepalen”, geeft Klein Bramel aan. “We willen beiden de vrijheid hebben om alles op alles te zetten om elke aanbesteding te winnen die we begeleiden…De tevredenheid van de klant (en de winst van de aanbesteding) is daarbij altijd leidend.”